Kadi

Trådstartare
Är på gång att köpa min första lägenhet (alltid bott i hyresrätt) och ta mitt första bolån. Funderade då på med det här att välja bank och förhandla om räntan, känner mig inte jättepepp på att springa runt och försöka förhandla om räntan hos olika banker. Har kikat på tjänster där de förhandlar om räntan åt dig (men tar en del av förtjänsten), är det någon som använt det? Är det bra, lönar det sig?
Nyfiken på hur gjorde ni när ni valde bank för bolån? Förhandlade hos olika banker? Pratade med "hemma-banken"?

Är på gång att köpa min första lägenhet (alltid bott i hyresrätt) och ta mitt första bolån. Funderade då på med det här att välja bank och förhandla om räntan, känner mig inte jättepepp på att springa runt och försöka förhandla om räntan hos olika banker. Har kikat på tjänster där de förhandlar om räntan åt dig (men tar en del av förtjänsten), är det någon som använt det? Är det bra, lönar det sig?
Nyfiken på hur gjorde ni när ni valde bank för bolån? Förhandlade hos olika banker? Pratade med "hemma-banken"?
Jag valde ut 3 banker och kollade i deras onlinekalkyler vad jag skulle kunna få för lånelöfte och till vilken ränta. Den bank jag valde hade lägsta räntan, bästa lånelöftet och dessutom hade jag hört att folk var nöjda med dem. Jag hörde inget om att någon var negativ mot den banken.

Jag har alltid bokat in möten på flera banker och diskuterat mitt läge med dem. Sen har jag valt utifrån vad de erbjuder för helhetslösning (vi har både bolån och företag). När situationen förändras på något sätt har jag gjort likadant igen - och det har hänt att jag bytt bank.

Det finns bolånekalkyler med listräntor och snitträntor. Ju större lån ju bättre ränta. Jag har fått ner mellan 0.25-0.30 % från listräntan när jag förhandlat med banken. Jag har förvisso ringt runt och vissa banker har varit helt oflexibla. Vi var hos tre banker och pratade.

Jag har aldrig varit på personligt besök hos banken utan jämförde räntor osv via nätet hos de olika bankerna. Valde de som kunde ge mig högst lånelöfte med lägst ränta. Om jag orkade skulle jag säkerligen kunna förhandla ner min ränta men gillar inte att ringa runt. Att gå till en bank skulle jag verkligen inte orka - sköter allt via nätet, mail eller telefon.
Jag har SBAB, min ”hemma-bank” hade inte lika bra erbjudande på bolån.

Jag började med att jämföra räntor på nätet, kontaktade sedan några av dem och valde sedan de som jag tyckte fungerade bäst. Kontaktade först den bank jag hade lån i på dåvarande lägenheten, men de var så svåra att få tag att jag valde en annan bank som var mer lättillgänglig.

Tack för era svar! Det bästa är väl att besöka olika banker och förhandla personligt men det tar emot lite. Ska ta lån på under miljonen så kan kanske inte räkna med att få någon superränta ändå. Ingen som har använt den här tjänsten med att någon annan förhandlar om ränta för dig, typ "Mitt Bolån"?

Kolla om det är ngn bank som har samarbete med tex din fackförening eller liknande. En del samarbeten innebär rabatt på bolåneräntan.

Vi köpte vår första bostadsrätt i vintras. Fick rabatt (0,7 procentenheter på listräntan) i min vanliga bank via facket och de var överlag smidiga när vi tog kontakt kring lån. Jag såg ingen anledning att kolla med olika banker då.
Jag tycker de flesta banker verkar ha typ samma ränta och det verkar ovanligt att kunna förhandla mer än div erbjudanden som banken kan ha.

Första gången så tog jag typ första bästa innan jag surnade på att det var en dålig affär. Nuvarande bank konkurrensutsatte jag. Egentligen är jag sur på dem men så länge de fortsätter matcha vad andra kan erbjuda i ränterabatt så orkar jag inte byta. Skulle ngn bank vid min årliga koll däremot ”springa om” i ränterabatt så är jag ingen lojal kund utan då hoppar jag vidare. Vi sparar en del kr varje år på att pressa lite gentemot listräntorna så det kan ju några mail vara värt.

Mina föräldrar tog lånet i en okej bank räntemässigt. När allt var klart och köpet genomfört osv, så började dom kolla med andra banker. Då var det inte lika stressigt och de hade lite mer trumf på hand eftersom de alltid kunde hänvisa till nuvarande lån. Samt att andra banker nästan slogs om att få över dom till sig istället.
Numera har ju de flesta bankerna inte personlig service längre, så det funkar inte heller helt bra.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 333
Senast: lundsbo
·
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
23 844
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 157
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 383
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka