kamomillo

Trådstartare
Jag är nyfiken på hur man tränar en (vuxen) hund med klicker, och skulle vilja ha tips på BRA böcker i ämnet. :bow:

* Jenny *

Sv: Boktips

Missade att skriva att jag gärna vill ha tips på vad man ska tänka på när man "klickar in" en hund.
Ja ALLA tips mottages gladeligen!

* Jenny *

Jag har själv inte läst nån av böckerna men tydligen rekommenderar många "Klickerträning för din hund" och om man är mer inriktad på tävlingslydnad "Lydnadsträning i teori och praktik". Den sista boken hävdar många är en bibel för klickerträning. Har den själv hemma men har inte haft tid att läsa den ännu.

Jag har själv inte läst nån av böckerna men tydligen rekommenderar många "Klickerträning för din hund" och om man är mer inriktad på tävlingslydnad "Lydnadsträning i teori och praktik". Den sista boken hävdar många är en bibel för klickerträning. Har den själv hemma men har inte haft tid att läsa den ännu.

Tack! jag ska genast kolla upp var jag kan får tag på någon av böckerna.

* Jenny *

Att läsa böcker är jättebra, du hittar även mycket bra info på nätet.
Jag skulle dock även rekommendera att du antingen går på en kurs, eller tar hjälp av någon som framgångsrikt tränar med klicker.
Det handlar mycket om tajming, vilket kan vara svårt att "få känsla för" av att läsa om det.

"Skjut inte hunden" av Karen Pryor. Canisboken "Lydnadsträning i teori och praktik" är verkligen en bibel, men kanske inget man läser från pärm till pärm om man är nyfiken på klicker. Har man däremot kommit lite länger kan man ha den i princip som uppslagsverk på alla moment.

I övrigt håller jag med HeleneK, en kurs är aldrig fel, så man kommer in rätt från början.

Kurs vore en dröm! men vad jag förstår så har jag 38 mil ENKEL väg till en sådan kurs, och så intresserad är jag inte:o
De är tråkigt att bo så långt från "allt"

På vår hundkurs har vi en tjej som tränar en räddningshund/lavinhund, och hon håller på att klicka in honom på liklukt nu. Så vi andra hoppas att hon ska kunna komma med bra råd, och hjälpa oss att undvika värsta fallgroparna.
Mitt mål är ju bara att ha kul med Impa, och om hon inte blir helt perfekt spelar ingen roll.
Alltid lär man sig något!
Tack för boktips! :bow:Ska önska av tomten tror jag!

*Jenny *

Klick - godis i all oändlighet. Det är inte så svårt att skapa förväntningen att det ska komma godis. Men korta pass och vila emellan så hjärnan hinner med :)

(När det kändes som att han reagerade på klicket så väntade jag liiiite med att ge godisen, då ser man direkt om de kopplat klick = godis eller inte).

Sen började jag med saker han redan kunde, bara för att förstärka. "Sitt - klick - godis".

Iom att det är en terrier som är nyfiken på allt så valde jag "kon" som nästa steg och då "nosdutta" konen, första gången han såg den så nosade han ju på den = klick! Om jag tajmar rätt så tar det ungefär tre försök innan poletten börjar trilla ned på min! Har även tränat in "lägg hakan mot tass/backe" genom att vänta ut honom. Först klicka när han lade sig utan kommando. Sen klicka när huvudet var på väg ned och till sist klicka när han lägger hakan på tass eller golv.

Klickerträning är himla roligt och eftersom de inte kan göra fel så blir det så positivt! Har använt den lite grann ute också, klickar spontan ögonkontakt och lite vardagslydnad som han inte lärt sig från start.

De böckerna är verkligen toppen! Dessutom kan du anmäla dig till en gratis klicker-kurs via mejl på canis.se. Det är samma innehåll som i första boken + lite extra (tror jag, kommer inte ihåg om boken tar med allt det som kommer på mejlen:p)

De böckerna är verkligen toppen! Dessutom kan du anmäla dig till en gratis klicker-kurs via mejl på canis.se. Det är samma innehåll som i första boken + lite extra (tror jag, kommer inte ihåg om boken tar med allt det som kommer på mejlen:p)

Jag såg att dom hade gratis mailkurser, spännande!
Någon som provat det?
Måste genast läsa lite mer noga:o
Hade inte en tanke på att det skulle finnas kurser på nätet:crazy:

* Jenny *

Jag såg att dom hade gratis mailkurser, spännande!
Någon som provat det?
Måste genast läsa lite mer noga:o
Hade inte en tanke på att det skulle finnas kurser på nätet:crazy:

* Jenny *

Jag tycker den är bra :) Och jag hade inte heller nån aning om det, jag råkade ramla över den av en slump. Jag vet inte om det finns fler kurser men börja med den i alla fall, lycka till :)

Liknande trådar

Hundträning Letar efter bra böcker om lydnad, bruks, allmän valpuppfostran.. ja lite allt möjligt. Det finns ju ett helt hav med hundböcker där...
Svar
4
· Visningar
431
Senast: farin
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 075
Senast: Myrten
·
Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
1 069
Senast: bobbbo
·
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 959
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10