fejt
Trådstartare
Jag ska bokprata på högstadiet på temat psykisk ohälsa. Jag känner eleverna, tycker om, och är van vid att prata med tonåringar och har egen erfarenhet. Det känns helt oladdat för mig och jag ser fram emot det. Men för att inte fastna i egna tankegångar och för att jag verkligen vill ta vara på möjligheten söker jag input från andra.
När jag pratar med unga om läsning brukar jag trycka på att böcker gör en mindre ensam. Att man i böcker kan hitta andra som tänkt samma "konstiga" tankar som en själv. Saker man tänker på, känner och som man trott varit skamliga är sånt andra också tänkt på.
Bokpratet är ett slags intro till en föreläsning som eleverna kan gå på om de vill.
Finns det något ni tycker att man inte får missa? Vad hade fått era unga jag att förstå att den som pratar inte vill att man ska läsa fler böcker för att utvecklas språkligt? Att det handlar om en önskan om att förmedla att en bok kan vara en vän i nöden. Samt har ni något boktips som jag absolut inte får missa?
Några viktiga saker jag tänkt på: Pojkars psykiska ohälsa, hbtq-personers utsatthet, att vara på flykt och skolans krav.
När jag pratar med unga om läsning brukar jag trycka på att böcker gör en mindre ensam. Att man i böcker kan hitta andra som tänkt samma "konstiga" tankar som en själv. Saker man tänker på, känner och som man trott varit skamliga är sånt andra också tänkt på.
Bokpratet är ett slags intro till en föreläsning som eleverna kan gå på om de vill.
Finns det något ni tycker att man inte får missa? Vad hade fått era unga jag att förstå att den som pratar inte vill att man ska läsa fler böcker för att utvecklas språkligt? Att det handlar om en önskan om att förmedla att en bok kan vara en vän i nöden. Samt har ni något boktips som jag absolut inte får missa?
Några viktiga saker jag tänkt på: Pojkars psykiska ohälsa, hbtq-personers utsatthet, att vara på flykt och skolans krav.