boken om horsemanship

Mirre

Trådstartare
köpteden idag. Inte läst hela än men den verkar himla bra.
Nån mer som läst/har den? Vad tyckte ni?

blev lite besviken, mer nöjd med "tänk som din häst" och "känn din häst"

jag vet inte riktigt vad som är tillåtet att skriva så här på ett öppet forum...

men, för att fatta mig kort. Den är urusel . Detaljer om min åsikt kanske dock bör tas via PM. :devil:

läst hela nu.
Tyckte den var bra. Lätt och förstå och mycket bra övningar i den

Tycker du ska vara :devil: och skriva dem här :angel: Man måste väl få diskutera böcker, och om man inte får det så... Tja... Man måste ju prova :cool:

ok, kör till.

Författaren använder ett kroppsspråk som visar tvärtemot vad hon vill, men detta kompenseras genom att veva med repet i alla lägen. De kroppsspråkssignaler som lärs ut är konstlade och inte naturliga vare sig för människa eller häst.
Boken går helt enkelt ut på att lära människor utöva "NH-övningar". Jag har hittills inte sett någon bild som beskriver "så läser du av hästens kroppsspråk".

"traditionell" hantering leder ofta till frustrerade hästar som försvarar sig. Hantering som boken lär ut leder till avtrubbade zombies som pga alla uttjatade dominansövningar inte längre har något försvar.

Jag har tränat många hästar av båda dessa kategorier. Hästar som försvarat sig kommer snart fram till att de inte behöver det.
Hästar som gett upp tar både tid och energi innan de förstått att de får ha egna åsikter och agera naturligt.

Så då jag är en av dem som får "bygga om" dessa hästar, anser jag mig nog ha rätt till denna totalsågning. :(

Jag har själv inte läst hela boken, men det lilla jag hann läsa under en vistelse hos en kompis som äger den gav ungefär samma uppfattning. Att den mest handlar om "NH-övningar" och knappt nånting alls vettigt om hela filosofin och tankesättet runt omkring...

den är pedagogiskt och bra upplagd. För människor.
Övningarna är förklarade med ord och bild och är lättförstådda. För människor.
Men det saknar totalt syfte när det kommer till hästkommunikation. Det bygger inte upp en bra häst, det bryter ner.

Och så titeln, som tyder på att det här ska vara THE book. När det i själva verket är en av de saker som ger NH dåligt ryckte...

Mitt i prick. Verkar som att du blir den första som får skriva en riktigt vettig bok om NH på svenska som i original är skriven av en svensk ;) *PIK* :angel:

Ska ner till Sthlm nån gång i sommar för att flyga ballong - då är ju steget ner till dig inte långt! :idea:

Och Game Boyet är ju ex-exets... :angel:

Har ni några tips på bra böcker inom ämnet att bjussa på? :confused: Jag kan inte mycket om NH än men vill gärna lära mig mer och är därför mån om att det blir rätt från början och att de böcker jag läser är bra och riktiga. Eftersom ni verkar kunna en hel om ämnet har ni säkert läst en hel del och vet vad man ska satsa på eller undvika.

Har bråttom, nämner de två jag tagit till mig mest av.

Pat Parellis "Natural Horse-Man-Ship"

Klaus Hempflings "Dansa med hästar"

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
529
Senast: MiniLi
·
Gravid - 1år Fick efter min tredje graviditet åderbråck på ena benet, inte särskilt mycket. Men det har blivit mer och mer hela tiden sedan dess, nu...
Svar
0
· Visningar
155
Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
83
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
234
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur