bökeberg challenge

H

hallonsylt

hej!! Undrar bara om någon som varit på Bökeberg challenge har lust att delge lite om tävlingen!!

Sv: bökeberg challenge

Den bästa reiningen i sverige någonsin :banana: blev förstörd genom den mest löjligaste tävlings orginisation jag någonsin har sett :(:confused: det är vad som hände på Bökeberg Challenge

håller med helt och hållet, reiningnivån var väldigt hög på tävlingen! Helt underbart att se! :love:

Den bästa reiningen i sverige någonsin :banana: blev förstörd genom den mest löjligaste tävlings orginisation jag någonsin har sett :(:confused: det är vad som hände på Bökeberg Challenge

Vad hände??

Intressant!
Skulle du vilja precisera dig lite mer vad gäller:
Den bästa reiningen i sverige någonsin blev förstörd genom den mest löjligaste tävlings orginisation jag någonsin har sett det är vad som hände på Bökeberg Challenge

Hur blev reiningen föstörd?
Och vad menas med "den mest löjligaste tävlings organsiation jag någonsin sett".

Som en del av den så är jag givetvis intresserad av konstruktiv kritik. Det hjälper inte någon att skriva så som du skriver utan vad man behöver veta är vad var löjligt och hur skulle man gjort istället?

Peronligen är jag nöjd med arrangemanget, men givetvis finns det alltid saker man vill göra bättre. Det är synd att du inte kom och sa något under tävlingen om dina åsikter, då kanske vi hade kunnat åtgärda något om det nu var så att det var fel. Men du kanske inte vill skylta med vem du är:grin:

Monica Widh, Showmanager på sagda tävling.

Personligen tycker jag den var bra organiserad, allt flöt på bra och dessutom trevliga funktionärer!
:bump:

Jag tycker det var en kanontävling,
Jättebra ordnat i sekreteriatet med snabbkassa,vi som hade våra papper iordning slapp stå i en lång kö.

Bra gatepersonal trevliga o tillmötesgående,snabba att bygga o riva trailbanorna.Sladdningarna av banan gick fort.

Och vilken kanonanläggning,tänk varmvatten i ducharna "vilken tid du än kom på dygnet",städat och fint på toaletter o duschar och det är vi inte bortskämda med på greva.

Mkt personal som ställde upp svarade på frågor man hade.Tävlingen flöt på jättebra,okej några småmissar men hur i hela friden ska du vara för att göra över 100 ryttare nöjda och lyckas tillfredställa alla indivuella krav.
Nä slut o gnälla och va positiva och kom med kreativa förslag om förbättringar direkt till orginastionen.
Tack för en kanontävling jag kommer iallafall tillbaka nästa tävling.TÄNK POSITIVT!!:banana:

håller med helt och hållet, reiningnivån var väldigt hög på tävlingen! Helt underbart att se! :love:

bara för att förtydliga... det var bara delen med att reiningen var kanon som jag höll med på. ;)
Arrangemanget yttrar jag mig ingenting om... var bara åskådare och lite hästskötare... :p

KL
Och här kommer en liten recention från Ole...:banana:

Jämfört med Spring Break som var en jättebra organiserad tävling tycker jag inte alls att Bökeberg Challenge var särskilt bra. Om arrangörerna själva var nöjda med allt är det tråkigt, då det fanns en hel del som skulle kunna vara bättre.
Trots få startande tog det tid och blev långa dagar. Hur hade det gått om antalet hästar kommit upp i samma antal som de första åren? Man kom inte igång i tid på förmiddagarna och en av "prisutdelningarna" jag såg tog 20 min, då delades det inte ens ut några priser, vilket verkar blivit en regel på Bökeberg numera. Inte ens reiningtrofeérna delades ut framför publiken, ryktet sa att de inte ens fanns på plats. Pauserna och tider för klass-starter flyttades lite hur som helst. Ungdomsryttarna i horsemanship fick veta att de skulle rida efter lunch, när lunchen kom flyttades deras klass till före lunchpausen istället, så det var bara att springa och hämta hästar och inställa sig på banan så fort de kunde.
Anläggningen är kanon, saknades tyvärr ofta toapapper men varmvatten fanns det gott om i duscharna och nytt och fräscht iordninggjort var det.
Gatepersonalen gjorde ett jätte bra och proffsigt jobb och likaså sekretariatet :laugh: och säkert många andra jag inte kommer ihåg nu, (ibland funkar ingen nämnd , ingen glömd bättre ;)) Framridningsbanan stor och fin, bra uppstallning och härligt väder. Och reining på riktigt hög nivå, kul att se, synd bara att NRHA Open blev en midnattsaffär igen.
Men Bökeberg Challenge som Sveriges en gång största och bästa tävling känns tyvärr lite som ett minne blott :( Det är bara att hålla tummarna för att den känslan återkommer i framtiden.

:bump::bump::bump:

Intressant!
Skulle du vilja precisera dig lite mer vad gäller:

Hur blev reiningen föstörd?
Och vad menas med "den mest löjligaste tävlings organsiation jag någonsin sett".

Som en del av den så är jag givetvis intresserad av konstruktiv kritik. Det hjälper inte någon att skriva så som du skriver utan vad man behöver veta är vad var löjligt och hur skulle man gjort istället?

Peronligen är jag nöjd med arrangemanget, men givetvis finns det alltid saker man vill göra bättre. Det är synd att du inte kom och sa något under tävlingen om dina åsikter, då kanske vi hade kunnat åtgärda något om det nu var så att det var fel. Men du kanske inte vill skylta med vem du är:grin:

Monica Widh, Showmanager på sagda tävling.

Precis det svaret jag förväntade mig. :cry:
Du har fått så mycket konstruktiv kritik men valt att ignorera det mesta av det.
De patetiska priscermonierna på Bökeberg säger allt och det gör mig ledsen.:cry:

Naturligtvis finns det alltid saker att förbättra, vi ryttare har har säkert hittat mycket som behöver tränas till nästa tävling:idea: det är liksom poängen! tråkit för dig att det inte gått upp för dig, tror du behöver lägga all din energi på att bygga upp din egen självkänsla, :eek:då skulle du kanske kunna åstakomma lite konstruktiv kritik, men jag tror helt och fullt att arrangören är medveten om vad som behövs åtgärdas till nästa tävling:)Vi hade roligt och det är väl det som är meningen, eller?

Hej Monica,

En sak jag funderat på är varför man inte kan räkna ut preliminära starttider, såsom man kan på hopp- och dressyrtävlingar. Jag hade funderingar på att vara med men valde att avstå pga. ovannämnda anledning. Bor bara runt hörnet, men ville ej och hade ej tid att komma till en tävling och vara där under en hel dag för att starta två klasser som jag inte hade en aning om hur dags de kunde tänkas vara. Hursomhelst så var jag där en snabbis och kollade lite reining, vilket var högst intressant!

Mvh Sara Alvrud/WHAO!

Preliminära start tider är något som diskuterats länge i westerntävlingskretsar. Jo det är klart att man skulle kunna och det handlar nog bara om att vi måste våga.

Med våga menar jag att om du sätter en tid så kan du aldrig börja innan den satta tiden men däremot senare. Det innebär att du kan förlänga dagen med timmar om det vill sig illa. Risken att förlänga en redan lång tävling är nog det som tar emot mest tillsammans med det faktum att det kostar skjortan att ha domarna där på övertid.

Vi hade en plan inför detta året att åtminstonde sätta några tider om dagen, inte för varje klass men några hålltider. Men är så länge har vi inte fått till det, men det är bra med tankar som dina så innan året är slut så kommer vi att ha förverkligat det;)

Så jag hoppas du kommer och tävlar nästa gång:)

Monica

Tack oldedoledoff för att du tagit dig tid att konkretisera din kritik, vi uppskattar.
Jämfört med Spring Break som var en jättebra organiserad tävling tycker jag inte alls att Bökeberg Challenge var särskilt bra. Om arrangörerna själva var nöjda med allt är det tråkigt, då det fanns en hel del som skulle kunna vara bättre.

Som du kanske vet är det samma management för det båda tävlingarna, och det bara bevisar att skillnaden mellan att göra en nästan ren reiningtävling till att göra en show med både halter och alla AQHA/APHA klasser är stor. Att vi är nöjda betyder inte på något vis att det inte fanns många saker att förbättra, det är stor skillnad.

Trots få startande tog det tid och blev långa dagar. Hur hade det gått om antalet hästar kommit upp i samma antal som de första åren?

Vi hade inte får startande vi hade otroligt många starter men färre hästar än man hade tex på April Show på Grevagården. Vilket i sin tur innebär att dagarna blir längre, det är inte antalet hästar som avgör hur långa dagarna blir utan antalet starter.

Man kom inte igång i tid på förmiddagarna och en av "prisutdelningarna" jag såg tog 20 min, då delades det inte ens ut några priser, vilket verkar blivit en regel på Bökeberg numera. Inte ens reiningtrofeérna delades ut framför publiken, ryktet sa att de inte ens fanns på plats.

Vad gäller starten på morgonen så är det helt rätt, vi blev sena båda mornarna vi hade trail och det är absolut inte ok!:o När det gäller prisuttdelningarna så har det upplevts positivt att de tävlande att få komma upp och hämta sina priser i sekretariatet. Och att det tog lång tid i början på helgen berodde på att vi hade en ovan speaker som trots hård press gjorde att otroligt jobb enligt mitt föremenade. Och vad gäller NRHAs trofeér så fanns de inte på plats, och där ligger felet på leverantören i USA och inte oss, det är tråkigt men inget vi kan göra något åt.:(

Pauserna och tider för klass-starter flyttades lite hur som helst. Ungdomsryttarna i horsemanship fick veta att de skulle rida efter lunch, när lunchen kom flyttades deras klass till före lunchpausen istället, så det var bara att springa och hämta hästar och inställa sig på banan så fort de kunde.

Jag tror faktiskt att det var den enda uppehållet som flyttade så att säga att det flyttades lite hur som helst är det inte sant. När det gäller den rasten hade beräkningen blivit fel och när speakern sa att han inte ropat ut när luncen skulle bli trodde jag att det var ok att flytta den, men då hade gaten redan gått ut med tiden vilket blev väldigt olyckligt men felet var bara mitt och det är jag ledsen för.:cry:

Men Bökeberg Challenge som Sveriges en gång största och bästa tävling känns tyvärr lite som ett minne blott Det är bara att hålla tummarna för att den känslan återkommer i framtiden.

Vänta och se:angel:

Monica Widh

Tack för dina svar :bow::bow::bow:

Det jag menade med få starter är antalet starter i varje klass. Många klasser med 2-4 startande i, vilket inte är stora klasser, vad hade hänt om fler hästar varit anmälda i dessa klasser. Som exempel var det väl inte mer än 3 hästar i AQHA jr.reinging och 4 hästar i AQHA jr. pleasure och båda dessa klasser borde dra större startfält än det gjorde på en tävling av den här storleken.

Lite off topic, om sporten växer, varför så få ute och tävlar? För ett par år sedan kunde det vara 20-30 hästar i en AQHA klass, idag får man vara glad om det kommer upp till en en-poängsklass.:(

Och Kenneth, jag och många med mig ser det som att Tumbleweed Challenge blev Bökeberg Challenge som förra året flyttade till Skåne. Jämförelsen gjordes mot orginalet, som självklart är Tumbleweed Challenge :bow::bow::bow:. Atmosfären runt NRHA Open på lördagkvällen i år stog sig ganska slätt med finalen på Tumbleweed Challenge för ett par år sedan!!! Det är den känslan vi vill tillbaka till...:bump:

Märk väl Kenneth att det inte är JAG som skrivit att Bökeberg var den största tävlingen!
Jag tycker att Tumbleweed var den största tävlingen, men den blev också fel dimensionerad där kan vi verkligen prata om sena kväller eller tidiga mornar. Det visade att att göra tävlingar av den dimensionen var vi inte riktigt redo för, eller håller ni inte med?
Jag tror helt säkert att vi kommer dit, men vi som arrangörer måste hänga med och inte ta för stora steg.

Jag hoppas verkligten att tävlingar av den storleken kommer att finnas i Sverige inom något/ra år igen och att vi då kan göra dem med en bättre plan är vad Tubleweed hade.

Inget ont om dig, Eva eller någon annan som hade med tävlingen att göra utan det handlade bara om att ta på sig mer än vad man mäktade med. Och då inte bara arrangörsmässigt utan även ekonomiskt.

Monica.

Vad som har hänt är att man erbjuder fler klasser tex Novice Amateur klasser och det har blivit många fler både större och mindre tävlingar i Sverige nu än tidigare.:idea:
Därav de mindre antalet startande i varje klass (menar jag).
När det gällde reiningen på BC så valde de flesta reiningryttare NRHA klasserna och inte AQHA. Dessutom hade flera av dem kört väldigt långt bara tre veckor tidigare för att kvala till EM och kommer att köra den vägen igen om några månader och behövde spara på krutet.:d

Vad gäller känslan för reining klassen så är jag helt säker på att den kommer tillbaka:D

Monica

För herrans massa år sedan hölls det fyra quartershower i sverige per år, i år har vi fyra shower på två månader, så ja, det beror förmodligen på att det blivit mer att välja på.
Men om sporten ökar och antalet ryttare gör det likaså, borde det då inte finnas tillräckligt med ryttare för att antalet starter i varje klass inte ska gå ner, utan kan stanna på samma nivå även om man utökar antalet klasser och tävlingar?:confused:
Och finns det inte tillräckligt med ryttare, är det rätt att öka antalet tävlingar och klassindelningar då? Jag menar, man splittrar ju bara upp den lilla skara westernryttare som finns.

Nu spånar jag bara om sporten generellt, så det är ingen åsikt om vilka tävlingars vara eller icke vara.
:bump::bump:

Liknande trådar

Fritid Har bokat en lägenhet några dagar i Varberg för att främst fokusera på skrivandet av min roman. Men äta behöver jag ju såklart och för...
Svar
8
· Visningar
486
Tävling Jag vet inte om denna borde ligga här eller på Allmänt, men tänker att hästmänniskor borde hitta hit. På våra klubbtävlingar och 1*...
2
Svar
22
· Visningar
2 343
Senast: Murray
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 618
Senast: Nepenthe
·
Fordon Jag är på gång och ska byta bil, men tycker det är svårt med begagnade bilar. Min budget är ca 150 000 kr och det är ett plus om bilen...
Svar
6
· Visningar
670
Senast: Windy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30