Det du såg i galopp var reining. Ett "dressyrmönster i galopp", typ.
(Söker du på reining både här på Buke och på resten av nätet får du upp många bra förklaringar på vad det går ut på och vad de olika momenten kallas.) Ok, här skrittade de in, stannade på medellinjen snurrade åt båda hållen, ökad galopp ett varv, samlad galopp ett varv, bytte galopp, samma sak i andra varvet, sedan tre slidestop, efter den sista ryggade de och sedan var det slut.
O poäng får man om man diskas.
T ex om man spinner för många varv, tar tag i tyglarna med båda händerna vid stång (då man bara får använda en hand), rider fel väg o så. Varför man tar till den andra handen är lite individuellt, men att man av nån anledning känner att det inte funkar med hand. Den personen som tog båda tyglarna såg ut att korrigera hästen. Vet inte om den inte gick rak nog.
Ja, det finns olika nivåer i reining. Vad du såg vet jag dock inte. (Alltså om det var olika klasser eller om det bara var stora skillnader mellan de olika deltagarna.) Alla red samma program. Vissa red med stång vissa med vanligt bett. Tex så var Rick LeMay med med två hästar (kanske fler, jag såg bara två iaf), varav den ena verkade mycket längre kommen i utbildningen, slidestoppade med bakbenen riktigt under sig, var snabb i "snurren" osv. Medan hans andra häst som jag såg, tog han det mycket lugnare med, snurrade (vad heter det, spinnade??) långsamt osv.
Det finns lite olika hand-klasser, dvs där man visar hästen. De kallas alla nånting med Halter.Tävlar man bara inom det eller man är med i både det och någon ridgren?