Bokälskande 10-åringar

M

MataHari

Ni som har lite äldre barn, runt 10 eller så, vilka böcker älskar de som mest?

Ni som har barn som inte gillar läsning så värst, finns det någon bok som ändå har fått era barn att sluka den?

Kom igen, vill ha massor med tips!
 
Sv: Bokälskande 10-åringar

Min son är iofs bara drygt åtta men han ÄLSKAR femböckerna. Han klarar inte av att läsa dem sjäv än men han gör tappra försök iallafall även om jag inte pressar honom då det var mina favorit böcker när jag var liten så jag läser gärna för honom!
 
Sv: Bokälskande 10-åringar

Tips från mina elever:

Gull Åkerbloms böcker om Moa och Samuel, första heter Pizza med svamp och ost, nr 2 är Hamburgare med coca cola osv. Lättlästa men med innehåll, brukar uppskattas av både tjejer och killar i mellanstadieåldern. Har introducerat dem till flera olika grupper som slukat dem. Hon har skrivit fler bra böcker.

Annat poppis:
Harry potter
Eragon
Vargbröder + uppföljare
Lasse-Majas detektivbyrå, serie
En del gillar fortfarande Roald Dahls böcker.

Jag gillar Petter Lidbergs böcker om Vinni, tex Vinnis vinter, pappa på söndag. Passar även yngre barn, lättlästa men roliga. Har uppskattats även som högläsning i klasser.

Känns lite som att även böcker är lite av färskvara numera så jag vet inte om Moni Nilsson-Brännströms Tzatzikiböcker gäller än?

Fråga på bibliotek, de är ofta bra på detta. Kika på internetbokhandlars topplistor. Man får ofta bra tips så.

Jag är inte helt up to date för jag har varit mammaledig i perioder nu men annars så läser vi mycket på min skola och går ofta till biblioteket. En bit in i terminen har jag säkert fler tips...

Lycka till!
 
Sv: Bokälskande 10-åringar

Jag var iofs en bokslukare, men jag minns att jag läste böckerna om Vitnos om och om igen. Det förutsätter ju dock att man kanske är lite hästintresserad i alla fall.

Och andra hästböcker från Pollux, t.ex.
 
Sv: Bokälskande 10-åringar

Min dotter var ingen bokälskare förrän jag handlade den första Klara-boken av Pia Hagmar som ljudbok till henne i julklapp. Hon lyssnade på den över jullovet och sedan var hon fast :). Jag handlade även del 2 som julklapp fast då i bokform. Nu har hon läst alla och väntar spänt på en fortsättning. Har hört att Klara-böckerna även ska bli film.
 
Sv: Bokälskande 10-åringar

Min dotter är en bokslukare och hennes favoriter är:

* Femböckerna
* Lill-Kitty
* Wendyböckerna
* LasseMaja
* Väderälvorna, djurälvorna mm


Hon gillar mysterieböcker och hästböcker bäst.
 
Sv: Bokälskande 10-åringar

När min dotter var tio älskade hon alla pollux böcker:love:

Det var inte lönt att prata med henne när pollux paketet just hade kommit det var bara läsning som gällde:rofl::rofl::rofl:

Hon började läsa dem så fort hon insåg vad de handlade om i början var det ett väldigt tragglande men det släppte allt eftersom:D

Behöver jag säga att vi har varenda polluxbok som kom mellan hon var sju och tretton;)
 
Sv: Bokälskande 10-åringar

Klara-böckerna är outstanding för yngre, hästintresserade personer! Jag läser dem fortfarande, 19 år gammal. :D
 
Sv: Bokälskande 10-åringar

jag älskade åxå dom böckerna i den åldern :)
dom var så spännande och roliga.

tror jag började läsa tvillingarna i tio-årsåldern. dom var ju åxå helt underbara. finns 2 serier, en när dom är lite yngre och en när dom har kommit upp till highschool.
 
Sv: Bokälskande 10-åringar

Klara-böckerna för hästintresserade
Gummi-Tarzan fick min son att börja läsa.
Vargbröder - alla delar
Harry Potter
NHL-böckerna (sonen gillar hockey)


Nu har 13-åriga dottern börjat läsa "vuxenböcker" - Dödens pendel och Svart cirkel (av Jonas Moström).
 
Sv: Bokälskande 10-åringar

Min son gillar inte att läsa, de enda böcker han älskat att läsa är Sune och Bert-böckerna. Det är så härligt att höra honom ligga och fnittra.....
 
Sv: Bokälskande 10-åringar

När jag gick i 5:an, 6:an (?) så fick vi läsa en historisk ungdomsroman av Olov Svedelid med titlen Jagad. Efter att ha läst den blev jag fast och läste alla hans historiska ungdomsromaner som Slottet brinner, Striden vid ringmuren, Fripassageraren osv (och senare även hans kriminaldeckare för vuxna med polisen Roland Hassel).

Kan vara ett tips, ev när din son blivit lite äldre. Böckerna är SÅ spännande!
 
Sv: Bokälskande 10-åringar

Ni som har lite äldre barn, runt 10 eller så, vilka böcker älskar de som mest?

Ni som har barn som inte gillar läsning så värst, finns det någon bok som ändå har fått era barn att sluka den?

Kom igen, vill ha massor med tips!

Vår 10-åriga tjej läser ALLT med "Sigge".
(Om en tjej och en liten vit shettis som heter Sigge)
 
Sv: Bokälskande 10-åringar

Jag var en riktig bokmal som liten, här är en del av vad jag minns att jag läste:

Monica Dickens Follyfoot-böcker och böcker om Världens Ände
Lloyd Alexander
Meredith Ann Pierce (Fantasy)
Cynthia Voigt
Peter Pohl (särskilt hans tidigare böcker, de är sorgliga men bra)
Frank Baums böcker om Oz
 
Senast ändrad:
Sv: Bokälskande 10-åringar

Har inte så stora barn själv.. Men blir aldeles nostalgisk av att läsa tråden...

Wendy fanns bara som serie när jag var i aktuell ålder.. Mne jag läste varje tidning...

Andra böcker jag läste mycket av var från Maria Gripe.. De började jag nog lästa i 10 års åldern..
 
Sv: Bokälskande 10-åringar

Mina småbröder gillade Kirkegaards böcker. Favoriterna var Gummi-Tarzan och Otto Är En Noshörning.
Själv läste jag Pysen + Maria Och Blå Prinsen-böckerna om och om igen.
 
Sv: Bokälskande 10-åringar

Jag älskade verkligen Molly Moon böckerna när jag var i den åldern och lite äldre. Jag läser dom fortfarande ibland. Helt underbara böcker!
 
Sv: Bokälskande 10-åringar

Jag var en riktig bokmal som liten, här är en del av vad jag minns att jag läste:

Monica Dickens Follyfoot-böcker och böcker om Världens Ände
Lloyd Alexander
Meredith Ann Pierce (Fantasy)
Cynthia Voigt
Peter Pohl (särskilt hans tidigare böcker, de är sorgliga men bra)
Frank Baums böcker om Oz

Åh, böckerna om Världens Ände! Så bra! Har bara fått tag på två av dom men dom är ju helt underbara. Hon skriver så himla bra.

Ja, "Janne, min vän" av Peter Pohl läste vi på gymnasiet (men det fungerar nog för yngre också, det är ju trots allt en ungdomsbok) och den tycker jag är grymt bra!

När jag var liten, kanske yngre än 10, var min favoritbok "Babina" av Anna-Lisa Almqvist. Det är den första hästbok jag minns.

Jag kan tänka mig att Myggan-böckerna av Lin Hallberg (samma som skrivit böckerna om shettisen Sigge) fungerar i den åldern. Har faktiskt läst dom nyligen (trots min ålder :o). Är en fortsättning på Rackastallet fast med en yngre synvinkel.
 

Liknande trådar

Övr. Barn "ALLA spelar Fortnite!" Ja, enligt min 8 åring iaf. Efter att ha frågat runt bland vänner och barnens kompisar så verkar det gälla...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 782
Senast: Mirtai
·
Småbarn Den här veckan har sonen fått ytterligare två affektanfall, utöver det som han fick under påskhelgen. Det senaste väntade jag mig...
Svar
11
· Visningar
2 726
Övr. Barn Ja som rubriken säger, vad kan man hitta på med en 10-åring? Det bör vara enkelt att ta sig med kollektivtrafiken, jag är inte så van...
Svar
8
· Visningar
862
Senast: Kratus
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 184
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp