Bok om selmakeri sökes

B

Bjorn

Hej!
Någon som känner till om det finns någon bok eller liknande om selmakeri att få tag på? Vet att det finns kurser i ämnet. Vad har de för någon kurslitteratur?
/Björn

Sv: Bok om selmakeri sökes

jag ska på läderkurs i februari.. och fakiskt tror jag att man lär sig genom andra. Lärlingssystem.

Men givetvis finns det säkert böcker i ämnet, men nog inte på svenska.

i blomstermåla, men den går att hitta i eskilstuna med.

vikingponycenter kan du söka på. det är hon som håller i den.

Hej hej! Har letat efter en sån kurs, blir lite full i skratt efter som du skriver att det finns en nu i februari i B-måla. Bor nämligen tio minuters bilväg därifrån! Du får gärna skicka mig lite info, ska också kolla körkursen som är på lördagar. Får hem min nya lilla, och redan inkörda, shettis idag.:banana:
/U

Jag hittade en bok på nätbokhandeln (Ablibris eller Bokus) som heter "Harness making" av Robert Steinke, ISBN 0 85131 748 0.
Den är utgiven 2004, ca 250 sidor. Rik på bilder både på selar, verktyg och själva handgreppen. Ett fynd tycker jag!
Sen är det väl så att inget går upp mot att se en skicklig hantverkare göra saker och ting i levande livet!

saddlery and harness-making (Hasluck), saddlery (Edwards)
Repair your own saddlery and harness (Steinke)
Handbuck der sattler (Rausch)
vh
Holmharness

Tack för alla bra svar! Letade faktiskt efter Harness Making av Steinke, men hittade inte själv försäljare i Sverige, tack för hjälpen!
En bok som ingen nämnt - "Borchens vänner" av Ingunn Eide, på norska tror jag. Finns på Tjäder Läder. Känner någon till den, är den bra?
Det bästa vore förstås att gå en kurs, men det verkar vara tunnsått med sådana i Skåne. 30 mil är ju ett halvt varv runt jorden för en skåning. Sen kan man ju alltid förbereda sig med en bok, älskar att läsa böcker om allt möjligt och drömma sig bort lite.
Någon här som gjort egna körgrejor av läder? Såg en fantastiskt vacker sele här för ett tag sedan som någon tydligen gjort som examensprov på tärnsjö sadelmakarskola, sånt inspirerar.
Tack igen alla!

Jag har boken som du nämde, den tar inte upp så mycket om läder men lite "mönster" för träns, selar och koppel.

Liknande trådar

Fritid Hittade ett fint airbnb i Grekland som jag vill boka. Närmsta flygplats är Chania, så kollade flyg Landvetter-Chania. För två vuxna och...
2
Svar
35
· Visningar
1 710
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
995
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb Jag sitter och tittar på antagning.se men är osäker på vad jag ska söka. Var inne på att läsa till journalist men hittar bara enstaka...
2
Svar
36
· Visningar
2 321
Senast: skiesabove
·
Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
247
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka