Bok om foder

Pellan87

Trådstartare
Jag skulle vilja ha en bra bok om foder. EN som man kan lära sig vad alla foder är bra för hur mkt en häst behöver om dom tränas si och så. Ja, en som tar upp det mesta så man kan bli bättre och mer självsäker. Finns det en sådan bok? Ge mig gärna så många bra tips som möjligt.

Sv: Bok om foder

Jag tycker att "Hästens näringsbehov och utfodring" av C Planck och M Rundgren är bra.

Det är en grundläggande bok som är ganska utförlig och enkel att läsa.

Håller med om "Hästens näringsbehov och utfodring"! :idea:

CP har även skrivit en som heter bara "Hästens utfodring", men den är mycket mera basic. Nästan barnvänlig...

Den store foderbog, rekommenderar jag, är på danska mycket bra, jag köpte den genom Adlibris!

Instämmer med de övriga om att "Hästens näringsbehov och utfodring" är en bra bok.
Kan även rekommendera SLUs häfte "Utfodringsrekommendationer för häst".

Vill du fördjupa dig ytterligare så är "Equine Nutrition and Feeding" av Frape väldigt bra (finns bla på adlibris).

en enkel och dessutom gratis bok är KRAFFTs foder abc eller vad den heter. Finns även en med vitaminer och mineraler. Sedan kan man fördjupa sig med andra böcker, men bra grund tycker jag :) (det är alltså en informativ bok, inte reklam)

Jag håller inte alls med dig. Det är för det första knappast en bok utan ett tjockare häfte och för det andra innehåller det naturligtvis reklam.

Men det viktigaste tycker jag är att det inte alltid stämmer med den forskning som finns. Det är visserligen inte ngt ovanligt bland foderföretagen. Jag tycker definitivt att det är självklart att man väljer att läsa oberoende litteratur.

En enkel fodertabell för häst tar upp sånt, inklusive gränsvärden, tillägg för träning, dräktighet osv. och massa annat som man behöver för att räkna ut en foderstat. Dock så står det ingen text om fodermedlen utan bara hårdfakta så det gäller att man kan tyda siffrorna i tabellerna.

edit: häftet som joh_anna skrev om menar jag, det kommer en ny upplaga precis nu råkar jag dessutom veta.

Senast ändrad:

Yes ett tjockare gratishäfte. Kunskap är inte av ondo, det står om olika fodermedel (alltså typ havre, korn, betfor, olja, soja, lusern, vitaminer och mineraler, hö osv.) Vill man börja lära sig om foder får man "lättsmält" information till att börja med, det står ju inte om deras olika pelletssorter utan jag tycker det är helt okej beskrivningar om olika fodermedel. Längesen jag kollade i den nu, men minns att jag läste den några gånger i början när mitt foderintresse ökade.

Gratis ja, reklam för krafft ja - de är ju de som gett ut den och det står KRAFFT på framsidan, men inte direktreklam om deras produkter så att säga ;P

Håller inte med om att det är en bra introduktion för den okunnige!

Nu är det ju några år sedan jag bläddrade igenom Kraffts "bok", men jag kan t.ex. inte minnas att den öht nämner att en häst kan klara sig på bara hö? Den nämner bara hur man schablonmässigt använder olika slags kraftfoder. Vilket såklart hänger ihop med att de vill att man använder kraftfoder till alla hästar, varesig de behöver det eller inte. = Reklam...

Möjligen kan den läsas som steg två, efter att man förstått hästens grundbehov och matsmältningsapparat.

längesen jag läste den nu också, men kommer inte ihåg att det var några som helst foderanvisningar? Utan mer information om alla fodermedel, även de som krafft inte säljer.

Jag har använt de häften du skriver om på lektion för att träna källkritik. Nej, jag tycker inte att de är bra för en nybörjare. Det står förvisso inte så många direkta felaktigheter i dem men visst är informationen vinklad, rätt rejält dessutom.

okej okej, jag lärde mej ngt iaf av dem ;) haha, och jag fodrar med krafft såhär på senare år så jag kanske föll för reklamen ;) Haha,.. ne men all info är bra, ju fler olika och mer man kommer över så lär man sig alltid något :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 337
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 026
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 148
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 963
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024