böjs halsen.

J

_jossan__

Tjoho!
Jag har ett sto, som Kan böja halsen (både från marken och i från sadeln) men bara om man har godis i handen:d ! Varför då? är det bara för att jag har godis i handen för hon kan Absolut INTE böja på halsen utasn godis. nää då är man ju såååå stel...
Vad ska jag göra??

Sv: böjs halsen.

Jag skulle inte ger en häst belöning till efter de har gjort sitt upgift. on har säkert lärt dig att DU MÅSTE har godis för hon ska böja. Jag själv har skrivit några andra tråder med hur man böja för stop och upstigning.

Det är att du ska var "firm" men samtidigt mjuk. T ex när du ska böja hon Så ta du tag i manen med höger handen (skriv fel i andra tråden) om du står på hästens vänster. Ta tygel med vänster hand och med ett "firm" drag men inte snabbt eller ryker i det, dra det till din höger hand. Om hon losas stel så kan du dra lite i taget. du böja även om det är lite och du känner att hon börja stela så håller du dragning där. Svårt att förklara men jag ska fösöka. Vi säger så här Att om din vänster hand är mellen manken och betet/grimman och du börja dra och du har flyttat 5 cm så ta tag i manen där istället än att dra hella vägen till din höger hand. Och gör det ett par gånger tills det går bra sen ta det längre.Det går fort, sen är du up vid manken eller knee var som hälst. Men ger inte dig. Om du måste springa runt eller vänta ut henne 10 min. eller mer så gör det. Hon måste ge efter. Om hon kan böja för godis så är detta igen problem. Det är bara att hon måsta lära om dig lite:D . "Hur ska jag lära matte att sluta dra i mig. Oj så om jag böja lite, så släppa matte mig fri lite". Så fort hon kom på att det är lättare att böja så får hon en belöning, Att du släppa henne istället för en morrot, så kommer du inte har nåt problem.

Sv: böjs halsen.

så jag ska bara dra försiktigt men bestämt och om hon står still efter typ 5cm så ska jag hålla kvar handen där? ska försöka..

Ps. Det där med att få godis vid böjning av halsen är vid streching, hon är en borskämd Litet (eller snarare stort...) sto...:devil: :angel:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 641
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 236
Senast: Cattis_E
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 291
Senast: Grazing
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 032
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama