Sv: Böjprov?

Tack för svaret :), men nu kommer en till fråga

Vaför kan dte vara skadligt att göra dte på en fyra månders föl. Är det för att skellettet fortfarande växer?

Oj :o vilken fråga.... det får du nog fråga någon annan men jag kan tänka mig att det har något med att fölet är under tillväxt och att det troligtvis är mer skadligt än nyttigt att böja senorna och ge dem den belastning som uppstår. Men som skrivet - den här frågan överlåter jag till någon annan. :angel:

Ett korrekt utfört böjprov är inte farligt på en 4-månaders föölunge. Däremot knepigt att utföra och av tveksamt diagnostiskt intresse. På fölisar brukar det räcka att böja ihop leden (och alltså inte hålla så en minut) för att lokalisera det onda.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi har kämpat med vår häst i ett par år nu. I princip hela hästen är genomgången, nu är vi inne på om det är bakknäna som spökar... 2
Svar
29
· Visningar
2 330
Senast: Emiro
·
Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
12
· Visningar
1 297
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej hej. Fick höra en ny sak som jag inte har koll på. Hovrandsartros. Någon som känner till något om detta? Hur uppstår det? Hur läker...
Svar
11
· Visningar
1 085
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 691

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • FÅRtråden
  • Bråkande hundar

Hästrelaterat

Tillbaka