B

Buster2005

Snälla ni hjälp mig med råd. Har hittat min drömhäst, men han hade 1,5 på böjprovet på båda frambenen och så har han hela skor fram sk ringskor och en sula i dom för han är ömfotad.Kan det ha med hans reaktion på böjproven att göra? Jag är så ledsen för jag vill verkligen ha honom. Är det värt att köpa en häst med 1,5 grad? Är det mycket?
Snälla ge mig något råd. Vad hade ni gjort?

Sv: Böjprov

1.5 grad är väldigt lite. Man kall ju inte köpa på sig fel så jag rekomenerar att inte köpa han. Men vill ägaren behandla honom en gång o se om han blir ok så tycker jag det kan vara okej.
Vet ju inte hur gammal han är?

Han e 13 år. Knappt tävlad, och dom ville inte att jag skulle tävla med honom heller.

Buster2005 skrev:
Han e 13 år. Knappt tävlad, och dom ville inte att jag skulle tävla med honom heller.

Ringsko och sula sätter man vanligtvis inte så vitt jag vet på hästar som är OK i hovarna. Var hästen ohalt före böjning? Har de gett någon förklaring till varför hästen är skodd så? Sula kan man ha utan ringsko, så det verkar jättekonstigt. Citatet ovan är dock det som verkligen gör mig misstänksam. Varför vill de inte att han ska tävlas? Om det inte är så att du har ett reducerat pris för någon åkomma du vet om, så tror jag att risken är att de försöker lura dig. Hästen har problem som säljarna är medvetna om och de tror att hästen inte kommer att klara den sortens ridning som tävlande innebär. 1,5 är ändå en del och det blir reservationer på försäkringen om så hästen bara markerar.

Dom sa att han var ömfotad, därför behövde han sulan och ringskon. Dom hade provat att ta av skorna helt tror jag, men det klarade han inte utan han fick ont i hovarna.
Anledningen till att jag inte skulle tävla var att han hade börjat vägra på hindren, tyckte inte att det var kul.
Dom är villiga att lämna honom på prov en månad och betalar veterinärbesiktningen utav min veterinär. Men jag är rädd att jag fäster mig så mkt vid honom att det blir svårt att lämna tillbaka han.
Men sen undrar jag, det finns människor som säger att dom har hästar som har reagerat på böjproven men ändå aldrig haft besvär. Hästarna har aldrig varit halta. Kan det vara så?
Han var INTE halt innan böjprovet, och hade reagerat på voltspåret.

Instämmer, att 1,5 skulle vara väldigt lite är totalt fel.
Dessutom ger sula också reservation.
Jag tycker trådskaparen skall passa sig väldigt noga.
PL

Jag tycker att 1.5 graders hälta är lite(kan vara för att min hade 2 och 3)
I alla fall så skriver du att ägaren säger att han börjar vägra på hinder och det kan vara ett täcken på att han har ont.

KÖP EJ!

Buster2005 skrev:
och hade reagerat på voltspåret.

Han var alltså inte halt före böjning på rakt spår men markerade på böjt? KÖP EJ, skulle jag säga. Fundera inte ens mer, leta efter något annat, det finns så mycket bra, friska hästar!

Joyride skrev:
Jag tycker att 1.5 graders hälta är lite(kan vara för att min hade 2 och 3)
I alla fall så skriver du att ägaren säger att han börjar vägra på hinder och det kan vara ett täcken på att han har ont.

KÖP EJ!

Håller med om "köp ej" biten....

Men HUR kan du säga att 1.5 grad är LITE ? På en skala 0-5 är det ju inte lite utan snarare väldigt mycket enligt mej... Och en häst med 2 resp 3 efter böjprov skulle jag aldrig ens titta två gånger på.
Om jag hade en häst som reagerar 2 resp 3 (ja tom "bara" 1.5) så skulle den definitivt utredas ordentligt innan jag gjorde en enda sak till med den hästen ...
Har som mest haft 1.5 grad på en av våra hästar. Hon stod i över ett halvår innan hon sattes igång... Å då syntes de även vid longering innan böjprov att hon inte va helt "fräsch"...

0.5 är lite.. Över 1 grad så är hästen (ENLIGT MEJ) halt vid böjprov...

Det beror ju helt pa vad du vill ha hasten till. Ska du ha en hast att promenra ut i skogen med och for lattare traning, sa ar hasten sakerligen tillrackligt frasch att kopa. Men ville du egentligen tavla och ha en hast att trana och utvecklas med, sa tycker inte jag att den passar till det.
En 13-arig hast kan ha 1,5 grads halta utan att det ar nagonting storre fel pa den, dock hade jag hellre sett att den ar lika halt pa bada fram.

Lycka till vad du an bestammer dej for!!

men han hade 1,5 på böjprovet på båda frambenen

Står det i ursprungstråden :D

Till trådskaparen: jag hade inte köpt den eftersom det blir reservatioener på försäkringen och du får själv betala om hästen får problem framöver.
Det finns så många fina & HELA hästar som behöver en ny matte :D

Är det verkligen så att om hästen är skodd med sula (vid införsäkringstillfället?) så ger det en reservation?
Jag håller med om att man normalt inte lägger på sula om man inte har några problem men anledningarna till sula måste väl kunna vara flera olika och olika från fall till fall. :confused:

Till trådskaparen:
Jag skulle avråda från köp. Anser att 1,5 är ganska mkt på böjprov och dessutom på båda.

Om köparen tar över säljarens försäkring och det inte finns någon reservation sen tidigare så blir det ingen reservation bara för att hästen byter ägare, såvida det inte blir nåt glapp emellan.

Pratade med Folksam om just detta igår.

Tycker att trådskaparen ska tänka igenom noga vad hon/han vill göra med hästen.
Är den billig och bara ska promenadridas så ok, men annars är det onödigt att köpa på sig problem, dom kommer ändå.

Min förra häst var skodd med ringskor fram efter att man upptäckt att han hade pålagringar på strålbenen. En av anledningarna till att vi upptäckte att något var galet var att han började vägra på hinder. Min nuvarande häst, som tyvärr ska avlivas på måndag :cry: , har också gått med ringskor fram för att avlasta strålbenen, sedan upptäcktes det att det inte var stålbenen utan en cysta i hoven.

Pratade med säljarens veterinär idag och han sa att hästen haft 1,5 sedan dom köpt honom 91 och att han inte förrvärrats, men han var tvungen att ha ringskorna för någon balanserings/stabilitet grej, sedan hade han blivit sprutad i knäna också, så nu när jag läser allt så känns det som jag har svaret inom mej och det är som ni har sagt. Köp inte på dig problem. Så tack alla ni som har gett mig råd.
Ni har sagt det som jag trodde ni skulle säga och det var att avråda mig ifrån att köpa hästen. Jag vill använda honom till mer än promenadridning, jag vill kanske inte tävla, men jag vill träna och rida rejäla pass.
Jag får försöka glömma honom och leta efter en häst som inte har ringskor och som inte visar ngt på böjproven. Sen vad som händer vet jag aldrig, men då har hästen iallafall varit ok när jag köpte den. Mera än så kan jag inte göra som köpare. Tack än en gång.

Senast ändrad av en moderator:

Jo, det låter klokast. Jag tycker nog 1,5 grad är rätt mycket. Och är det på BÅDA framknäna är det rätt logiskt att den inte visar hälta oböjd på rakt spår. Och dessutom om han haft det så länge. Om dom behandlat och det inte fungerat... Vänta med att KÖPA häst innan den är frisk.

1,5 är ganska mycket hälta. Jag rekommenderar verkligen att du INTE köper denna häst. Du kommer kanske stöta på senare problem med honom, med skador och annat.
Tråkigt, men jag tycker verkligen inte du ska köpa denna häst... =(

Liknande trådar

Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 852
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
367
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 252
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar