J

julia_v

En tanke slog mig i går!

Min häst har egentligen aldrig varit skadad förutom
"olycksskador" som tex gått omkull i hagen och skadat
ryggen, fastnat i hagen och slitit upp benet , men aldrig
haft en ledskada och blivit behandlad i något ben.

Pga att hon inte har varit skadad så har det inte heller
blivit av att hon har blivit böjd i benen, jo när hon skadade
ryggen så blev hon det för att kolla allt, men efter det så har hon blivit böjd en gång då hon markerade ( visade sig vara ryggont av fällningen), men det är 3år sedan :crazy:

Är det något man bör göra med jämna mellanrum?
och vad SÄGER egentligen ett böjprov??

En del kliniker har vad jag förstår gått över mer till
rullband, ett band där de springer och man
tittar efter eventuella rörelseströrningar, då
utan att man böjer hästarna..

Min häst är ju vad jag vet frisk och kollas med jämna mellanrum
av ET, men jag kan inte låta bli och undra vad hon skulle visa
på ett böjprov..
Hon är 11år, och sent tagen.

Hur gör ni?
Åker ni och gör böjprov på dem bara för att kolla läget,
eller endast när det är något som inte står rätt till?

Vet att många tävlingsryttare kollar av sina hästar varje säsong,
så att det inte finns något "oupptäckt"..

Julia, som funderar.. :smirk:

Sv: Böjprov!

Jag har haft samma funderingar. Min häst har aldrig bara visat hälta så där utan det har alltid varit olycksrelaterat.

Jag har folk i stallet som böjjer och kollar efter varje säsong men jag har kommit fram till ett Nej. Dels för att min häst inte tävlas eller går så pass hårt. Dels för att hon är så pass känslig att hon hade visat direkt om hon hade ont.

Jag tycker man ska vara lite restriktiv med böjjningar då det är en påfrestning för benet men samtidigt ska det göras om man misstänker en hälta.

Pontevecchio skrev:
Jag har haft samma funderingar. Min häst har aldrig bara visat hälta så där utan det har alltid varit olycksrelaterat.

Jag har folk i stallet som böjjer och kollar efter varje säsong men jag har kommit fram till ett Nej. Dels för att min häst inte tävlas eller går så pass hårt. Dels för att hon är så pass känslig att hon hade visat direkt om hon hade ont.

Jag tycker man ska vara lite restriktiv med böjjningar då det är en påfrestning för benet men samtidigt ska det göras om man misstänker en hälta.

Ja , lite så är det för mig med, hon är så känslig så hon talar
om om hon har ont någonstans, pga det tror jag att jag
har upptäckt skador, innan de blivit skador om du förstår
vad jag menar..

Jo. Min blir ju halt av myggbett praktiskt taget så att hon går runt med inflammationer nånstans tror jag inte på.

Jag måste säga att jag är negativ till böjprov över huvud taget. Tycker ofta att det gör mer skada än nytta och många hästar kan ju dessutom ha en anmärkning på böjprov utan att det nånsin påverkar deras hållbarhet. Så nej, måste man inte så tycker jag att man kan strunta i det.

Jag har efter alla bekymmer kollat min häst varje år, och tror nog att jag kommer fortsätta göra det.

Jag har en tapper liten arbetsmyra som inte visar särskilt väl om han har ont i benen, och en koll i tid sparar mycket tid och lidande. Men så vet jag ju att min häst är helt ua på böjprov också när han är frisk.

Vet inte om jag är så förtjust i böjprov, och även veterinärerna hr delade meningar huruvida det är bra eller ej.

När jag varit inne på klinik med min häst så gör de alltid böjprov, och även distriktarna här gör det.
Däremot har jag två st MYCKET duktiga hemmaveterinärer som verkligen kan häst och de gillar inte den metoden.
Båda menar på att genom böjprov kan man istort sett böja fram hälta på vilken häst som helst. Och på min som har haft trassel med både leder och muskler efter en erlichiosinfektion menar de att böjprov kan visa reaktioner trots att hon inte är halt/har ont.

I stället så kollar de henne rakt fram i skritt och trav, och sedan på stor och liten volt. På volt kommer ju hältorna fram, och så länge min häst går rent på volt så ska det inte vara nåt....

Böjprov kan säkert vara bra ibland, men jag känner mig tveksam till det, men vet kanske för lite om det för att kunna uttala mig :o

Fast det svåra med hältor på volt är ju att det inte alltid syns där heller. Har man ett riktigt hårt underlag går det iofs säkert när jag tänker efter, men min häst visade ingen hälta på volt alls sist när han var dålig. Bara efter böjning eller vid liten volt på HÅRT underlag. Knepigt det där med diagnosticering av hältor... :crazy:

På liten volt hårt underlag så brukar ju hältorna komma fram, men din var väl rätt smärt-tålig?
Min lilla dam är inte speciellt smärt-tålig, hon visar tydligt när hon har ont, även om det bara är ett pytteyttesår eller nåt (hon försöker "peka" med mulen och liksom "kolla matte, jag har ooooont, behöver plåster och en moroooot" :D )
Så det kanske varierar från häst till häst. Mina veterinärer känner ju min häst rätt väl( efter sisådär 15 besök apr-juli förra året), och det kanske är just på henne de är emot böjprov.
Vad vet jag? ;)

Jag tillhör dem som åker till klinik varje år och kollar.
I förebyggande syfte, för säkerhets skull osv *tar i trä.. :o *

Mina hästar arbetar ganska hårt, de tävlas både hoppning och fälttävlan och det är skönt att ligga steget före om det är något på gång.

Hittills har vi inte hittat något vid dessa rutinundersökningar men det är en enorm trygghet att veta att hästen var OK det datumet om det händer något senare, man vet alltid att det inte är något hästen gått och dragit med länge om man får en hälta.

Min böjs aldrig. Han är lite stel i bak, och har länge visat orenheter om man belastar honom ouppvärmd (nu är han 24, så det spelar inte så stor roll längre). Vi gjorde en noggrann utredning på det när jag köpte honom (då var han 14 tror jag), ffa med tanke på att han har skumma pålagringar fram, men i hans fall beror det enbart på att han av naturen har lite dåligt med ledvätska. Böja honom vore enbart att slita mer än nödvändigt på benen. De gånger jag misstänkt att han varit dålig har vi åkt till Skara för en ordentlig utredning istället.

I övrigt är jag skeptisk till att böja "bara för att". Om man vet att hästen ska vara ua, så visst, men annars är det svårt att tolka resultatet.

Ja, min maskerar gärna hältor, och då är det svårt att se utan böjprov varifrån det kommer. Han kan halta kraftigt efter böjprov, eller som senast initialt, men ändå se ganska fräsch ut om man longerar honom på ett mjukare underlag.

Som om han till varje pris vill jobba och vara duktig - hemskt jobbigt för mig som verkligen måste försöka vara lyhörd när han har ont för att inte missa hältor. :crazy:

har gjort böjprov två ggr på min ponny.en gång när min kompis skulle köpa honom då visade han häta efter böjprov men eftrersom han var gammal och hoppat massor i sitt liv så sa vet att han inte skulle gå msv igen. sen stod han ett halvår sen tog jag honom på foder och red igång honom och tävlade lite klubb och lokaldressyr. gjorde böjprov för en månad sen för köp. han visade hälta efter böjprov och det var bättre den här gången. skulle faktist kunna tänka mej göra böjprov om ett år igen.

Jag kollar var 6:e månad eftersom vi ändå åker in till kliniken för raspning då kan man lika gärna kolla så allt är som det ska!

Jag kollade efter förra årets säsong, fast i år har hästen stått så mycket pga andra krämpor så nu vet jag int om jag bryr mig om det.

Svårt det där med böjprov. Om de visar något behöver det ju inte betyda att något är jättefel, de kanske bara hade en dålig dag. Men tvärtom, om de inte visar något, kan man ju känna sig ganska säker på att det verkligen inte är något på gång.

Jag tycker böjprov är både bra och dåligt. Jag gör det med jämna mellanrum för att en snabbkoll på egen hand är bättre än ingen koll alls. Brukar även springa med hästen när jag tar in den från hagen samt efter att jag ridit (ibland) för att se om jag ser något i traven.

Sen känner jag noggrannt efter när jag rider också, efter minsta lilla oregelbundenhet i rörelserna. Så egentligen kan man säga att jag är på "halt-jakt" varje dag :rofl: Är nog lite nojjig... :D

Utöver detta veterinärbesiktigas våra hästar varje år. (Min häst och min systers hästar)

Hittills har jag inte fått något negativt utslag *peppar, peppar* :banana:

Jag tycker man ska köra som känns bäst för en själv. Vet man med sig att hästen är lite av en problemhäst så är det ju en stor vits med att kolla ofta för att se om den visar några tecken på skada.
I vilket fall som helst tycker jag det är bra om man kollar en gång för mkt än en gång för lite. ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 985
Senast: QueenLilith
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 446
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 691

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka