böjprov..

A

Annaz10

Var idag med en häst på böjprov. Det var två olika veterinärer som böjde. Den ena böjde tre ben och den andra ett ben. Det sista benet visade en grad. Nu fick jag höra att det ej är ok att två olika böjer benen. Vad vet ni om det?

Sv: böjprov..

I mina öron låter detta som att du griper efter halmstrån, tyvärr är din häst halt.

Olika möjligheter:
1. Veterinärerna böjer lika hårt och hästen är halt på ett ben.
2. Veterinär 1 böjer lösare än vet 2 och hästen kan vara halt på nåt av de tre första benen ändå.
3. veterinär 2 böjer lösare än vet 1 och hästen kan alltså ha mer än 1 grad på det benet.

På så vis är det ju svårt att helt säkert veta hur det hade blivit om samma veterinär hade böjt hela hästen, men samtidigt hade ju en hälta kunnat missas.
I vilket fall fanns ju reaktion på hästen och det spelar ingen roll vem som hittade den.
Förhoppningsvis är väl veterinärerna lika professionella och böjer lika hårt

besiktiga hästen igen och låt en annan veterinär böja ALLA ben. varför i hela friden kommer en ny vet för att böja det sista??

Jag säger inte att hästen e ok, men betalar jag en jäkla massa pengar på klinik så ska det fan gå rätt till! Anledningen att det kom en till vet. var för att den andra var gravid och assistenten hade ont i ryggen.

jag hade visseligen inte alls tillåtigt ett böjprov på någonav mina hästar, MEN hade jag gjort det hade jag aldrig tillåtit två olika vet. som böjer. Där hade du nog fått sätta foten ner då, nu i efterhand kan du inte komma och säga något alls.

är du inte nöjd med besiktningen gör en ny

Om det är okej eller inte är väl upp till hästägaren. Den hade kunnat säga ifrån.
Jag kan ju inte se att det har "gått fel" någonstans.

En häst som reagerar på böjprov, reagerar på böjprov, punkt.
Anledningen till att hästen reagerar beror på att något är fel, inte att det byttes veterinär.
Vi fick (medan vet. instruerade och höll koll) böja varsit ben på skolan bara för att testa, dvs 1-2 ben/person och då visade då inte hästarna någon hälta för att någon gjorde lite annorlunda. Det var friska hästar!

Förutom de alternativ Comfort skrev (lr ungefär som punkt 2), så kan det också vara så att vet. nr 2 böjde mer i en annan led
än vad veterinär nummer 1 gjorde.
Dvs hästen kan mkt väl vara halt i just den leden även i de andra tre benen.
Jag skulle vidare utreda just den leden hästen visade hälta i, på alla fyra benen för att vara på den säkra sidan.

fast förhoppningsvis är ju veterinärerna så kompetenta att de vet hur man böjer hela benet, utan att påverka nån särskild led. vet de inte det har de ju fel yrke;)

många gånger saknar veterinärer den kunskapen, kanske så i detta fall, kanske inte ...

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 822
Senast: Willys
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
26 27 28
Svar
546
· Visningar
43 109
Senast: Ray
·
Hästvård Hejsan Vårt stall har provtagit två hästar för EHV-1 då de haft neurologiska besvär. Vi får troligen provsvaren imorgon. Min häst som är...
Svar
3
· Visningar
478
Senast: Anonym456
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix