Böjprov, bu eller bä?

Lipica

Trådstartare
Vad är era åsikter angående böjprov som diagnostisk metod? Jag har kollat runt lite i trådar i ämnet och det verkar finnas mycket olika antaganden. Vad tycker ni?

Är böjprov rättvist mot alla hästar?
Är det bättre/sämre på yngre/äldre hästar?
Varför är inte användningen av böjprovet lika utbredd utomlands (jo, jag vet att det förekommer på vissa ställen)?
Tror ni att man kan "böja fram"skador (dvs skada hästen genom böjprovet)?

Kort och gott;är böjprov en bra metod i den utsträckning vi har idag?

Sv: Böjprov, bu eller bä?

Att göra böjprov på en halt häst för att lokalisera hältan kan ibland vara nnödvändigt, t ex i samband med att man bedövar led för led osv.
Men böjprov på en "frisk" häst, särskilt äldre, förkastar jag nästan helt, många äldre hästar är inte 100% rena på böjprov pga den otroliga påfrestning som det är, utan att de för den sakens skull har några problem.

Jag har råkat ut för att en amatör böjt min häst halt. Vid provridning var det tjejens ridlärare som fick för sig att böja hästen och när jag sa nej - då hade jag ju så klart nåt att dölja :grin: Mycket riktigt så böjde hon hästen halt, eftersom hon inte visste vad hon gjorde - till skillnad från en veterinär som faktiskt har lite mer vett i skallen oftast samt vet vad de ska titta efter.
Hästen, som var lika fräsch som jag påstått, fick därefter besiktigas på klinik för att "bevisa" att hon var ohalt - där hon böjdes av hästveterinär och var helt ren. Efter det är jag ännu mer anti böjprov.

Jag jämför med mig själv - jag skulle inte gå igenom ett böjprov för visst f-n är man halt efter en sån påfrestning som ett böjprov är, men frågan är hur mycket och hur länge, och vem som är människa att bedöma det!

Har nyligen fått min häst böjd i samband med hältutredning och ser det då som ett nödvändigt ont. För att kontrollera eventuell hälta inför t ex försäljning tycker jag det är en tveksam metod och föredrar arbetsprov i olika former. Särskilt på äldre hästar.
Varför inte böjprov förekommer i samma utsträckning utomlands har jag uppfattat vara just därför, tveksam metod, som kan visa "hältor" som aldrig är ett problem..

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar