Böjning!!! vi pratar lite böjning vet jag!

Sv: Böjning!!! vi pratar lite böjning vet jag!

Jo, halsen skulle kanske kunna vara lite längre.
Svårt kanske, så här ser den ut annars:
24382031.jpg

Förstår hur du menar, missförstår inte alls. Bara det att det inte är en böjning, det är en formggivning.

Det kan ju vara så att hästen inte färdig för ställningen än.
Man kan jobba på olika vis, tex genom att rida hästen mer på ytterhjälperna, sitta på ytterbak och när den ska svänga så trycker man till med ytterhöft lite framåt inåt. Absolut inte alls röra innertyglen men försöka att få hästen att ta yttertygeln genom att be om ett lätt stöd, tänka att tygeln är en pinne så att man så fort man har lite stöd i den försöka trycka pinnen framåt.

Eller att samla energi i yttertygeln (om det så bara är 5 gram ), krama HÅRT om tygeln och när man känner att hästen tänker framåt så slappnar man av en mm i handen och stänger den igen. Upprepa några gånger i varje hörnpassering.
Ytterhand måste tänka framåt. Ställningen ska komma av hästen går från yttertygeln (typ, svårt att förklara)istället för att följa innertygeln.

Förstår hur du menar, missförstår inte alls. Bara det att det inte är en böjning, det är en formggivning.

Då undrar jag när hästen böjs, i vilka rörelser och då menar jag böjer i sin längdaxel?? När blir det skelettböjning och inte formning för att man har muskler töjbara och eftergivna?

När hästen formas, när är det?

Ginnies som formar och kan forma mer ju mer eftergiven och genomsläpplig hästen är,men som inte kan böja.

Jag tar ett exempel.

Skänkelvikning, en rak häst, inte eftergiven i sidan och då såklart inte formad, ställd i nacken från rörelsen.

Diagonalsluta, en rak häst, men eftergiven och då formad i sidan, ställd i nacken åt rörelseriktningen.

Fast en diagonalsluta som är en "riktig" diagonalsluta för att använda som skola (skola = till för att utbilda) och inte bara för show, den är böjd. Och ska inte tvära mer än man har böjning till.
I dagsläget känns det som att inte särskilt många rider det som en "skola" längre, kanske för att man har svårt att få till nog med böjning men lätt för tvärningen, annars om man gör det i skolningssyfte så hade man ju accepterat bra mycket mindre tvärning till förmån för tekniken och att hästen ska klara av att ha balans mellan böjning/tvärning, men det ger inga poäng, och skulle lättare trigga till taktfel just på grund att det är svårt (och kräver böjning).

Jag tänker att man helst alltid och aldrig formar ryggraden. Alltid som i att fokuset finns där även om man så rider rakt fram med rak häst (på linjeringen av ryggraden och att man ska kunna få varje kota att jobba väl med varandra ända bak från svansroten till nacken, utan brytning), aldrig som att om man väl lyckas få till en bra linjering tack vare skolning överlag och fysisk styrka/smidighet/jämhet, då bör det vid det laget gå bra mycket lättare att hålla det även utan att korrigera hit och dit eller inverka stup i ett för att placera hästkroppen. Att det blir mer naturligt att man formar om sig själv och hästen följer efter. En utopi kanske? :angel:
Men det viktigaste är väl att man inser att kan man inte ha en jämn svag böjning i ryggraden, då kan man troligtvis inte ha en helt rak häst heller, finns nästan alltid brytpunkter bara mer eller mindre vilket brukar vara mycket svårare att känna på en "rak" häst än på en häst man böjer.

Senast ändrad:

Ju mer du ökar böjningen, om det är korrekt, så ökar tvärningen i en diagonalsluta. Om du tänker på tävlingsryttare på högre nivå här så är skillnaden att deras hästar klarar en högre grad av böjning med bibehållen form och balans och kan gå i en tvärare sluta än en hobbyhäst. Det är inte en annan sorts sluta bara en med högre krav.

Svårt att se men hästen ser ut att böja halsen för mycket och skjuta ut högerbogen en aning och innerbakbenet bidrar genom att det går in för långt så att den ser ut mer att vara på väg åt andra hållet med tyngdpunkten, men jag vet inte, som sagt svårt att se. Den är inte samlad i alla fall. Ytterbak är ju för långt bakom för det.
Om man fångar in den där bogen och rätar ut halsen så kan det bli bra:idea:

Här kommer några kriterier för bra böjning enligt mig, och med bra menar jag att hästen håller sin balans, kan fortsätta använda bakbenen som motor och att den inte är ohälsosam. Bland annat detta kikar jag efter:

*Hästen ska inte vara mer böjd i sin hals än resten av kroppen

*Hästens huvud ska i stort sett vara kvar nästan rakt framför hästens bogar, men jag vill se att ytter ganasch buktar ut på utsidan, dvs korrekt ställning.
Korrekt ställning innefattar även huvud i lod, d.v.s. det lutar inte, båda öronen på samma höjd.

*Hästen får hjälp av korrekt ställning att flytta lite mer vikt ut till sitt ytter framben, tar lätt stöd på ytter tygel och blir därmed mindre beroende av inner tygel, som därigenom blir lättare i sin kontakt. Finns det ett motstånd i inner tygel så kommer det motståndet rimligtvis från ytter sidas muskulatur som då alltså dras ihop istället för ge efter, med andra ord, hästen kan se böjd ut, men det är ryttarens styrka (i inner tygel) som böjer, inte hästens egna muskler.

*Hästens inne höft ska komma lite fram och sänkas när hästen sätter under sig inner bak.

Om sen hästen spårar eller ej behöver väl inte ha att göra med om den är korrekt böjd eller ej? Hästen kan ju vara böjd efter en voltav varierande storlek eller böjd medan den rör sig i en skola, på olika många spår.

Lägger in två av mina egna bilder som exempel på vad jag tycker se ut som helt okej böjning. Vad tycker ni?

Frida

http://d1r9jua05newpd.cloudfront.net/b6/6d/i27815350._szw190h250_.jpg

http://d29dcds16kmxz5.cloudfront.net/5b/73/i28144475._szw190h250_.jpg

Tack för tipsen (även ponnyryttaren), ska prova.
Vi har ju kört liknande övningar med tränaren fast tvåsidigt, alltså tänka att man i varje "ge" på tygeln i skritt (alltså när hästens huvud går fram-ner) gör ett magpush, samma känsla som när man pushar en barnvagn i uppförsbacke, dvs ett kort magmuskelpush nedåt mot bäckenet samtidigt som båda händerna går framåt och liksom skickar bort hästens huvud.
Så det borde vi kunna lösa (även om sambon uppgivet suckar och undrar varför det alltid ska vara det svåra, "fysiskt omöjliga" som är vägen :D)

Den första bilden; ungefär så ser min också ut när han bara tiltar huvudet istället för att ställa i nacken.
Den andra bilden ser bra ut så vitt jag kan bedöma, men svårt att se på en sån liten bild och i den vinkeln, vad bakdelen har för sig, men av det jag kan se och bedöma = fin böjning.

Ju mer du ökar böjningen, om det är korrekt, så ökar tvärningen i en diagonalsluta. Om du tänker på tävlingsryttare på högre nivå här så är skillnaden att deras hästar klarar en högre grad av böjning med bibehållen form och balans och kan gå i en tvärare sluta än en hobbyhäst. Det är inte en annan sorts sluta bara en med högre krav.

Om det verkligen vore så så är det ju kanon, men det är inte vad jag har sett. Sen om det beror på att man tvärar mer när det är tävling eller för att de på lägre nivå jag sett har missförstått, det vet jag inte. Eller så kanske vi ändå har olika kriterier för vad som är "tvära för mycket" utifrån böjningen.
Att kunna gå en tvärare sluta är i sig för mig ingen bedrift, eftersom en fyrspårig sluta är ett rätt vanligt fel när hästarna börjar kunna rörelsen men vill komma undan genom att sätta benet utanför tyngdpunkten. Därför går jag såklart inte efter tvärningen om man ska se till vad som är "för mycket" utan om bakbenet strävar åt rätt håll och det helhetsmässigt verkar vara en effektivt utförd rörelse.

Senast ändrad:

Båda bilderna tycker jag är "ok" men de visar symptom. Och som med det mesta är det ju ingen idé att bara försöka korrigera till symptomet utan jobba på helheten, därför tror jag de bilderna visar något bra utifrån situationen.

Den första är lite tippad i nacken, lägger huvudet aningens på sned, tycker man kan ana att innerbak i det läge bär men inte riktigt vill/kan göra det fullt ut utifrån graden den skulle behöva bära i det läget och därför felkompenserar aningens.

Den andra tycker jag ändå är aningens banan, men det är mer känslan man får av hur ryggraden ser ut utifrån hur innerbak sätts ner, benet är liksom lite för vridet/rakt för att det ska kännas som att man kommit åt rätt böjning i ryggraden och kommer kunna hålla det. För tittar man bara på linjen bakifrån rumpan till nacken utifrån hur det ser ut just då och skiter i bakbenet/spekulationer så tycker jag det är en fin böjning.

Trevlig att se en fjordis arbeta på! Men huvudet och halsen skulle kunna vara rakare va. Om du vill se ganaschen där. Fast svårt å säga. Liten bild :) Men bra med ål :D

Liknande trådar

Tjatter Jag vill visa min dotter, apropå att inte vara så bra på språk-konversationer i skolan. Det är en kille som på engelska härmar hur det...
Svar
0
· Visningar
208
Senast: Stinaelin
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 801
Senast: Stergo
·
Kropp & Själ Kanske ger jag mig ut på farligt vatten nu, men, då får det väl vara så, då. Jag har en längre tid varit sjukskriven på grund av...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 561
Senast: Squie
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama