Böjning!!! vi pratar lite böjning vet jag!

Sv: Böjning!!! vi pratar lite böjning vet jag!

Och tjohej vad vi lutar igen ;)

Det finns ju redan en perfekt böjningsbild i tråden ju!!!
Men jag är helt med er när ni pratar om formning istället för böjning.
Det var lite det jag tyckte skulel bli en bra diskussion liksom.

Och Axel, håller oxå med om att hon kanske försöker ta igenom den!!! Forma den :p

Haha...typiskt :D

Fast den bilden (malinskys:)) är ju inte i samma stegsekvens, när den står på innerfram. Menade att leta en bild när böjningen blir bra OCH att hästen står på innerfram.

Nu har vi ju mest pratat lateral böjning (iaf jag) men den laterala böjningen e väl egentligen relativ till den longitudinella??

Jag fattar inte hur skickliga ni är att ni på en bild, men det finns väl en anledning till att ett fyrfotat djur måste lägga vikt på inner när just det benen är solo i marken.
Jag vet inte, men jag försöker under lättridning att sitta ner på ytter fram för att just inte... FÖRvärra... bara.
När hästen är böjd så måste den vara lite på inner om inte centrifugalkraften ska suga en utåt. Som ryttare måste man ju vara med lite inåt utan att luta sig.
Vet. ser ju hältor på innerfram på så vis. Det skulle behövas en stor lutning utåt för att så inte skulle ske o då heller knappst med ngn bra böjning.

Pröva att sitta på ytterbak istället!!!
Det är den där centrifugalkraften som man måste lära sig stå emot vilket tar några år ...Typ...

Nja jag tänker nog mer att sitta på bakdelen- som att åka käpphäst.

Jag vill vara MED hästen- inte jobba emot den.

Ok..
Jag vill verkligen oxå vara med hästen. Sitter man på ytterbak får man framdelen att SVÄVA:love:
Omställningen sär svår förståss, hästen är van att hänga på innerbogen och så kan den inte det helt plötsligt. Den får lära sig en ny teknik.
Sen är det underbart.
Men givetvis kan man inte kräva så mkt i början, de outbildade får ta alla svängar i trav och galopp i lutmodellen.

Men jag tänker nu på böjning som i en hörnpassering- 6m volt.
Där måste framdelen vara lite frånkopplad från bröstryggen- att böjningen sker där.
visst måste man ge inner bak utrymme, men jag tror inte att jag tänker på ytter utan att jag rider bakbenen- för att som i diagonalslutan få det extra engagemang som innerbak måste göra o på så sätt även stimulera ytter bak.- in med baken. Att ytterbak kan tväras så mkt som det behövs.

när jag rider dito under lättridning måste jag vara med o då sitta ner på inner fram- dit vi ska. Vikthjälp.

På en 6 meters volt kan bara en shettlandsponnt böjja sig ;)

Frånkopplad är aldrig bra....Ihopkopplad är samling, frånkopplad är inte samling.Jag förstår hur du menar och det är ju så de allra flesta rider.

På en 6 meters volt kan bara en shettlandsponnt böjja sig ;)

Frånkopplad är aldrig bra....Ihopkopplad är samling, frånkopplad är inte samling.Jag förstår hur du menar och det är ju så de allra flesta rider.

Fösrog att du skulle missförstå:rofl:
Hästen är redan ihopkopplad o på bakbenen. Då kan man oxå böja så mkt.

Ihopkopplingen har gjort samlingen o man behöver då inte rida med handen- sätesridning. allena. Mer färdig häst.
När man har kommit dit kan man rida med tryck o hästen går kvar.

Senast ändrad:

Och tjohej vad vi hänger på innerbogen......och innerbakbenet som nästan korsar ytterbaks nersättningslinje....

....
Om vi tar din analys av denna bilden så är hästen ihop- även i en lägre-längre form.
I en hörnpassering så är framdelen nästan ute från det böjda spåret när bakbenen är kvar. Benet liksom... är på väg inunder för att i själva nedsättningen sättas i samma spår. Se du hur undersatt bakbenet är o frambenen är skapligt lätta.

Svårt att förklara...

***Knapplån***

Det är inte OK att lägga ut bilder från andras hemsidor, såvida man inte har tillstånd. Däremot går det bra att länka till bilderna.

Jag har ändrat i ett par inlägg ovan. Om någon av er kan uppvisa att ni har tillstånd att lägga ut bilderna så ska jag givetvis se till att de kommer tillbaks i inläggen.

Immer
Moderator för Klassisk Ridkonst

Jag lägger in en egen (gammal) bild. Vad ser ni?

18946308.jpg

Knapplån,
I min bok är det helt okej med en viss lutning på ekipaget sålänge lutningen överensstämmer mellan ryttare och häst. I en viss hastighet är det omöjligt för en så pass högsmal kropp som ett ekipage är, att inte luta i svängarna. Understryker viss, det ska ju inte gå utanför kotans gränser för vad den mår bra av att flexa sig åt sidan.

Knapplån igen: Jag har detta lilla delikata problem i böjningen (eg ställningen) som kanske nån har ett tips på hur jag löser: Hästen lägger hellre huvudet på sned än vrider på nacken så att "pannlampan" lyser inåt, när man jobbar med honom på banan. Han är genomgången av en feldenkreisare som säger att han inte sitter fast men har lite spänd underhals då han gärna använder den för att häva sig upp när han springer runt i hagen, och för att "show-off". Han häver sig, det är helt rätt, för han är lite klen i baken och det jobbar vi på, men finns det någon annan analys av felet? (I boxen kan man genom att hålla i huvudlagets sidstycken och med fingrar på halskotpelarens mittbit få honom att göra det korrekt, dock så vill han helst förutse vad man tänker göra och snabbt ta huvudet dit innan man ens nuddat honom...)

axel: Det jag menar!! Om att måsta lägga vikt på inner alltså! Håller helt med dej här och om när du säger detta:
I en hörnpassering så är framdelen nästan ute från det böjda spåret när bakbenen är kvar. Benet liksom... är på väg inunder för att i själva nedsättningen sättas i samma spår. Se du hur undersatt bakbenet är o frambenen är skapligt lätta.
Har lite svårt att fatta DJ här men det är intressant hur man ser.

Immer: Ah, just det ja. Tänkte mest att det e mer belysande med bilderna i inläggen. Sorry!
Å angående din bild:
Jag ser en häst som sitter ihop både vågrätt å lodrätt och har jättefin böjning! Tycker det här e bra utgångsläge för samling! Kanske skulle man önska en lite längre hals??
(observera att det här bara e mina amatöråsikter).

Senast ändrad:

Har fått tips om att tänka hörnpasseringar mer som öppnor av min tränare. Funkar för mej.

Dreamer, min häst gör likadant.. Jag rider honom rak i nacken och jobbar på att han ska komma ut till ytterhjälperna.

Har fått tips om att tänka hörnpasseringar mer som öppnor av min tränare. Funkar för mej.

Fast nu går ingen kroppsdel rakt fram, men den ska rakriktas efteråt.

För mig är det givet med fysiska naturlagar samt att hästen ytterben har en längre väg på en sdn liten volt att den måste få belasta inner för att kunna förflytta det yttre. Att den inte lutar inåt eller sladdar bak är av vikt.

DJ verkade tro att jag lät min häst släppa ut sin bog hej o hå, men samtidigt så måste hästen få rum att böja sig.
Det är stor skillnad på om hästen är väldigt lång i båda kropp o hals- ej ihop.

innerbogen måste vara på plats utan att hästen för den delen är förböjd. Ställning o böjd runt innersk.

Senast ändrad:

*kl*
Jättesvårt faktiskt att hitta bilder på riktigt bra böjning. Haha, lite som jag upplevde samlingen! :p Det är lätt att hitta bilder med enstaka bra kvalitéer men där man kan önska mer, ännu lättare att hitta riktigt kass eller helt utebliven böjning.

En vanlig grej är väl att hästen blir förböjd i bakre delen av halsen och tappar effekten från bakbenen, tappar linjeringen i ryggraden.
Brukar börja kolla bakifrån och sen hur långt det går innan linjeringen bryts. Ofta finns den inte ens bakifrån - ingen böjning alls, ibland bryts det tidigt och är det ganska bra bryts det ändå oftast i början av halsen.
Men det är ju svårt. Så ser man effekten iallafall bak, att man börjat komma åt en linjering, så ser jag ändå det som något "ok" eftersom det iallafall går att jobba vidare ur om man inte fastnar i en massa fällor.

Liknande trådar

Tjatter Jag vill visa min dotter, apropå att inte vara så bra på språk-konversationer i skolan. Det är en kille som på engelska härmar hur det...
Svar
0
· Visningar
208
Senast: Stinaelin
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 801
Senast: Stergo
·
Kropp & Själ Kanske ger jag mig ut på farligt vatten nu, men, då får det väl vara så, då. Jag har en längre tid varit sjukskriven på grund av...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 561
Senast: Squie
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama