Böjning!!! vi pratar lite böjning vet jag!

Sv: Böjning!!! vi pratar lite böjning vet jag!

Tror det är ett fall av akut ridsugenhet som gör att jag lägger ut bilder på mig och Tobbe :o Det är läääängesedan jag satt i sadeln nu :(

Well! Två bilder där jag vet att jag ska ha en böjd häst, i galoppbilden ser det ut som att det är mest jag som är på väg inåt :o

Ser ni någon böjning öht i någon av bilderna?
Vad ser ni?
Delvis lägger jag ut detta också för att vi har jättesvårt att få till bra böjning, han är kanon på att gå rakt fram däremot ;)

100807-90216.jpg
galopp2.jpg

Här är ju en hörnpassering dessutom!! :o

IMG_9508-1.jpg

Senast ändrad:

Jag tror att frun skulle lyckas om hon bara hade skänklarna där de ska vara:devil:. fram med innern!

Ni är väldigt stiliga iallafall.:love:

haha, så sant, så sant..
jag har ngn inneboende skräck av att sitta i stolsits så jag sitter med dem rätt långt bak :o Nu är det innött i kroppen så nu är det lixom utgångsläget.. :cool:

Det är som jag misstänkte alltså? Ingen böjning på bilderna?

Det här tycker jag är att överdriva böjningen lite, hästen har ju tappat huvudet

http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSKh65GZK0CF8Bl_cy1zd3Ns8nYhYJNlRD2dfS9AcpWYfSSamqU0g

:D:D

Här kommer en bild på mig själv där jag rider i en sluta, hästen är för lite böjd och inte eftergiven i nacken

48576_747497238_8995_n.jpg

Här är en bild på bra böjning enl mig. Hennes innerhand är lite för trängande. Men hästen böjer sig bra!

http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSpzxhhpWQAANPjO6bD5nB210O_vdhE9d1njQg4QwGzlsD4kGFsjw

På första bilden spårar han ej pga av....
De andra är svåra att se på.

Om du ska böja på en pinne/ häst- hur måste du då hålla i den?
Tja inte ha händerna/ skänklarna mitt emot varandra;) Skänkelläget måste variera efter vilken form den ska ha- eller:angel:

haha, fan att jag öht frågade ;-) Nämen det är alldeles sant..

Mina exempel är då det dåliga exemplet då ryttaren omöjliggör böjning pga sin sits!
Hmm.. har lite att fundera över tills jag sätter mig i sadeln igen.

Senast ändrad:

Jag tycker att det ser ut som en hälsosam böjning faktiskt.Man brukar säga att för att få en ärlig korrekt böjning så för en halvblodshäst ligger den ärliga böjningen efter en 20 metersvolt, för tex en lipizzaner 18 meters volt.
Böjjer man mer så låser hästen vissa kotor och "böjjer" tex 4 kotor dit, 5 kotor dit etc.
Böjjer man bara halsen brukar man få ett gångjärn vid 7nde halskotan och bara rakt på bägge sidor om den, dvs ingen böjjning alls.

så du ser lite böjning ändå? *hoppfull*

Jag tycker det själv, men väldigt lite.. sen vet jag inte heller om böjningen är "korrekt", antar att det inte är så..

En ärlig böjning är så oerhört liten så den knappt syns. Sen kan man ju i vissa situationer överböjja för att få igenom något, tex flytta en bog eller liknande men arbetsböjjningen är typ som du rider.

haha, fan att jag öht frågade ;-) Nämen det är alldeles sant..

Mina exempel är då det dåliga exemplet då ryttaren omöjliggör böjning pga sin sits!
Hmm.. har lite att fundera över tills jag sätter mig i sadeln igen.
Om du bara har dina ben där de ska vara kommer du att tycka att böjning är en Baggis:rofl:
Den ska ju böja sig runt din innerskänkel, men om den är för långt tillbaka- hur ska det gå till då:p

Äsch. strunta i böjning o försök att bara få "in höften" vettja:angel:Så att den lutar inåt- bra kurvtagning:bump:

Och tjohej vad vi hänger på innerbogen......och innerbakbenet som nästan korsar ytterbaks nersättningslinje....

Teckningen i inlägget ovan är intressant, kolla den böjda halsen och den raka ryggen ...Hrm...Var blev det fel....

Senast ändrad:

Breda händer underlättar när man rider unghästar, man kan mkt lättar erakrikta dem och liksom balansera bogarna mellan tyglarna. Hästar är mottrycksdjur av naturen och ÄLSKAR att ah en tygel att luta sig mot.

Man KAN ursäkta den förskräckliga böjningen med att man försöker lära hästen att svänga i en hörna utan att trycka upp ryttarens ben i staketet vilket ofta händer när man ridit dem nogrant rakriktat och lärt dem att inte göra äggformade ridvägar på ridbanan.....

Jag ser inte samma som du.
hon vill rida igenom den- tolkar jag det som.
alla hästar belastar inre fram mer- i synnerhet i den fasen där den är där o mer Skulle vara intressant o se den när den är på ytterfram. Det ser ut som den är på yttertygeln även om den är böjd i halsen inåt- i balans.
Rider hon på Makadam eller vad:crazy:

KL
Hittade en rätt kul artikel. Med några belysande bilder på illusion av böjning
Apropå att en ärlig böjning e såliten såatt den knappt syns.

Precis, därför har ordet ändrats eller håller på att ändras ska jag väl säga.

Man pratar inte om böjning längre eftersom det knappt finns någon i hästens längdaxel, man kommer att gå över, eller har, till ordet "formning", eller "för liten eftergift", då det är insidans korta och utsidans långa muskler som formar hästen det som benämns böjning.
Tack för länken.

Jag ser inte samma som du.
hon vill rida igenom den- tolkar jag det som.
alla hästar belastar inre fram mer- i synnerhet i den fasen där den är där o mer Skulle vara intressant o se den när den är på ytterfram. Det ser ut som den är på yttertygeln även om den är böjd i halsen inåt- i balans.
Rider hon på Makadam eller vad:crazy:
+DJ
jag håller med axel här. Fast visst kanske den skulle kunna vara lite mer i jämvikt. Kanske ska tillägga att sökningen e gjord på "hörnpassering" så hon vill nog rida igenom tolkar jag det som oxå. Jag tycker lite rakare hals e det som fattas.
Men kan inte du DJ fixa fram en ridbild på en hyffsad böjning då. Det blir svårt iofs om man inte tar i samma sekvens (därför jag tog hörnpassering, för det såg ut som Agony nedan hade den sekvensen).

Precis, därför har ordet ändrats eller håller på att ändras ska jag väl säga.

Man pratar inte om böjning längre eftersom det knappt finns någon i hästens längdaxel, man kommer att gå över, eller har, till ordet "formning", eller "för liten eftergift", då det är insidans korta och utsidans långa muskler som formar hästen det som benämns böjning.
Tack för länken.
Formning var ju ett perfekt ord!

Liknande trådar

Tjatter Jag vill visa min dotter, apropå att inte vara så bra på språk-konversationer i skolan. Det är en kille som på engelska härmar hur det...
Svar
0
· Visningar
208
Senast: Stinaelin
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 801
Senast: Stergo
·
Kropp & Själ Kanske ger jag mig ut på farligt vatten nu, men, då får det väl vara så, då. Jag har en längre tid varit sjukskriven på grund av...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 561
Senast: Squie
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama