Wonderwoman
Trådstartare
Den studsade ju upponer även vid ridning. Tänker att ägaren nog inte hade kunskap då hen även red hästen mycket på böjt spår under rehab. Fick reda på efter att hästen precis varit skadad. Så är nog en kombination av felaktig träning på olika sätt som bidrog till det.Men varför skulle en häst få kotledsinflammation av det?
Jag känner rätt många som har fräscha hästar som under ca 15 års tid bla tricktränats och stegrats avsuttet och uppsuttet.
Det blir ju inte mer vikt på frambenen än om man hoppar tex.
KL
Håller med om att hästar inte ska vara i ansiktet på folk hur som helst. De hästar/ägare som kör på det där att hästen själv när som helst ska bjuda in sig till sånt brukar inte sällan vara de som blir skadade avsuttet eller att hästen skadar andra avsuttet, genom att gå på folk.
Absolut kan man pussa hästar etc. Men det måste ju ske med koll på läget och när hästen är i rätt energi.
Jag möter många som inte markerar nog och framför allt inte konsekvent nog gentemot hästen när den kliver innanför ens personliga space utan att bli inbjuden.
Trickträning måste ju göras med lite eftertanke. Jag brukar ofta vara väldigt selektiv med vilka hästar/ägare som tränas i trick och vilka signaler som används. Det handlar inte bara om att människor kan råka skadas för att hästen gör tricket. Det handlar också om att vissa trick bygger en viss sinnesstämning/skapar viss energi som kan göra hästarna mer eller mindre kommunikativa.