Böjd som en banan och felmusklad, hjälp snälla!

H

hastmannska

Hejsa, kan någon vara snäll och ge mig hjälp, tips på övningar, råd eller liknande?

Har nyligen köpt en dressyrhäst som vid provridningen upplevdes normal. När jag således börjat bygga upp kondition och muskler efter lite vila i sommaras märkte jag att han var HELT BÖJD åt vänster som en banan och troligen helt felmusklad...

Han vill i båda varven på volt gå utåtställt och vägrar i höger varv att forma sig inåt (när jag lägger tillbaka vänster skänkel får han spel) antingen reser han sig eller så stannar han osv. Hur kan jag börja bygga upp honom??

Försöker rida skänkelvikningar osv vilket åt höger går bra men åt vänster kör han upp huvudet och reser sig. jag kan få honom att korsa benen så tror ej han har någon låsning men det märks hur ansträngt det är.

Snällla någon som vet och kan??

Hästen är annars jätte fin avseende ridbarhet osv.

Sv: Böjd som en banan och felmusklad, hjälp snälla!

En häst som reagerar så kraftigt skulle jag gå igenom både veterinärt och med en kiropraktor faktiskt.
I

Fast om han är "helt böjd, och troligen felmusklad" måste du väl märkt det vid provridningen? Det är ju inget som bara händer helt plötsligt.

Har han hittat på något i hagen och sträckt sig, eller skadat ryggen?

Tänkte precis detsamma.

Till TS. håller med, kolla upp hästen innan du börjar arbeta den.

När jag provred krävde jag inte så mkt av honom, hon som har haft honom har mest låtit honom springa på bogarna i framvikt därför är han helt omusklad i bakdelen, antagligen därför han reagerar så när jag flyttar min vikt på hans bakdel.

Förra ägaren hade en massör ute förra året och hon märkte en stelhet i ländryggen som hon kopplade ihop med detta men efter det stod han hos en fodervärd. Massören sa att det skulle bli bättre när han blir starkare??

Jag är helt inne på samma spår som cirkus med tanke på din beskrivning. Det finns med största sannolikhet en mycket bra förklaring till varför hästen inte vill bära sig med bak och att den protesterar när du begär det av honom.
Jag skulle ha siktat in mig på att undersöka rygg och SI-led på klinik så snart som möjligt.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag är en tjej på 15 år som har älskat höstar hela sitt liv. Jag har en äldre syster som nu har flyttat hemifrån så jag får ta hand...
Svar
14
· Visningar
2 114
Senast: Buck
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Mycket ridning den här veckan – räknar jag från lördag till lördag så kommer det bli totalt 5 ggr. Vilket kanske inte var helt passande...
Svar
0
· Visningar
408
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 880
Senast: skuggi
·
Ridning Hej! Har fått en riktigt fin liten pärla till häst som fyller fem till våren. Vi har kommit en bit i ridningen, hon går i fin form i...
Svar
5
· Visningar
1 370
Senast: LisaY
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka