Böja treåring?

skuggi

Trådstartare
Gjorde vet.bes. på en treårig islandshingst som jag ska köpa. Han är helt ohanterad och har bara gått på lösdrift.
Jag (tycker mig) ha hört att man ska vara försiktig med att böja unga hästar, och att det knappast skulle ge något. Så jag bad vet. att inte böja. Var det fel tycker ni?
Vi försökte trava lite, men det blev mest bara tölt, han är ganska fet och har inte riktigt gångarterna för sig just nu :o

Snälla säg, gjorde jag fel? Vill ju inte förstöra min fina påläggskalv med en onödig böjning... men samtidigt???

Sv: Böja treåring?

Jag böjer ALDRIG så unga hästar, så enligt mig gjorde du ett bra val som lät bli. Vill jag veta mer om hur hästens ben ser ut föredrar jag röntgen och ultraljud.

Jag både har böjt ung häst, och då yngre än din. Samtidigt är det inget jag vill göra i 'onödan'.

Så, vetbes av en ohanterad islandshäst - nej, inget böjprov.

Däremot är min treåring böjd massor med gånger när hon var två år. Men där var det befogat, helt enkelt för att veta hur hennes leder mådde från gång till gång, om behandlingar fungerat etc. Och där var böjproven OTROLIGT viktiga för att veta.

Jag har aldrig böjt de unghästar jag köpt tycker inte om böjprov överhuvudtaget! :(
Min veterinär avråder också att böja hästar som är under tre år
Så enligt mig har du gjort helt rätt!!!! :)

Tack allihopa! Då kan jag lugnt skriva på papperen på söndag! :love:

:bow:

Lite bilder för den som vill se underverket ;)
www.equisoft.se/edall

bortse från getterna, de bilderna var till mamma :p

Söt sak det där... :d (kollade in bilderna)
Du gjorde rätt i mina ögon med, att utesluta böjprovet!

En orsak till varför man inte böjer en unghäst är för att tillväxtzonerna kan var öppna om hästen är inne i en tillväxtperiod. Då ger böjprov utslag fast hästen egentligen inte har några problem.

Jag böjer aldrig ungahästar! det gör man inte, och jag har aldrig behöft säga till om det på besiktningar heller, du kan vara lugn tycker du gjorde och tänkte helt rätt. :D

Gör heller inte böjprov på så unga hästar.
Lycka till med din goding! :)
Vad är det för stam på denna kille?

Speciellt på islandshästar ska man vara försiktig med böjning. De har väldigt böjliga leder och kan lätt överböjas och ta skada av detta..

vilken snygg färg!!

Skulle inte heller böjt en så ung häst.

I trav stalllet där jag jobbade ett tag böjde de alla två åringarna vaeje vecka för att se om de var halta och behövde blistras :crazy:

Borkan skrev:
En orsak till varför man inte böjer en unghäst är för att tillväxtzonerna kan var öppna om hästen är inne i en tillväxtperiod. Då ger böjprov utslag fast hästen egentligen inte har några problem.

Ja... jag tyckte ju också att jag hört något sådant + att man eventuellt kunde skada hästen dessutom... :(

Man kände sig ju lite dum när vet. tittar på en helt oförstående och verkar konstatera att man är helt dum i huvudet... :crazy: Då tänker man lite som att han borde ju veta...men tur att jag gick på magkänslan då!

Till alla:

Ja, visst e han tjusig! Faktiskt tror jag att jag ska se om jag kan få en "för"bedömning av honom när jag fått honom inkörd och i lite bättre kondition, om det skulle vara så att det är någon ide att visa honom.. Skulle ju vara dumt att kastrera en sån snygging, för tydligen har han fin stam... Kan inte komma ihåg den nu, men han heter Edall från Solgården -03 ... någon som har Worldfengur?

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 667
Senast: Lhas
·
Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 267
Senast: Djurvän
·
Hästmänniskan Nu måste jag få skriva av mig och få lite input och andra människors synpunkter i detta. Vet inte själv vad jag ska göra och tiden...
Svar
2
· Visningar
1 231
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama