Finns det veterinärer som man kan se "böjer för hårt" vid böjprov?
Jag har de senast dagarna tagit del av olika studier som visar att reaktionen vid böjprov bedöms mycket olika från veterinär till veterinär, samt att graden av böjning och tiden som hästen böjs också varierar mellan 1-3 minuter.
Vidare undrar jag om någon av er kan se en hälta av 0.5 grad?
Vad är era erfarenheter?
Är det något att oroa sig för? (Gäller alltså besiktning)
Man kan absolut böja för hårt. Men det är inget som jag upplever sker särskilt ofta.
Veterinärer har ju utbildning i det. Och de flesta också rutin.
Självklart är det en fördel att välja en veterinär med utbildning inom just rörelseaparaten och med flerårig vana.
Det går inte för oss att uttala oss om ifall den halvgradiga hältan eller ev böjprovsreaktion är något som framöver kommer ge problem. Vi vet för lite tyvärr.
Där får man nog försöka ha en dialog med besiktigande vet och ev be om second opinion av annan vet.
Min egen häst har varit 0,5 grad halt efter pinne i hov och efterföljande hovbölder. Jag valde att röntga direkt och vi såg att han inte hade någon knäskål ena bak. Iom att skelettet är så pass öppet, han är överrörlig etc så är det knäet känsligt och tålde inte att han avlastade andra bak som pinnen/hovbölder skadat.
Samma hände en annan gång då han vrickat andra bak när han flydde bromsar i hagen. 0,5 grad igen.
Jag valde att spruta bakknä båda gånger och vi har sluppit mer problem än det under våra 9 år ihop.
Har han 0,5 grads hälta är det ngt fel som jag vill se över med vet.
Så ja, jag brukar se och märka i arbete 0,5 grad. Och jag vill inte jobba en häst med den markeringen utan plan ihop med vet.
Jag har rehabat ett gäng hästar som inte varit helt utan att markera ngt. Men det är i samrådan med vet där hästar har medicinska fynd och måste tränas för att bli fräscha.
Här får man ju se till hur hästen arbetats förr/nu, ålder, vad ni ska göra med den och om ni ev har kunskap nog att rehaba en häst som kanske har lite fynd/behöver ändras ridning på.
Så det får man se över individuellt vid varje ”fall”.
Det kan vara svårt om det är dubbelsidig hälta. Men oftast tycker jag man kan märka det i arbetet ändå.