L

Liljan14

Hur blir jag av med Calles bogskav?
Eftersom han går på lösdrift och är beroende av täcke nästan hela dygnet så har jag väldiga problem att bli av skavet.
Nya bra täcken o glansspray har hjälp lite men det försvinner inte helt. Några tips?

Sv: Bogskav

Vilken typ av täcke har du?

Tyvärr är det ju så att de dyra, typ Horse Wear faktiskt ger mindre skav.

Annars så får du väl köpa en sån där skojig trikå, bogskydd.

prova annat täcke, eller pälglans på täcket, och smörj in med salva, tex idomin, helosan ;)

Uch jag vet hur jobbigt det är. min häst är en skav häst å får skav av allt täcken, grimma, skydd ja jag menar allt. men det är ju inte få farligt med skydd mm eftersom dom bara har de när man rider.

täcke e värre eftersom våra går på lösdrift. jag köpte ett Rhino Plus Turnout å min häst har aldrig haft skav sedan dess. jag har nu köpt 2 till så jag har 3 st i olika tjocklekar. super täcken å min häst har alrig varit så skav fri som nu =) Jag köpte stl 140 till min 135 häst.

sen köpte jag faktiskt 1 täcke på ge-kås bara för att de var sött (rosa med döskallar) och det är 155 (min häst har vanligtvis 135) det sitter super och det får hon heller inga skav av. det är ju lite långt men sitter kanon i bogen =)

Min gubbe har alltid haft skavsår, även om han har haft täcken som suttit bra. Jag kan starkt rekommendera ett bogskydd för seadan jag köpt det för ett par år sedan finns det inte en tillstymmelse till nå skav. Märker även att han tycker det är skönt och rör sig på ett helt annat sätt när han har det på. Han gillar sin BH :D

Har du mycket s k bogfrihet på täckena? Det kan vara orsaken till att hästen blir skavd - ju lösare täcket sitter desto mer friktion blir det.

Immer

för att bogskavet ska bli bra måste du ha så mycket tålamod att pälsen hinner växa ut igen. Den här tiden på året så växer pälsen nästan inget alls.

Jag har min häst på lösdrift, hoon får skav mycket lätt, men nu sedan jag köpt täcke med blank insida (hela täckets insida) så är det inget skav.

Min kille hade redan skav när jag köpte honom, för ca 2 mån sen.
Har köpt nya täcken med "glansig" insida o med bogveck.
Täckena sitter bra, har 165 annat kan han inte ha.
Jag tycker att det har blivit lite bättre men det går så sakta.
Bogskydd låter bra, absolut värt att prova! :bow:

*kl*

"min" häst har också bogskav... fick det först i oktober-november o plockade då fram ett bogskavsskydd, eller "BH" som vissa kallar det ( :p) och det har funkat jättebra, fram tills för ungefär en vecka sen, då hon fick skav även av bogskyddet..

Jag funderar på om man kan sätta något, typ fårskinn, där hon får skav, för det är precis där sömmen från bogspännena är, som hon har skav, på båda sidor.. Inte mitt täcke eller häst dock, så jag är också intresserad av mindre "omständiga" tips..

Hur blir jag av med Calles bogskav?
Eftersom han går på lösdrift och är beroende av täcke nästan hela dygnet så har jag väldiga problem att bli av skavet.
Nya bra täcken o glansspray har hjälp lite men det försvinner inte helt. Några tips?

jag hade problem med bogskav förut på min ena häst som har känslig hårrem och hud.
jag köpte börjes typhon, fleecefodrat regntäcke, sen dess har han inget problem alls med skav längre. Jag ska köpa varsit extra nu till båda två. För det är nog bland de bästa täcken jag ägt

Liknande trådar

Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
903
Senast: skogaliten
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
804
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
746
Senast: tara
·
Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
612

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Uppdateringstråd 31
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka