Bogsera automatväxlad bil???

Texaz

Trådstartare
Har fått en bil, visade sig dock vara automatväxlad:crazy:
Varit avställd ett år men troligtvis är enda felet nu ett urladdat batteri, i såna fall är det inga problem att få hem den.;)

MEN, om den inte startar så har jag fått höra att man ABSOLUT inte får bogsera en automat:crazy:
Min mekaniker säger att det inte är någon fara men sonen med kompisar påstår att jag i såna fall riskerar att bränna sönder växellådan???

VEM har rätt???:confused:

Om det spelar roll så är det en V 70. Ett alternativ är att bogsera den ca 5 km, skulle den tåla det?

Måste hämtas i helgen:p

De går att bogsera. Helst med motorn igång och N i, men om bilen inte går kan man ändå bogsera den en kortare sträcka (några mil) i långsam fart (typ 20 km/h) och då också givet med växel N i.

Aha, då bör vi ju iaf kunna få iväg den 5 km så att den kan hämtas i nästa vecka;) Fast om motorn går igång så försöker vi nog att köra den hem:)

Ett annat alternativ är ju om jag lyckas få tag i chaufför och trailer, men det verkar vara svårare:crazy:

Ta ur batteriet, ladda det och sätt tillbaka. Kör hem.

jag skulle inte bogsera en automat. Batteriet är dessutom betydligt lättare att frakta än en hel bil. Batteriladdare hittar du hos vilken granne som helst. Själv har jag flera.

Är det inte batteriet så behöver den en mekaniker. Då har du större bekymmer.

Ta ur batteriet, ladda det och sätt tillbaka. Kör hem.

jag skulle inte bogsera en automat. Batteriet är dessutom betydligt lättare att frakta än en hel bil. Batteriladdare hittar du hos vilken granne som helst. Själv har jag flera.

Är det inte batteriet så behöver den en mekaniker. Då har du större bekymmer.

Kan man inte bara ta starthjälp av en annan bil istället för att plocka ut hela batteriet och ladda det fullt sen när man kommit hem?

Kan man inte bara ta starthjälp av en annan bil istället för att plocka ut hela batteriet och ladda det fullt sen när man kommit hem?
Om batteriet är totalt urladdat funkar inte det optimalt. Men startar den så är det bara att köra.
Jag tänkte mest på att den stått ett helt år. Då kanske batteriet är lite ...krassligt?

Från en S70-manual:
82201295256PMb8bf.jpg

Om batteriet är totalt urladdat funkar inte det optimalt. Men startar den så är det bara att köra.
Jag tänkte mest på att den stått ett helt år. Då kanske batteriet är lite ...krassligt?

Tänkte att det går väl snabbt att köra hem den om den går igång. Det var väl bara 5 km?

Har fått en bil, visade sig dock vara automatväxlad:crazy:
Varit avställd ett år men troligtvis är enda felet nu ett urladdat batteri, i såna fall är det inga problem att få hem den.;)

MEN, om den inte startar så har jag fått höra att man ABSOLUT inte får bogsera en automat:crazy:
Min mekaniker säger att det inte är någon fara men sonen med kompisar påstår att jag i såna fall riskerar att bränna sönder växellådan???

VEM har rätt???:confused:

Om det spelar roll så är det en V 70. Ett alternativ är att bogsera den ca 5 km, skulle den tåla det?

Måste hämtas i helgen:p
Långsamt och kortare sträcka brukar det gå att bogsera även en automatväxlad bil. Kolla instruktionsboken för mer detaljer.
http://esd.volvocars.com/site/owners-information/MY04/V70/V70_owners_manual_MY04_SE_tp6725.pdf sidan 99, vet inte om är rätt årmodell eller ens generation av V70, men det ger ett hum om vad Volvo tycker om problemet.

Det stora problemet brukar vara smörjningen i låda då oljepumpen drivs av ingående axel från motorn, är motorn inte igång så blir det ingen smörjning. Nu är brist på smörjning inget som dödar lådan knall och fall utan man får hålla på ett längre tag innan den dör.

Låter lovande!

Vi har ju nästan 5 mil hem, men kan lämna den inom 5 km för senare upphämtning av trailer om så behövs. Dock måste bilen bort snabbt, så OM den mot all förmodan (troligen bara batteriet) inte startar så bör jag iaf kunna forsla den till annan plats:)

Som flera säger så funkar det om den är lagt i läge N :) Samma som vi använder i biltvätten när bilen rullas fram

Låter lovande!

Vi har ju nästan 5 mil hem, men kan lämna den inom 5 km för senare upphämtning av trailer om så behövs. Dock måste bilen bort snabbt, så OM den mot all förmodan (troligen bara batteriet) inte startar så bör jag iaf kunna forsla den till annan plats:)
Du kan ju alltid köpa ett nytt batteri och testa med att byta om den inte startar, så mycket enklare att köra hem istället för att bogsera oavsett om det är automat eller inte.

Ett tips för bättre kontakt när startkablar används: På den hjälpande bilen sätts kablarna på batteriets polar, på den bil som blir hjälpt, sätts plus kabeln på batteriets plus pol och jordkabeln sätts på motorblocket annars går mycket av strömmen till att ladda batteriet istället för till startmotorn.

Annars är det som flera skrivit helt OK att bogsera en automat Volvo i lägre hastigheter.

Och, ej att förglömma, ha den hjälpande bilens motor igång. Annars kanske den behöver starthjälp efteråt.

Tänk också på att om batteriet inte är friskt kan man faktiskt skada generatorn om man trots allt får igång bilen. Jag har gjort det dyrbara misstaget, tyvärr i skarpt läge där jag var tvungen att ha just den bilen.

Ja om den går att starta med annat batteri eller starthjälp så kommer vi såklart att köra den hem. Vill bara ha en plan B också;)

Sonen är ju en fena på att få igång bilar och tror inte att det ska vara något problem, jag hoppas att han har rätt! Enligt ägaren så gick bilen bra innan den ställdes av för knappt ett år sen, men startar inte nu, så det troliga är att det bara är batteriet

Ja om den går att starta med annat batteri eller starthjälp så kommer vi såklart att köra den hem. Vill bara ha en plan B också;)

Sonen är ju en fena på att få igång bilar och tror inte att det ska vara något problem, jag hoppas att han har rätt! Enligt ägaren så gick bilen bra innan den ställdes av för knappt ett år sen, men startar inte nu, så det troliga är att det bara är batteriet

Instämmer, de gånger mina inte startat efter att ha stått ett bra tag har det varit batteriet. Det har också visat sig vara dåliga batterier varje gång så jag har bytt dem.

Kan rekommendera Biltemas, bra och billiga! Särbon köpte ett batteri till sin skoter när säsongen började, körde som vanligt hela säsongen och lät den sedan stå. På hösten testade han att starta men trodde inte det skulle fungera med tanke på batteriet. Jodå, den drog igång fast den stått i mer än ett halvår!

Liknande trådar

Småbarn Igår var jag på nytt besök hos barnläkaren på barnkliniken. Förra hösten fick ju sonen konstiga "prickar" över hela kroppen när han åt...
Svar
18
· Visningar
3 190
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama