Bogledsinflammation?!

grimman

Trådstartare
Har hittat lite om detta i tidigare trådar men lägger upp en ny för min fråga.

Har en stor häst som jag redan som 4-åring tyckte mig känna en liten rörelsestörning hos. Gjorde omfattande hältutredning utan att någon hälta kunde skönjas. Så har det sedan fortsatt, lite oregelbunden men inte halt. Tills i somras...

Hon var utlånad och föll ur muskelmässigt väldigt mkt, tränade upp henne och så blev hon jättehalt, i trav! I skritt var hon helt ren :confused:

Ny hälturedning (trodde först det var hovböld, vilket hon lätt får), och hittade efter måååånga om och men en sträckning i kronleden (inte i själva leden men...) Behandlade, vilade, satte igång ytterst försiktigt och allt gick jättebra till första konditionsträningen i galopp (efter 2 månaders ridning) Jättehalt igen. osv osv (många vet.besök utan entydigt resultat)

Testade som sista utväg Equiterapeut som hittade en bäckenrotation höger bak (antagligen efter fölning som 4-åring). Korrigerade detta och jag stretchar andra benets insida, känns mkt bättre och vilar ffa på båda bak inte bara höger. Så ny galoppträning (inte fort utan 1 km i lätt uppförslut), och ny hälta på samma vis som tidigare. ET kommer ut och konstaterar att hon är jättefin hö bak, men är väldigt öm kring bogen och reagerar kraftigt uppe framför manken, misstänker bogledsinflammation. Som inte synts tidigare pga bäckenet.

Kan det vara som ni skrivit i tidigare inlägg att det bara är muskulaturen? och varför får hon bara akut ont efter just det här galopparbetet, inte när jag rider i ridhus eller kortare sträckor ute?
Hur tränar jag upp denna muskulatur (hästen väger c:a 750 kg så hon behöver verkligen göra det på bästa sätt).

Sv: Bogledsinflammation?!

Bogledsinflammation är en ganska ovanlig åkomma. Vilket inte innebär att den aldrig förekommer. Men den kan vara svår att diagnosticera.

Varför en bogledsinflammation skulle ge symptom i muskulaturen framför manken begriper jag inte på rak arm. Den kopplingen skulle inte jag misstänka spontant. Men kanske någon annan här inne kan lägga ihop två och två och lära mig något.

När du säger "framför manken", kan du precisera vilka muskler hästen har problem med? Är det dubbelsidigt?

Boghältor är ofta muskulära, din häst kan förstås ha överanträngt muskulatur för att kompensera för smärta någon annanstans. Eller att du har bindvävsbildning som gör att muskulaturen ömmar när den ansträngs mera som det blir i ett galopparbete. Eller att hästen pga tidigare bäckenrotation är väldigt oliksidig och att det helt enkelt är fråga om träningsvärk (låter osannolikt).

Det här är bara lite spekulation som du förstår, berätta gärna mer så kanske jag kan bidra med mera.

Det kanske inte var muskulaturen utan han tryckte med rätt stor kraft (bara sin kroppsvikt på handflatan) på bogbladet rakt uppifrån på en punkt strax under manken.
Hästen som alltså är rätt stor reagerade med så stor smärta att hon både sparkade och bet (båda i luften för att markera att det gjorde ONT) samtidigt.

Och nej problemet finns bara på vänster sida, alltså på motsatt sida från den korrigerade bäckenrotationen. Lite oliksidigt musklad var hon men alltså väldigt lite i förhållande till hur sned hon var bak. Det var en sak som ET tryckte på redan vid första besöket, just det att han var förvånad över hur jämn hon var i muskulaturen fram :cool:

Har lite dålig koll på vad musklerna heter men hon är lite tunn över den stora muskeln som går bak mot armbågen och även den som går fram över bogspetsen. Däremot har hon fått hyfsade muskler över manken och framför den (den stora V-formade).

Vad innebär bindvävsbildning?

Nu kommer detta svar att bli lite luddigt då det är väldigt längesen jag råkade ut för en sådan häst och jag kommer ihåg väldigt lite.

Men vi hade en häst som behandlades bakom bogbladet. Tror att det var någon "säck" av något slag. Alltså inte själva leden. Det var inte speciellt vanligt och lite lurigt att hitta. Men till sist hittade veterinären det. Hon blev helt bra under de månader som hon stod kvar hoss oss. Vad som hände sen vet jag inte.

Mvh

Tora

Hej igen. Uppfattar jag dig rätt att ömheten satt i området mellan mankens högsta punkt och bogbladets överkant? Se M Rhomboideus rätt långt ned på denna sida.
http://www.akademiskridkonst.se/anatomi.html#muskler

Ömmar hästen om du försöker komma ned med fingrarna uppifrån ned "bakom" bogbladet? (det går inte men jag försöker beskriva var du ska trycka).

Ömhet och stumhet i det här området tycker jag ofta indikerar att hästen vill avlasta frambenet t ex pga en låg ledhälta. Det skulle kunna stämma ihop med mindre muskelmassa i triceps (stora muskeln vid armbågen). Alltså att hästen inte tar ut sin frambensrörelse och skjuter ifrån fullt ut. Tycker du att det stämmer att hästen har lite sämre mekanik fram på vänster sida? Hur ser sträckmusklerna ut på underarmsbenet (alltså nedanför armbågen men på framsidan/utsidan av benet)? Lika höger/vänster?

Det är alltid svårt att reda ut det här med orsak och verkan. Blev hästen halt fram pga SI-ledsproblem bak? Eller uppstod bäckenrotationen pga felaktigt rörelsemönster i försök att skona vä fram? Ledde bäckenkorrigeringen till att hästen överbelastade fram när den blev jämn bak? Ingen vet sånt med säkerhet, man kan bara ha teorier.

Bindvävsbildning: Muskler, senor, ligament och brosk består av bindväv, det är kroppens byggmaterial kan man säga. Du vet musklerna består av fibrer som ska vara ordnade i fina buntar. Fibrerna är elastiska. När muskeln blir skadad t ex pga en muskelbristning eller en kross-skada händer det att kroppen inte ordnar den nya vävnaden i fina trådar i buntar utan att fibrerna lägger sig kors och tvärs. Då blir den inte töjbar som den ska, utan det blir som ett ärr i muskeln kan man säga. Det kan även bli sammanväxningar som gör att musklerna inte glider mot varandra som de ska.

Bindvävsärr i muskler är väldigt vanligt men det är oftast inte några större problem, muskeln fungerar lite sämre men hästen kan fungera bra ändå eftersom andra muskler tar över den skadade muskelns funktion. Men sitter det olyckligt eller skadan är stor är det klart att det kan påverka.

Jag skulle förstås tycka att hästen ska vara ren i ett lågt böjprov innan man experimenterar vidare med musklerna så att det inte finns en något som borde behandlas av veterinär. Är kronlederna röntgade?

Hon ömmade precis på det ställe som du skrev när han gjorde sitt tryck, får kolla vad hon säger om mig när jag kommer hem.

Apropå röntgen så röntgades hon i kronleder, kotled och hela hoven förra sommaren utan att man då hittade något. Hon har dock för längre sedan fått ett belastningsöverben på insidan av samma framben, på överdelen av skenbenet där det möter det tunnare benet. Dessutom har hon VÄLDIGT lätt för att få hovbölder på just den hoven som är vit med mkt tunn sula (tendens till platthov) och har haft ett antal under åren (c:a 4 per år). Nu skodd med sula pga detta. Har inte reagerat vid böjprov alls under någon period men var grovt halt ändå (3 grader) pga kronledsvrickning (kom jag nu på att det var hon lyckades med i somras).

Återkommer när jag vet hur hon reagerar på mina försök att komma bakom bogbladet.

Nu har jag kollat!

Idag reagerar hon inte alls på tryck där utan undrar bara vad jag håller på med. Står inte heller och vilar på höger bak som hon har gjort sedan hon blev halt igen.

Den akupunktur hon fick kring bogbladet och på ett par andra platser verkar ha gjort nytta för hon har bara vilat sedan i onsdags = 2 dagar och det har hon gjort tidigare utan att det gett något resultat.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 367
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 940
Senast: Linda_A
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 613
Senast: bellala
·
Hästvård Kan börja med att skriva att jag förstås ska ringa veterinären igen efter helgerna och boka en ny tid. Men frågan är hur jag ska göra...
Svar
11
· Visningar
2 203
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka