Personligen tycker jag det ger mer att ta det på "riktigt" så att säga. Det är så skönt att inte behöva tänka. Förvisso körde jag aldrig upp för BE, körde upp för CE med all den teorin det innebar (B-teorin, C-teorin och CE-teorin), säkerhetskontroll, manöverbana och uppkörning... det är förvisso samma princip bara större fordon och lite mer teori.
Tycker det är en dåligt argument att inte köra upp för BE för att man slipper teorin... hallå? Teorin är superbra att få uppdaterat. Jag ÄLSKADE varenda minut när jag pluggade teori för att de uppdaterar och ändrar reglerna sen man tog körkortet. Det är verkligen inget fel med det och värt vartenda öre.
Manöverbanan är ju buslätt om man kan det och det borde ingå i vilket fall som, kör man med släp ska man banne mig kunna hantera det också, både fram som bakåt. Så jag ser inte det som en ursäkt att inte ta BE, om det är en ursäkt då skulle det ju rent krasst kunna betyda att de som tar B96 inte klarar av att backa med släp och därför de inte tar BE... hur tror du det känns för dom då?
Vänta lite nu, är det BRA att inte ta ett syntest (så dyra är dom inte, läkarintyget jag fick göra var dyrare)?!!
Jag vill gärna att dom jag möter i trafiken inte är blinda....
Varför snåla när det är så mycket bättre? Det låter på er nu som att B96 är till för dom som inte har råd att ta BE... hur låter inte det då? Vissa saker var nog bättre förr när det bara fanns två alternativ, antingen hade du släpkort eller inte.
Sen tycker jag förvisso att ALLA borde ta något släpkort för att få dra något efter bilen, avskyr att möta t ex B-korts husvagnarna som inte kan köra... eller varför inte dom som hyr B-korts släp och sen drar om på motorvägen i 110 km/h...
Jag tror det hade gynnat trafiken om alla som vill köra med släp hade varit tvungna att ta någon form av körkort för ändamålet.
Säkert trampan någon på tårna nu, men detta är mina åsikter/argument och du måste inte nödvändigtvis hålla med.
Jag är glad att jag har BE, behöver bara tänka på vad släp + last väger så det inte överskrider vad bilen får dra. Älskar att slippa tänka på vilken totalvikt släpet måste ha för att bilen ska få dra, sånt slipper du med BE, dock ej med B eller B96.
Ska ni övertala mig att B96 är bättre än BE får ni komma med bättre argument.