Boggie kärra kopplad vid bil, vid lastträning?

moon

Trådstartare
Precis som ämnet antyder. Kan man lastträna stora halvblod om boggien inte är kopplad till bilen ?
Har precis köpt en Ifor Williams 510 tvåaxlad, & vill gärna ta tag i last träningen som legat lite på is, då vår förra boggie var lite för kort för mina två stora halvblod. Dom jag frågat i min omgivning har hört talas om det, men är ej säker.

Vi har även föl nu med som behöver vänjas vid att transporter är vardagsmat :)

Ewa

Sv: Boggie kärra kopplad vid bil, vid lastträning?

Skulle jag inte ge mig på, och absolut inte om släpet inte har stödben bak. :crazy:

Absolut inte. Jag vet en som skulle lasta sin pålle och inte kollat att släpet satt på kroken ordentligt. Släpet tippade bakåt när pållen gick på rampen. Hästen kastade sig ut, släpet tippa tillbaka.

Allt gick bra men det kunde ju varit mycket värre....

Skulle inte ge mig på det även om släpet har stödben bak heller.

Gör det INTE!
Släppet kan som sagt tippa och det blir som hela havet stormar där inne (ja, jag har tyvärr gjort det en gång..ALDRIG mer)

Om stödbenen är nere i bak så ska det inte vara några som helst problem. Har själv lasttränat på det viset många gånger. :) Som extra säkerhet kan du ju skaffa en sån där "hundkoppelskruv" och dra fast den med i handsken.

Gör det INTE!
Släppet kan som sagt tippa och det blir som hela havet stormar där inne (ja, jag har tyvärr gjort det en gång..ALDRIG mer)

Har svårt att se framför mig hur en boggie tippar....................just därför frågade jag.

Varit inne på tanken att sätta stödben, någon mer som har erfarenhet av det ?
Hundkrok var ingen dum idé *ler*, om inte gårdsplanen vore av sten.............

Visst tippar den bakåt, vilket blir fruktansvärt traumatiskt för hästen! Jo, har själv varit med om det, när den som sa att den kopplat till bilen INTE kopplat. Hela släpet tippade bakåt och ställde sig på bakkanten, hästen fick frispel och var sedan extremt svårlastad.

Om släpet skulle tippa så kan mycket träning vara helt bortkastad tid (förutom olycksrisken det också medför). Kanske får börja om från noll (eller -10) igen. Men om man kopplar släpet till bilen varje gång blir man till slut en hejjare på att backa direkt precis intill släpet :). Men kanske det inte finns någon bil tillgänglig vid träningstillfällena...?

Om stödbenen i BAKKANT på transporten - alltså inte främre stödbenet med hjul, utan de två som man vevar ner - är nedfällda och låsta, samtidigt som stödbenet i fram är nedfällt och låst, samt handbromsen ordentligt åtdragen så KAN inte släpet tippa bakåt.

Om man läser på lite så ser man att ingen av släptillverkarna garanterar det användandet. Tvärtom skriver de tydligt ut att släpet ALLTID ska vara kopplat till bil när häst ska lastas, stödbenen går INTE att lita på i det fallet utan utgör bara ett extra stöd för att släpet inte ska röra sig vid lastningen. Det håller alltså INTE hästens vikt.

Det är väl inte att rekomendera.
Det tar max 2min att koppla på trailern på bilen, jag hade kört det säkra före det osäkra. Särskilt vid last träning av föl och unghäst!

/LL

Jag vill poängtera för dig ts att man ju inte behöver använda en bil som får dra släpet, utan kan använda en mkt mindre bil bara den har dragkrok! :idea:

Skulle aldrig få för mig att lasta hästen utan bil påkopplad, blir ju livsfarligt :eek:

visst kan det det, det har jag själv varit med om....

Precis som ämnet antyder. Kan man lastträna stora halvblod om boggien inte är kopplad till bilen ?
Har precis köpt en Ifor Williams 510 tvåaxlad, & vill gärna ta tag i last träningen som legat lite på is, då vår förra boggie var lite för kort för mina två stora halvblod. Dom jag frågat i min omgivning har hört talas om det, men är ej säker.

Vi har även föl nu med som behöver vänjas vid att transporter är vardagsmat :)

Ewa
Nej, det skulle jag definitivt inte ge mig på.
Bara tanken på vilken lastträning som kanske skulle behövas efter den lastträningen...

Det är väl bara att koppla på släpet? Eller kanske låna någon gammal bil med dragkrok som du kan ha stående med släpet, om du vill lastträna dagligen?

Du kan lastträna utan släp, tänkte mest på ungdjuren.

Om du har egen gård eller utrymme så gör du en permanent gång. Använd fantasin, tex att du ställer stora tunnor på "parad" med ett mellanrum emellan.
Eller använder lastpallar, eller likn.

Vad du ska ha är liksom en "tunnel" som du lär hästen att skickas in i. Variera även underlaget med t ex presenning.
Att skickas mellan tunnor eller i transport är ingen skillnad för hästen.

Eftersom det är Ifor Williams du har tror jag det är helt ok, fäll ner stödbenen dock.

På Irland ställer de ofta ifrån sig trailern med häst i utan bil och de hade nästan bara IW.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka