Börja med lusern nu= dumt????

L

Lollo25

Hur stor är risk för fång för en arab? Han har ju tappat så mkt hull så jag måste få upp honom nu på en gång. Sett det mest sista två veckorna. Mitt fel, mitt fel. Jag bytte stall i feb, slutade med lusern, gick över till hösilage från hö och gav knappt ingen havre. Han fick med andra ord för lite mat på övergången. Han är van att få lusern hela höst-vinter-vår, men blev "lurad" att hösilaget skulle ha sådär JÄTTEbra värden!! Har uträknad foderstat och där bör han äta 9 kg hösilage o 1 kilo havre. Men han fick från början bara 7 kg silage och nu får han 8 kg, mer än så äter han inte upp. Han har börjat tappa massa man i samband med pälsfällning, o ser lite risig ut. Har missat B-vitamin totalt denna vintersäsong, det hade gynnat honom om han fått det efter miljöförändringar osv. Men nu är läget som det är.
Och jag står med en häst med insjunken rumpa och synliga revben under den skinande pälsen. Hästen är 14 år. Han rids inte mycket, men rör en del på sig i hagen. Min första tanke var lusern. Han går så bra på lusern, det ger protein (i grovfoderform) och han tycker om det. Så nu köpte jag hem en säck, inkl B-vitamin. Har börjat ge lite lusern nu men vet inte hur mkt. Och hur länge. Plötsligt slog mig tanken; nu kommer det proteinrika gräset. Är det farligt att börja ge proteinfoder i samband? Han behöver ju gå upp i vikt nu!
(Om någon vill hjälpa mig o räkna lite har jag värdena på hösilaget någonstans..)
 
Sv: Börja med lusern nu= dumt????

Vi fick hem en gammal häst till stallet häromveckan, som fallit ur litegrann under vintern. Vi började ge henne lusern med en gång, och det har funkat bra hittills iaf. Gräset har börjat växa upp men än så länge får de nog i sig minimala mängder. Inga större mängder lusern dock, hon får väl ca 5 dl nu tror jag, vi ökar på långsamt för vi har ingen aning om vad det egentligen var för värden i fodret på förra stället. Men hon ser ut att lägga på sig fint, fri tillgång på bra hö är det väl som ger mest effekt, lusernet känns mest som en liten extrakick.

Och vad gäller fång i samband med vårgräs så tror jag det framkommit på senare år att det beror på extremt mycket kolhydrater i "nytt" gräs. det ska alltså inte vara proteinet i det som är boven i dramat. Detta är jag dock inte hundra på hur det hänger ihop, nån annan kanske vet?
 
Senast ändrad:
Sv: Börja med lusern nu= dumt????

hej, jag hade liknande problem med min arab.
jag tycker du kan ge lusern igen. själv ger jag korn,kli,betfor och lusern 1½ kg(3liter) och nu är han jättefin! jag ökade först korn och kli succesivt, sen ökade jag lusernert succesivt.

om gräs plus lusern lämnar jag till de som kan svara på det, men jag tror inte det ska vara nån fara....
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej Buke! Jag har lite funderingar kring min fjordhästs foderstat och tänkte att jag kanske kunde få lite input. I dagsläget får hon...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
6 616
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 449
Senast: Irival
·
Foder & Strö Jag har en fin 24-årig hbl-valack som i hels sitt liv har varit svår att hålla i hull samt har alltid blivit för tittig på stora mängder...
Svar
15
· Visningar
2 112
Senast: godishanna
·
Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
3 013
Senast: Kodiak
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Ramla av varje uteritt?!

Omröstningar

Tillbaka
Upp