H

Hunter

Nu får vi hålla tummarna för våra svenskar i Boekelo i helgen :banana:

Jag håller som vanligt en extra tumme för Anneli :bump:

Sv: Boekelo

Fy sjutton egentligen vad det måste kännas hopplöst... Här ligger Anna Hilton som bästa svensk på 50 straff vilket faktiskt ÄR bra och så ligger hon på en 41:a !!! plats efter dressyren :crazy:

Allvarligt talat! Jag tycker när jag såg dom bästa sist för en massa år sedan typ 3-4 så förutom Bettina Hoy och Ingrid Klimke som är riktiga dressyrryttare så ser det inte så jäkla bra ut som dom får poäng.

:confused:

Senast ändrad:

Anneli och Lupin tog sig runt utan hinderfel!
Fatta vad duktig hon är den där Anneli, hästen med så klart :bow: :bow:

Fy sjutton egentligen vad det måste kännas hopplöst... Här ligger Anna Hilton som bästa svensk på 50 straff vilket faktiskt ÄR bra och så ligger hon på en 41:a !!! plats efter dressyren :crazy:

:confused:

Ja, det var otoligt tajt i dressyren mellan jättemånga ekipage.
Mister hade ett jättefint travprogram, missade en galoppfattning (fattade fel, ryttaren korrigerade efter ett steg), och skritten var stressig så det drog ner en del. Annars fin.
I terrängen var han jättefin, stoppet kom när de skulle över två häckar, ryttaren sa att han överred honom så han säkert skulle räcka över, men det blev för bra, kom för nära B och fick lägga en volt. Klarade alla svårigheter bra i sin andra långa ***. :)
I den avslutande banhoppningen var han superpigg och fräsch och gjorde en felfri runda. :love:

Ja, det var otoligt tajt i dressyren mellan jättemånga ekipage.
Mister hade ett jättefint travprogram, missade en galoppfattning (fattade fel, ryttaren korrigerade efter ett steg), och skritten var stressig så det drog ner en del. Annars fin.
I terrängen var han jättefin, stoppet kom när de skulle över två häckar, ryttaren sa att han överred honom så han säkert skulle räcka över, men det blev för bra, kom för nära B och fick lägga en volt. Klarade alla svårigheter bra i sin andra långa ***. :)
I den avslutande banhoppningen var han superpigg och fräsch och gjorde en felfri runda. :love:

Grattis!! Måste verkligen vara kul att ha en så fin häst i alla 3 grenarna :love:

Jag har inte sett "de stora" (Klimke/Hoy m fl) IRl men jag har sett ju Pooh och Lupin "live" och tycker att de går riktigt riktigt fint.

Då undrar jag hur de hästar går som får 34 (!) straff. Måste nästan vara magiskt att se dem!

Jag har inte sett "de stora" (Klimke/Hoy m fl) IRl men jag har sett ju Pooh och Lupin "live" och tycker att de går riktigt riktigt fint.

Då undrar jag hur de hästar går som får 34 (!) straff. Måste nästan vara magiskt att se dem!

Tyskarna bara ÄR i en klass för sig, sen dom engelska lågstraffarna tycker jag inte är mkt att hänga i granen , dom har inte så bra grundform eller grundsits eller dressyrridning överhuvudtaget och för mig är det ibland ett mirakel att dom kan få så bra poäng. Vanliga fel man ser hos dom är hästar som dippar ner och hackar i skolorna som mer påminner om skänkelvikningar än öppnor och slutor. Obetydlig samling.
Nu finns det säkert tår jag trampade på där men det skiter jag i :p

Tyskarna bara ÄR i en klass för sig,

ja-a *suckar djupt* bara att konstatera - på ALLA nivåer. Nu senast i Bad Segeberg trodde vi att vi var på en dressyrtävling. Hilfe. Hästar som SÅG UT som dressyrhästar, nåja nu lyckdes inte alla i terrängen men det är nog ditåt det är på väg. Tar man hundra dressyrhästar så kan väl någon vara bra i terängen och kunna hoppa också. :angel:

Vi pratade med några tyska ungdomar som tävlade där. Ingen av dem red sina egna hästar mer än när de tränade för sin tränare, dress 1 gång/vecka och hopp 1 gång. Ena tjejen hade 2,5 timme till stallet. :o Tränaren eller beridaren gjorde grovjobbet OCH finslipet.:laugh:
Ena killen skulle nu ta ett sabbatsår och jobba hos sin beridare. Han skulle då rida 5-6 hästar/dag i utbildningssyfte för/med sin beridare och sedan ta emot några mot betalning från andra ryttare på sin egna tid.
I hans krets betalade man andra för att rida(utbilda/träna), sköta hästen etc.
Intressant.

Onekligen så lever den militanta exercisen kvar... det syns. Både positivt och negativt...

Vi pratade med några tyska ungdomar som tävlade där. Ingen av dem red sina egna hästar mer än när de tränade för sin tränare, dress 1 gång/vecka och hopp 1 gång. Ena tjejen hade 2,5 timme till stallet. :o Tränaren eller beridaren gjorde grovjobbet OCH finslipet.:laugh:
Ena killen skulle nu ta ett sabbatsår och jobba hos sin beridare. Han skulle då rida 5-6 hästar/dag i utbildningssyfte för/med sin beridare och sedan ta emot några mot betalning från andra ryttare på sin egna tid.
Intressant.

Onekligen så lever den militanta exercisen kvar... det syns. Både positivt och negativt...

Så är det i den "riktiga" dressyren i Tyskland oxå, eleverna har sina hästar uppstallade hos en tränare som oftast har en beridare kopplad till sig som rider och utbildar hästarna i veckorna och på helgerna så tävlar ungdomarna eller tränar. Dom har ju liksom det som system i det landet.

Visst hästarna blir fantastiska men för egen del skulle JAG tycka det var tråkigt att inte ha gjort jobbet själv, det är ju faktiskt en del i glädjen när man lyckas på en tävling att det är pga mitt jobb och ingen annans.

Ja ett Jättegrattis till er. Kul. :bow:

och såklart t Anneli :bow:

Ja jag tycker att det är häftigt att en "riktig" amatör (lärare) med 1 häst kan vara med och tävla på den nivån.
Det finns säkert fler som henne men för mig är hon inte "bara" en vän utan också en förebild.

Grattis till er Pooh från mig också :banana:

Håller med dig :D Hur kul är det att styra runt en "super maskin" som andra gjort jobbet med?:angel:

Då kan man ju lika gärna hålla på med hoppning eller dressyr. Sin fälttävlanshäst håller man ihop med i vått och torrt, det är liksom grejen

Intressant. QUOTE]

Det var liknande system i USA, i alla fall i där jag höll till.
Man kom till stallet för att rida (hoppa) sin häst för tränaren 1 gång/vecka. Då var hästen sadlad och klar.
Sen tävlande man på tävlingar som stäckte sig över långa perioder (veckor), då hade man med sig sin tränare och beridare som red hästen mellan och inför klasserna.

Håller med dig :D Hur kul är det att styra runt en "super maskin" som andra gjort jobbet med?:angel:

Då kan man ju lika gärna hålla på med hoppning eller dressyr. Sin fälttävlanshäst håller man ihop med i vått och torrt, det är liksom grejen

Håller absolut med er. :bow:

men... det börjar gå åt samma håll här med även om det inte är på samma nivå alls ännu...

Om man är uppväxt i en tradition där andra gör skitjobbet så att man bara behöver göra det roliga, så är det naturligtvis skitkul att rida tävling. :cool:

Om vi i framtiden vill kunna hävda oss internationellt, så är det ganska mycket i den svenska modellen vi måste ifrågasätta.

Å andra sidan måste man ju göra resten bra också :angel:

Om t.ex Anna hade haft 0 fel på resten efter dressyren så hade hon kommit 10:a. Fanns ju några som inte låg så bra till efter dressyr och som ändå hamnade bland de 10 bästa.

Jag antar att ni menar att detta är ett problem bland ungdommar som inte vill göra "skitjobbet" för kan inte tänka mig (vill i alla fall tro att det är så) att de etablerade seniorerna har någon som gör skitjobbet. Den svenska "modellen" kanske ändå håller på längre sikt. Sedan måste ju våra ryttare få tillgång till likvärdigt hästmaterial vilket är en annan penning/sponsorfråga.

Å andra sidan måste man ju göra resten bra också :angel:

Om t.ex Anna hade haft 0 fel på resten efter dressyren så hade hon kommit 10:a. Fanns ju några som inte låg så bra till efter dressyr och som ändå hamnade bland de 10 bästa.

Jag antar att ni menar att detta är ett problem bland ungdommar som inte vill göra "skitjobbet" för kan inte tänka mig (vill i alla fall tro att det är så) att de etablerade seniorerna har någon som gör skitjobbet. Den svenska "modellen" kanske ändå håller på längre sikt. Sedan måste ju våra ryttare få tillgång till likvärdigt hästmaterial vilket är en annan penning/sponsorfråga.

Jag är nog korkad men jag begriper inte första meningen.:o

Hade en 10:e plats varit bra???

Dom flesta ungdomar jag sett jobbar :devil: hårt för att bli bättre.
Problemet ligger nog mer i att vi inte ger dom möjligheter att utvecklas till elitseniorer.

Om hästmaterialet kan jag säga mycket mer än ni orkar läsa.
Kortfattat handlar det om två saker.
Individens förutsättningar fysiskt och mentalt för att kunna prestera.
Den träning hästen får.

Jag är fullständigt övertygad om att sponsorer inte är lösningen.
Tyvärr får ni slita ännu hårdare om ni ska upp i världseliten.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Det blev en åttondeplats i finalen av fälttävlans nations cup i Boekelo, Nederländerna, i helgen. Förbundskapten Fredrik Bergendorff tar...
Svar
0
· Visningar
157
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Nations Cup-tävlingarna i Boekelo har avgjorts under helgen och det avslutar därmed säsongen för fälttävlansryttarna. För svensk del...
Svar
0
· Visningar
183
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I helgen är det dags för Breeders Trophy i fälttävlan och då avgöra även Svenska Ridsportförbundet Unghästchampionat, ett samarbete med SWB.
Svar
0
· Visningar
88
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Två svenska mästare i fälttävlan korade under helgens tävlingar i Kristianstad. Wynja Eriksdotter Rubin och Mikko Moisala var...
Svar
0
· Visningar
94
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka