Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fy sjutton egentligen vad det måste kännas hopplöst... Här ligger Anna Hilton som bästa svensk på 50 straff vilket faktiskt ÄR bra och så ligger hon på en 41:a !!! plats efter dressyren
Ja, det var otoligt tajt i dressyren mellan jättemånga ekipage.
Mister hade ett jättefint travprogram, missade en galoppfattning (fattade fel, ryttaren korrigerade efter ett steg), och skritten var stressig så det drog ner en del. Annars fin.
I terrängen var han jättefin, stoppet kom när de skulle över två häckar, ryttaren sa att han överred honom så han säkert skulle räcka över, men det blev för bra, kom för nära B och fick lägga en volt. Klarade alla svårigheter bra i sin andra långa ***.
I den avslutande banhoppningen var han superpigg och fräsch och gjorde en felfri runda.
Tack! Ja det är jättekul!
Han har verkligen blivit säker.
Då undrar jag hur de hästar går som får 34 (!) straff. Måste nästan vara magiskt att se dem!
Jag har inte sett "de stora" (Klimke/Hoy m fl) IRl men jag har sett ju Pooh och Lupin "live" och tycker att de går riktigt riktigt fint.
Då undrar jag hur de hästar går som får 34 (!) straff. Måste nästan vara magiskt att se dem!
Tyskarna bara ÄR i en klass för sig,
Vi pratade med några tyska ungdomar som tävlade där. Ingen av dem red sina egna hästar mer än när de tränade för sin tränare, dress 1 gång/vecka och hopp 1 gång. Ena tjejen hade 2,5 timme till stallet. Tränaren eller beridaren gjorde grovjobbet OCH finslipet.
Ena killen skulle nu ta ett sabbatsår och jobba hos sin beridare. Han skulle då rida 5-6 hästar/dag i utbildningssyfte för/med sin beridare och sedan ta emot några mot betalning från andra ryttare på sin egna tid.
I hans krets betalade man andra för att rida(utbilda/träna), sköta hästen etc.
Intressant.
Onekligen så lever den militanta exercisen kvar... det syns. Både positivt och negativt...
Ja ett Jättegrattis till er. Kul.
och såklart t Anneli
Vi pratade med några tyska ungdomar som tävlade där. Ingen av dem red sina egna hästar mer än när de tränade för sin tränare, dress 1 gång/vecka och hopp 1 gång. Ena tjejen hade 2,5 timme till stallet. Tränaren eller beridaren gjorde grovjobbet OCH finslipet.
Ena killen skulle nu ta ett sabbatsår och jobba hos sin beridare. Han skulle då rida 5-6 hästar/dag i utbildningssyfte för/med sin beridare och sedan ta emot några mot betalning från andra ryttare på sin egna tid.
I hans krets betalade man andra för att rida(utbilda/träna), sköta hästen etc.
Intressant. QUOTE]
Det var liknande system i USA, i alla fall i där jag höll till.
Man kom till stallet för att rida (hoppa) sin häst för tränaren 1 gång/vecka. Då var hästen sadlad och klar.
Sen tävlande man på tävlingar som stäckte sig över långa perioder (veckor), då hade man med sig sin tränare och beridare som red hästen mellan och inför klasserna.
Håller med dig Hur kul är det att styra runt en "super maskin" som andra gjort jobbet med?
Då kan man ju lika gärna hålla på med hoppning eller dressyr. Sin fälttävlanshäst håller man ihop med i vått och torrt, det är liksom grejen
Håller med dig Hur kul är det att styra runt en "super maskin" som andra gjort jobbet med?
Å andra sidan måste man ju göra resten bra också
Om t.ex Anna hade haft 0 fel på resten efter dressyren så hade hon kommit 10:a. Fanns ju några som inte låg så bra till efter dressyr och som ändå hamnade bland de 10 bästa.
Jag antar att ni menar att detta är ett problem bland ungdommar som inte vill göra "skitjobbet" för kan inte tänka mig (vill i alla fall tro att det är så) att de etablerade seniorerna har någon som gör skitjobbet. Den svenska "modellen" kanske ändå håller på längre sikt. Sedan måste ju våra ryttare få tillgång till likvärdigt hästmaterial vilket är en annan penning/sponsorfråga.