Bockning hjälp^^;

Sv: Bockning hjälp^^;

Låter Lite Peewee stil, alla kroppsdelar åt alla håll, allt går ut på att komma högt och sprattla:D
Nu är jag viserligen glad att han nästan aldrig gör det, men fördelan hade ju varit som du säger att man haft en chans att lära sig. Det är svårt när hästen bara gör det sådär 2 gånger på 5 år:o :D

Jag vet inte om det är så mycket bättre med horn, min stallkompis hade ne westernsadel med horn och när hon flög av så smällde hon i benet så knät vreds och hon fick världens blåmärke, hela benet svällde upp så hon fick sitta på en kudde i flera veckor.

Det hade inte hänt om haft vanlig sadel, men sen vet man ju inte vad som hade hänt om hon ridit i en annan sadel, kanske fallet blivit värre:confused:
Det finns ju för och nackdelar med allt, men jag tror inte att det blir bara bättre med horn.

Jag har ridit en hel del i westen sadel och jag trivs inte jätte bra. Dessutom har hornet inte hjälpt mig hitills.
Men iallafall jag köper inte en speciell sadel sort för detta, han har gjort det 2 gånger på 5 år. Det är inget som behöver åtgärdas på det viset;) undrade bara om någon hade tips på att sitta kvar när han gör det.

Under förutsättning att det inte är utrustnings eller pilotfel: Hitta en uppförsbacken, ta med en stark häst som draghjälp.
Sen är det bara att galoppera. Det är svårt att bocka och galoppera uppför samtidigt. Skulle hästen ändå försöka är det bara att gasa.

Kom ihåg detta svar idag :rofl:
Va ute med Peewee han va pigg och glad,med det va riktigt skitväder rent utsagt. Blöta och kalla kommer till störrsta och brantaste backen i närheten som går att galoppera uppför. Att hästar inte kan galoppera upp för en backe och bocka på samma gång är nu mera en myt:angel: Han visade prov på det idag. Fullgalopp och bocksprång i uppförsbacke med en förskräkt ryttare barbacka håller om med benen som en dåre för att sitta kvar :rofl: Men allt gick bra och han frustade stolt när han kom upp för backen som: "Såg du vad jag kunde matte! :idea:" och jag förstenad av köld mummlandes något i stil med: "gå hem och sköt dig hästj*vel". När vi väl va hemma måsta jag endå skratta åt det och krama om honom, han hade ju framåt bjudning iallfall, (det är inte jätte ofta om vi säger så):love:

sommar bild på mig och knäppisen :p
20920354.jpg

Har länge tvivlat på att det skulle vara svårt att bocka i uppförsbacka. Hur många gånger har inte gamleman, som jag berättade om tidigare i tråden, bockat gärnet och sen varit så utmattad att han inte orkat galoppera upp för hela backen.
Har även hört teorin att det är jobbigt att galoppera uppför, så då orkar de inte bocka, men den här är tvärt om. Han bockar så han inte orkar galoppera.
Dock brukar det inte vara så länge utan när han har pustat lite så kan det hända att han skuttar lite till om han nu är på det humöret.
"Lyckligtvis" har åldern börjat ta ut sin rätt och han har äntligen börjat lugna ner sig. Tidigare han har alltid varit som en 4 åring, nu är han väl mer som en 12 åring. Hästen är 22 kan tilläggas.:D

haha ja:D
22 då är det bara 2 år kvar tills våran tant kanske fattar att hon är vuxen också;) Hon kan få för sig diverse skutt också (som tur är vanlig bockning). Ibland glädje (yay jag är en unghäst, titta vad jag flyger) språng ibland ren protest (spring själv då tjockis om det är så kul).

17847909.jpg

18492366.jpg

Gissa varför drivande ryttare håller i manen:devil: (knappast för att det skumpar) :rofl:

Något som kan vara bra är att ha tyglarna i dubbelfattning (också kallat brygga) och hålla ner händerna på manken.
Då kan han inte dra tyglarna ur händerna på dig om han vill dra ner hvudet.
Även om du skrev att han bockar med huvudet högt också...:angel:

Halsring brukar inte heller sitta helt fel :)

men kolla - han gör som C***i (häst jag "fick ordning på" på ridskolan) :D wihu, då finns det fler hästar med skumma språng för sig! :banana:

Obehagligt..men jag gjorde som vanligt fast lite mer; tvinga ner baken och all tyngd i sadeln, driv på som bara den. ev. spöet på baken precis när dt kommer - markering. alt. klatcha till med tygeländen. det tog några gånger (ridtimmar) men sen så :love:
fortsätter han fast du driver, så fortsätt driva. låt honom hålla på; hoppa, springa. skit i allt vad form heter (hehe) och bara driv driv driv tokrid. (hm ja se till att du har plats och hyfsat jämnt underlag..ridbana är nog bäst om han lessnar & sticker iväg..). tills han lessnar och saktar av, då halt och beröm.

avråder starkt från westernsadel. De är :love: att rida i, men det är farligt i denna sitution! Hornet i magen = krossa inre organ som t.ex. äggstockarna..skojar inte, det är fruktansvärd kraft. speciellt då din häst hoppar uppåt/framåt, hamnar du då i liite obalans och faller framåt - AJ.

Senast ändrad:

Haha, det är min fasters och pappas gamla dam jag lånar men JA såååå envis hon kan vara. Dock är hon mkt bättre nu, när vi köpte henne kunde man ju skratta sig till tårar :rofl:
T.ex. hon ÄLSKAR att dra vagn, första gången pappa va själv och skulle ut och köra sa Gulli: -GUD VA KUL! då springer ja då!
dom stannade efter att dom brakat in a garaget:o
Eller som när man va ute och red: nu går gulli hem...och då gick gulli hem.
Fatta man känner sig töntig när hästen bara lungt och stilla vänder och skrittar hem igen, hur mkt man än flyttar vikten, bonkar med skänkeln och drar i tygeln. Villa gulli gå hem så gick gulli hem :angel:
Som tur är har vi fått bukt med detta nu :D

22158817.jpg

22158720.jpg

haha fler med lustiga hopp sprattel hästar :D

ja jo, spö har jag aldrig med mig på denna kille (totalt meningslöst då han bryr sig mer om sommar flugorna än det:o )
ja första gången han gjorde det så drev jag som en dåre och det slutade i ca 160-170 cm hopp rätt upp, jäklar vilken flygtur jag åkte på efter typ 6-7 språnget:o ja fördel är ju att så fort han slutar så står han still;)

Jag har ingen sadel:cry: och någon westensadel blir det inte, jag tycker dom är så obekväma:angel:

hm, ingen sadel och kängruhopp? :eek:
mät hästen och börja leta begagnde sadlar, huha såna hopp utan nåt att ha stöd i..*ryyyser till*

detta kommer att låta grymt kanske..
men jag drog omkull mitt sto en gång när hon exploderade i bakutsparkar och stegringar. all tyngd på en sida, sväng runt så snävt och fort att om h*n inte stannar så välter h*n. obs! jämnt underlag, se till att när/om ni går omkull att inte hamna ivägen själv.
det finns en tränare som sa "aldrig lägger jag hästen ner!". ibland måste man det. när hästen ligger ner pga oss/dig (människan) så kan du avgöra; döda honom eller låta leva (hästen ligger ner - dess mest sårbara position). som en "nystart" för ledarskapet, på sätt och vis.

hur är ledarskapet i övrigt? kastar han av protest (för att dte är jobbigt att arbeta t.ex.) eller för att "wiiiiii! :bump:" ?

Nu kan jag inte uttala mig om hur det är att sitta på hennes häst, eller hur det är för andra att sitta på hästen jag rider ibland, men jag tycker inte att det är lättare att sitta kvar med sadel, nej tvärtom faktiskt.

För om jag har sadel och skulle tappa balansen och hamna i en annan position än mitt i sadel, tup på valven eller tom framför sadeln. Då är det näst intill kört om hästen fortsätter bocka. Slutar den så kan jag kravla mig tillbaka i sadeln, men fortsätter det så har man mycket sämre förutsättningar att hålla sig kvar utanför sadeln. Skitsvårt att hålla sig fast med benen om man sitter framför sadeln.
Rider man däremot barbacka så glider man alltid tillbaka mer på ryggen även om man skulle råka slängas fram på manken. Det är också lättare att klämma fast med benen även om man sitter långt fram eller bak. Man har liksom lite mer rörelsefrihet.
Sen är det klart att om man sitter kvar i sadeln så har man bättre stöd, dels från sadeln och dels från stidbyglar att hålla balansen med. Men jag tycker ändå att det är grymt mycket lättare att sitta kvar barbacka. De gånger jag trillar av fjordingen så har det varit med sadel, och ändå har jag ridit honom mer barbacka än med sadel. Aldrig trillat av barbacka, än så länge:angel::p

Haha japp;) Ja vi har letat sadel i 3 år. Som galna men ack,ack inget passar :(
Som sagt vi letar för fullt vi har provat långt över 100-150 sadlar.

Lägga honom? det tror jag inte han bryr sig mkt om, han gillar att ligga och ligger mer än gärna när jag är med. Ligga och mysa är trevligt. Han har inte dessa "spänningar" av att ligga och det är i princip inget som skrämmer honom. Skulle det någon sin hända skulle han nog bara ligga kvar och glo lite dumt på mig. Hej hej matte ska vi vila nu :o men han är ju så underbar:love:
21998045.jpg

21904645.jpg

Dom få gånger han bockar har det varit när vi provat sadel som inte passat och nu en gång glädja språng.
Ledsrskapet tycker jag inte vi har några problem med, han följer gärna med överrallt, stannar när jag stannar. Vi har aldrig behövt bråka om det:D
Han skulle aldrig kasta av utan anledning. och den enda gång jag åkt av va första gången det hände jag va inte berädd (vi provade en sadel som uppenbarligen inte passade) och sprången blev grymt stora efter som jag bara drev allt jag hade.
20097060.jpg

Det kan jag hålla med om:D åtminstånde på "rundryggade" hästar;)
Dock har Peewee en hemsk manke,,,och den landar man gärna inte på:angel:

alla är vi olika, jag upplever precis tvärtom :rofl:
nu har jag iofs problem med ryggen genom vridet bäcken (blir jag minsta spänd i ländryggen sprider det sig fort till resten av ryggen = jag blir planka..plankor = inte så..stadiga.. :angel:), men var aldrig ens på väg att flyga när C***i körde sina "rundor" när jag hade sadel. Tycker att den ger mig stöd så att jag kan hålla skänklarn still och följa med, svikta, när hästen kastar (både uppåt, bakåt, framåt, sidorna), slappnar lättare av och håller ner hälen. i och med att jag då blir mjukare, spänns inte handen och jag sliter inte hästen i munnen utan kan koncentrera mig på mina hjälper.

Lägga honom? det tror jag inte han bryr sig mkt om, han gillar att ligga och ligger mer än gärna när jag är med. Ligga och mysa är trevligt. Han har inte dessa "spänningar" av att ligga och det är i princip inget som skrämmer honom. Skulle det någon sin hända skulle han nog bara ligga kvar och glo lite dumt på mig. Hej hej matte ska vi vila nu :o men han är ju så underbar:love:

Hm jo men det blir ju en annan stämning om du tvingar omkull honom som konsekvens, än om ni lägger er och myser ihop ;)
Honey ligger också gärna med mig i hagen och sooover *mys mys mys :love:* . men om jag drar omkull henne är det mer "hallå, det är jag som är ledaren av oss två!", en markering av att jag är den som bestämer. svårt att förklara vad jag menar riktigt :p

Honey.jpg

annars vet jag inte, sitta kvar vad som än händer tills han lägger av? :)

Hehe jo fast något liknande såtn har vi väl gjort:o
Jag skulle longera det va lite lerigt i ena änden hagen så jag höll mig i den andra, dock tyckte Peewee att han skulle va närmre grinden så han drog mot det leriga hela tiden. Slutade med att han tog världens satts och drig gärnet mot grinden och jag i all förtvivlan sätter mig totalt på tvären. Longerlinan tog tvärstop och Peewee flög med alla fyra rätt ut och landade på sida (såg väldigt brutalt ut och jag va trärsäker på att han brutit varenda ben i kroppen, det va ju inte meningen) Men den blev endå en tvångs sak. Peewee la sig bara lungt och glode på mig som om jag inte va klok och det va inte mer med det.
Det är en kille med inställningen: - Matte älskar mig iallafall.
:rofl: om jag drog omkull honom är han endå 100% medveten om att jag inte skadar honom. Han har lite speciell bakgrund och är väldigt speciell:love:
21998141.jpg

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 469
Senast: Roxy
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 102
Senast: MiniLi
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 413
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 685
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.