Böckmann-bommar i annan transport?

CamillaEkelund

Trådstartare
Hej!
Finns det någon som har satt in Böckmanns bommar i en annan transport? Alltså Böckmanns senaste säkerhetsbommar (se bild).

Vad tycker ni om Böckmanns säkerhetsbommar?

nybom.jpg

Jag gillar dem. Jag har ju dock en böckmantransport så jag har dem i original. De är lätta att stänga och öppna. Jag hatar bommar där man behöver hålla på med sprintar och grejer. Nä, böckmans variant eller typ sånna man bara kan slå igen är bäst.

Hur fungerar de?
Hade vart trevligt med säkerhets bommar fram.
De som är nu är hakar (som böckmanns gamla), inte det bästa om hästen går över.
Kanske blir en ifor med thule bommar bak och böckmann fram ;).
Bra med gamla släp att man kan pyssla ihop dem som man som man själv vill utan att vara rädd för att de ska se konstigt med extra hål eller att repa lacken :rofl:.

Hur fungerar de?
Hade vart trevligt med säkerhets bommar fram.
De som är nu är hakar (som böckmanns gamla), inte det bästa om hästen går över.
Kanske blir en ifor med thule bommar bak och böckmann fram ;).
Bra med gamla släp att man kan pyssla ihop dem som man som man själv vill utan att vara rädd för att de ska se konstigt med extra hål eller att repa lacken :rofl:.
Fungerar som många andra. En ögla på utsidan i lämplig storlek för ett kvastskaft/fälgkors eller liknande som man skruvar loss och då faller bommen ned. Det bästa är ju en sprint på utsidan (typ som boj) men jag gillar att frambommarna också har denna öppning också. Det är lätt att öppna och stänga bommen om man exempelvis inte vill ha den där när man lastar/lastar av.

Jag testade mina panikbommar efter att en kompis häst gick över i en transport utan säkerhetsbommar och vi höll på att inte få ut henne. Jag blev lite nojig och ville vara 100 på hur man gjorde. Funkade väldigt bra, men skruvarna var för hårt åtdragna som nya, så vi lossade lite på dem så att de går lätt att skruva på om det skulle skita sig.

Har ju frontutlastning på mitt släp och har alltid bommarna nere då jag lastar, så är väldigt viktigt för mig att bommen är enkel att ta på :). Min kylinge kärra har ju sprintar vilket är bättre om hästen går över, inte jätte bra men bättre ;).
Avskyr ifors bommar :/, de är stora och klumpiga samt svåra att pricka rätt med.
Hade det varit enklare att installera thules panik frambommar så hade jag gjort det men det känns lite mer överkurs än böckmanns

Liknande trådar

Utrustning Hej allvetande bukefalister! Jag har precis köpt mig en hästtransport, en Blomert Nairobi från 2013 för att vara exakt. Jag skulle...
Svar
9
· Visningar
341
Senast: warg
·
Hoppning Hej! Jag håller just nu att hoppa in ett fullblod som kom från galoppbanan för cirka ett år sen. Det går framåt och han hoppar på men...
2
Svar
29
· Visningar
2 445
Senast: MalanMjöl
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
785
Senast: Lisen82
·
Hästvård Hej, har ett litet bekymmer som jag försökt att lösa. Min d-ponny trycker rumpan mot bakbommen när man kör transport så hon får sår...
Svar
9
· Visningar
649
Senast: misswilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka