Bockig på vintern, seg på sommarn

Chili

Trådstartare
Jag tror att min häst har PMS. Trots att han är valack... Har just börjat rida honom igen då han varit utlånad och senaste halvåret har en tjej i stallet fått ha honom som sin egen.
Nu när jag bor hemma igen har jag märkt att hon på sin höjd rider 20 min åt gången, då och då, så jag ska rida varannan dag nu. Hans kondition är otroligt risig.
Men så fort det inte riktigt går hans väg, då bockar han. Inte enormt, men otroligt tjurigt. Han är bara extremt SUR.

Som igår, när vi tog fel stig och fick vända, då hade han varit jättesnäll som vanligt. Men på väg hemåt mot rätt stig blev han sur, pigg och bockig. Bockade i kluriga nedförsbackar och där träden i princip stod i stigen. Det är inte så att han bockar så man ev. åker av, men i hala nedförsbackar kan han ju gå omkull osv.
Vad är det med honom?! På sommarn är han lugnaste själen någonsin. På vintern så bockar han, sticker eller tjuvdrar åt det håll han vill gå åt. Får han inte som han vill så ruskar han på huvudet, lägger öronen bakåt och så kommer det en liten pluttspark, och ibland direkt efter så sticker han nåt galoppsprång.

Något att försöka korrigera (hur?) på en snart 8årig häst eller acceptera hans säsongsbetonade humörsvängnignar?

Sv: Bockig på vintern, seg på sommarn

Nej, det är inget du ska acceptera.
Hur har det gått för tjejen som ridit hästen tidigare?
Har hästen alltid varit så här?

Jag tycker det låter som att din häst haft övertaget över den andra tjejen och att den nu testar om den kan göra samma sak som dig.

Befäst ditt "ledarskap" från marken eller vid markarbete innan du ger dig ut på uteritter.
Jobba igenom hästen ordentligt,,testar den hemma på bana också?

Att de är slapphänta är inget snack om saken. Jag tolererar det inte! Han är en bruksnordsvensk, en enorm sådan på säkert runt 750 kg.

Jag har fött upp honom själv så ledarskapet på marken är det inget snack om för min del men att få med det upp på ryggen har alltid varit jättesvårt. Om han vägrar gå förbi något "läskigt" så går han förbi direkt om jag sitter av, därav sitter jag aldrig av längre för jag vet att han går förbi egentligen.
Så jag har väl bara mig själv att skylla men SÅHÄR bockig har han aldrig varit innan, men detta vinterhumör har han alltid haft. Han blir likadan under de andra årstiderna om jag fodrar med havre för att få igång honom lite, allt sätter sig i huvudet och piggare blir han inte.

Han är inte nån ridhäst egentligen, han är stor, tung och klumpig men väldigt bakrädd och lite smårädd av sig så något körämne har han aldrig varit :( även om det passat honom bäst. Så jag förväntar mig inget och trivs egentligen inte med att rida honom, men gör det i brist på nån annan häst + att hon som har honom rider för lite.

Tyvärr måste jag säga att ditt ledarskap på marken troligen inte fungerar heller..hade det gjort det så hade du även haft med dig det upp i sadeln.

För det första...ta bort havren. Han har inget behov av den. Rids han inte mer och är av den ras han är så klarar sig din häst på bara grovfoder (om det nu inte är något speciellt med honom).
Ingen av mina hästar får kraftfoder av något slag, enbart grovfoder, och dom tävlas.

Att hästar blir piggare på vintern är inget nytt fenomen. De älskar att bralla och busa i snön och särskilt om de kommer på ett "säkrare" underlag. Med tanke på hur hösten har varit och hur hagarna ser ut efter det (ojämnt och knöggligt) så rör de sig inte speciellt mycket. När de kommer på ett bättre vinterunderlag så känner dom sig säkrare och lite spralligare.

Ovanstående i kombination med havre , mindre bestämd medryttare och ej befäst ledarskap är nog nyckeln till ditt problem.

Tänk också på att ledarskap inte handlar om att "bestämma bestämma" utan om trygghet, tillit och förståelse.

Tror vi missförstår varandra lite.

Han får ingen havre. Jag skrev om man fodrar med havre så blir han sån. Just nu äter han bara hö och lite krafft grund.
Och det är inte så att han bockar när han kommer ut på bättre underlag, våra hagar är tillräckligt stora att bralla och galoppera i, men han väljer att bocka när han blir sur. Han väljer inte direkt bockserie efter underlag/plats utan efter tillfälle. Öppen, fin åker som knögglig stig i brant nedförsbacke. När vi får åt "fel" håll, när jag vill galoppera och han vill skritta eller tvärtom, när jag försöker få honom att gå om hästen framför vilket han avskyr, han vill alltid gå sist.

Jag tror jag satsar mina kort på att han är understimulerad...

Liknande trådar

Hästhantering Har det senaste halvåret börjat få problem med min häst, ett halvblodssto som alltid haft mycket egen vilja och varit väldigt bitchig...
Svar
7
· Visningar
2 140
Senast: CallMeAce
·
S
Träning nu fick tråden hamna här på denna sida, för igentligen är vårt problem ett problem under flera områden men hur som helst; Jag är så...
2
Svar
27
· Visningar
2 382
Senast: PinkPanter
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II