bockig men lite lat ponny

T

tule

Vad ska jag ge för kraftfoder till våran ponny. Han är lat/trög av sin natur men ger man honom kraftfoder så blir han bockig :bump:och skygger för allt. Vad ger man för kraftfoder så de får kraft och ork men inte blir dumma??:bump::bump:

Sv: bockig men lite lat ponny

Tar vi bort kraftfoder bockar han ingenting. men orkar då inte ett helt träningspass.......

Jag tycker att du ska kolla in det tyska fodret, Eggersmann! :) Använder själv det på min ponny, fast är dock för het och har svårt att hålla hullet.. Det finns olika typer för alla hästar! :)

Sega små ponnyer ofta grövre tar ofta ut sin överskottsenergi genom att bocka. Är vad jag harhört iaf, och stämmer ofta bra in oxå :smirk:

Tar vi bort kraftfoder bockar han ingenting. men orkar då inte ett helt träningspass.......
Kan det vara "havreskalle"? Har ni provat att ge betfor som energifoder istället för annat kraftfoder? Korn funkar också på en del hästar.

Men han är inte grövre. Han är otroligt smäcker för att vara connemara

Okej, kan du öka betforen och kanske ge olja istället för korn och solvalla. Vet inte vad solvallapellets innehåller, hur mycket får hästen av varje?

Börja med att analysera grovfodret så du vet vad det innehåller, därefter sätter du till det som saknas.

vissa ponyer blir sega av betfor. en shettis i stallet var trög och så men lite bockig då slutade de medbetfor och träadelite annorlunda och så och han blev mycket piggare och snabbare och smalare och finare och två andra russ i stallet får inte betfor och de travar mycket bättre när de inte får betfor de bli bara tröga och långsamma av betfor (är vad ägaren säger men verkar ju stämma då båda ponnyerna är pigga och så..):D

vissa ponyer blir sega av betfor. en shettis i stallet var trög och så men lite bockig då slutade de medbetfor och träadelite annorlunda och så och han blev mycket piggare och snabbare och smalare och finare och två andra russ i stallet får inte betfor och de travar mycket bättre när de inte får betfor de bli bara tröga och långsamma av betfor (är vad ägaren säger men verkar ju stämma då båda ponnyerna är pigga och så..):D

förlåt för alla stav felen men jag har börjat bli lite slarvig av mig när jag skriver tror jag!:o

Jag har en bockponny, han bockar mest för att han inte orkar jobba rätt i dressyren eller så vill han skrämma ryttaren lite. I hoppning så bockar han för att han älskar att hoppa.

Jag tror inte det beror på fodret, men kolla upp foderstaten i alla fall. Glöm inte helheten, en ny foderstat kan hjälpa men det kanske inte det som är problemet.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 158
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
772
Senast: matson
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
570
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 102
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10