M

MaddeO

Vill veta allt som har med bockhov att göra; vad är det, varför får dom det, vad kan man göra åt det, vad innebär det (träning), hur fungerar det... Ja, allt helt enkelt! Någon som vet nån bra sida där man kan hitta info? :confused:

Sv: Bockhov!

Kan komma hos unga hästar genom en rubbning i benens böjmuskulatur! Boxvila under ngn månad brukar rekomenderas i de lägena. Även om man överfodrar digivande sto så kan fölets skelett växa för snabbt i förhållande till böjsenorna, kotorna rätas då upp, och ibland kan bockhov förekomma.... Vid bockhovar så ska man se till att hålla efter trakterna noga vid avverkning.Kan även skos med halvmånesko i tån....
I svåra fall vet jag att de oppererats(tror att det gällt endast föl...) genom ett sensnitt...

lättaste sättet att bli av med bockhov är dock att återställa en korrekt hovform och röra mycket på hästen.

Men hur påverkar det hästen prestations mässigt?

Har varit o kollat på världens underbaraste häst som jag nu vill köpa.
Självklart kommer han vet.besiktigas så är det ngt allvarligt får jag väl veta det då. Han har aldrig haft "problem" av det, utan gått att rida precis som vanligt.
Är det ngt som kan förvärras ju hårdare man rider eller så?

Tack så jättemycket för svaren förresten!

Är väldigt ofta ärftligt, har man ett sto med bockhovs tendenser är det väldigt vanligt att avkomman blir likadan. Hovslagaren gör störe delen av jobbet med att rätta till det.

Mvh
Camilla

Vet en häst som gått svårhoppning och hade bockhov, så det behöver inte ha någon betydelse för hästen prestationsmässigt. Det du ska kolla upp är hur hästen är försökrad och om det är några resvervationer i försäkringsbolaget pga bockhoven. Prata med vet. och hör vad denne tror om bockhoven. Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
483
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med...
Svar
17
· Visningar
1 339
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 029
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama