Bockhov-ridbar?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare underbarasteponny
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 185
U

underbarasteponny

hej!
har hittat den perfecta annansen men hästen har bockhov!
vad innebär detta ?
i annonsen stog det att den kunde ridas lätt till hoven växt ut och alla hovslagare dom haft ute hade sagt att det skulle bli bra.
Är det gt att satsa på? det har nämligen varit jättejobbit att leta foderhäst och om denna häst skulle bli fullt brukbar om ett par månader så tycker jag det är värt det!

Men som sagt någon kunnig bukare får gärna beskriva (gärna ingående) vad bockhov är.

Sv: Bockhov-ridbar?

Jag antar att ni ändå ska besiktiga hästen innan du tar hem den? Då kan du få svart på vitt, helst av kunnig klink vad det innebär för just den här hästen. Jag vet 2 st hästar som med bockhov fungerat utmärkt på ridskola och ytterligare 3 tävlingshästar upp till LA/MSV nivå som fungerat bra! Så det kan vara ett problem, men behöver absolut inte vara!
Lycka till!!

De hästar jag känt med bockhov har inte ens hållt för promenad ridning, då bockhoven börjat "åtgärdas" aldeles för sent i hästarnas liv, med resultat att även själva korrigeringen har inneburit slitning på hästen. en catch-22 med andra ord - bockhoven har måstat åtgärdas men åtgärden har orsakat vidare reaktioner.

skulle inte ta en sån häst vare sig på foder eller köp. för mkt trassel och onödigt arbete/ledsamheter.

Hej hej!

Jag köpte en häst 13 år gammal som när jag kontaktade uppfödaren visade sig ha fötts med bockhov v fram (han hade ett stort ärr på kotan som jag inte hade fått veta var det kom ifrån, inte heller fd äg). Han opererades i princip omedelbart, fick foton på en bäbifölis som stod med stort bandage av uppfödaren.

Hästen tävlade framgångsrikt till och med 130cm hopp men fick tyvärr avlivas vid 16 års ålder pga spatt på h-bak. Huruvida det var relaterat vet jag inte. Men han höll ju i princip hela livet.

Så visst går det!

efter att tillväxt zonerna slutit är det inte vidare värst bra att ens försöka korrigera hästen. Hela kroppen är då anpassad till felet. Att då gå in och ändra är inte bara farligt för just det benet utan för hela hästens kropp. Är förvånad över att en utbildad hovlagare ens vill korrigera det. Devisen att "sko hästen som den står och går" bör ju ej glömmas bort.

efter att tillväxt zonerna slutit är det inte vidare värst bra att ens försöka korrigera hästen. Hela kroppen är då anpassad till felet. Att då gå in och ändra är inte bara farligt för just det benet utan för hela hästens kropp. Är förvånad över att en utbildad hovlagare ens vill korrigera det. Devisen att "sko hästen som den står och går" bör ju ej glömmas bort.

det är ordination från veterinärer som skett. bägge veterinärerna har kommenterat just "moment-22" situationen, dvs att hästen måste korrigeras för att ö.h.t ha ngra framtidsutsikter, men samtidigt att dilemmat är att korrigeringen kan leda till ytterligare problem. Åtgärden har därmed gjort som bedömd "nödvändigt" och funkar det inte finns inga andra alternativ.....

Liknande trådar

Hästvård Jag och min man kommer snart att flytta ut på landet. Bredvid huset finns ett stall där jag planerar att stalla upp en foderhäst (inte...
Svar
7
· Visningar
1 348
Senast: Egonson_
·
Hästvård Hej alla kära bukare! Nu behöver jag bolla lite tankar med er och gärna höra era åsikter om detta. Jag har nu ett 5-årigt hbl-sto...
Svar
3
· Visningar
1 741
Senast: ika77
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka