Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Diary of a whimpy kid tänkte jag på. De är lite knasiga. Men inte fantasy iofs.Jag skulle vilja ha tips på bra böcker på engelska för en 12-åring. Hen är bättre på engelska än jag var i samma ålder, men jätteavancerat språk blir för komplicerat.
Helst fantasy om det finns med någorlunda lagom språk, för det är den enda genren som läses på svenska också.
Om man är en hon är ju faran att man känner sig dåligt representerad i boken och blir ledsen och irriterad såklart.Ja men jag menar vad är den direkta faran med att läsa en spännande och fängslande bok som innehåller förvrängda könsroller?
Och självklart skulle jag aldrig rycka en bok ur handen på ett barn. Det är mer det att det känns som det är högre krav på de böcker man ger till dem, att om man vet att de riskerar känna sig nedtryckta och ledsna av dem så är det ju inte helt optat.Om man är en hon är ju faran att man känner sig dåligt representerad i boken och blir ledsen och irriterad såklart.
Om man är en han är ju faran att man inte märker de förvrängda könsrollerna alls utan bara internaliserar känslan av att vissa är dummare än andra och det sitter i kläderna.
Med det sagt har vi (ett starkt ord för annan familjemedlem som älskade böckerna) först läst Eddings högt och sedan gett resten av serien till en han, de härliga beskrivningarna av folk som dog långsamt stekta i eld i flera sidor hoppades då över och några av de värsta kvinnogrejorna. Hoppas på att kompensera det genom att ge någon riktig bok till honom senare, som tex Paksenarrion (som jag inte rekommenderar till en 12 åring som inte hittat den själv btw.).
De är jättebra, men jag skulle säga att de är svårlästa. Dvs även på svenska är de inte lättlästa för en 12 åring, inte heller en lätt handling att följa om man inte förstår allt som skrivs. Därför skulle jag inte tänka att det är det första man läser på engelska som normalkunnigt svenskt barn om man inte själv gått och köpt boken och är jätteivrig.Jonathan Stroud: nutidsfantasy som utspelar sig i ett London/resten av världen som styrs av magiker med hjälp av fångna djinner (Bartimaeus-serien) eller ett Storbritannien där spöken är verkliga, farliga och bara kan ses och bekämpas av barn och ungdomar (Lockwoodserien).
Båda serierna har otäcka moment, framför allt Lockwood, men lättas upp av brittisk humor. Plus att de är läsvärda även för vuxna, vilket är bra, för där finns mycket tänkvärt att diskutera.
Jag måste också rekommendera Terry Pratchett: även om en del går över huvudet på en tolvåring finns det mycket hen kan uppskatta.
Vissa kan ju uppskatta att prova att läsa sin älsklingsbok igen fast på engelska. (andra kanske inte, jag var inte så förtjust i den grejen)Jag skulle vilja ha tips på bra böcker på engelska för en 12-åring. Hen är bättre på engelska än jag var i samma ålder, men jätteavancerat språk blir för komplicerat.
Helst fantasy om det finns med någorlunda lagom språk, för det är den enda genren som läses på svenska också.
Är det så farligt då, om man skulle bli lite irriterad och ledsen? Jag tänker att det är en del av livet att bli medveten om och lära sig hantera att inte alla har samma världsbild som en själv och att det snarare är ett sådant undvikandebeteende som kan vara skadligt i längden.Om man är en hon är ju faran att man känner sig dåligt representerad i boken och blir ledsen och irriterad såklart.
Om man är en han är ju faran att man inte märker de förvrängda könsrollerna alls utan bara internaliserar känslan av att vissa är dummare än andra och det sitter i kläderna.
Med det sagt har vi (ett starkt ord för annan familjemedlem som älskade böckerna) först läst Eddings högt och sedan gett resten av serien till en han, de härliga beskrivningarna av folk som dog långsamt stekta i eld i flera sidor hoppades då över och några av de värsta kvinnogrejorna. Hoppas på att kompensera det genom att ge någon riktig bok till honom senare, som tex Paksenarrion (som jag inte rekommenderar till en 12 åring som inte hittat den själv btw.).
Låt säga att du som vuxen vill uppmuntra ditt barn att läsa en bok, eller rent av övertyga ditt barn om att läsa en bok (vissa föräldrar har ju barn som inte läser så mycket frivilligt och läsning är viktigt).Är det så farligt då, om man skulle bli lite irriterad och ledsen? Jag tänker att det är en del av livet att bli medveten om och lära sig hantera att inte alla har samma världsbild som en själv och att det snarare är ett sådant undvikandebeteende som kan vara skadligt i längden.
Sen som jag skrev ovan så tror jag att risken att man börjar tro att tjejer är dramaqueens som skriker och stampar i golvet så fort de inte får som de vill bara för att man läser en fantasybok är försvinnande liten.
Sedan låt säga att det är en pojke som redan kanske lärt sig av klasskamraterna att tjejer är lite b-folk.Är det så farligt då, om man skulle bli lite irriterad och ledsen? Jag tänker att det är en del av livet att bli medveten om och lära sig hantera att inte alla har samma världsbild som en själv och att det snarare är ett sådant undvikandebeteende som kan vara skadligt i längden.
Sen som jag skrev ovan så tror jag att risken att man börjar tro att tjejer är dramaqueens som skriker och stampar i golvet så fort de inte får som de vill bara för att man läser en fantasybok är försvinnande liten.
Det lät som en bra idé och verkar vara en kul bok, sticker till biblioteket och lånarEn av de första böcker min son (då 11 år, nu 12 år) läste på engelska var The Silver Mask av Holly Black och Cassandra Clare. Då hade han läst de tre första böckerna på svenska, men de två sista böckerna i serien är inte översatta.
Han säger att det mycket enklare att läsa böcker på engelska om han har läst någon bok på svenska i serien först. Vissa specialord som är viktiga för handlingen är enklare att förstå om han först läst på svenska t.ex. mugglare är enklare att förstå om man vet vad det är på svenska.
Det har barnet. De är en stor favorit här hemma! Tack.Har barnet läst böcker av Rick Riordan på svenska? Det finns flera böcker som inte är översatta med kortare noveller som utspelar sig i hans olika universum t.ex. The demigod diaries.
Tack snälla för alla svar! Det har gett mig tips och en del att tänka på. Barnet läser 2-3 böcker i veckan och vi läser ihop ibland. Alla Narnia och H.Potter var utlästa innan barnet var 9 år, så avancerad på svenska, men inte lika på engelska.
En del tips är kanske för tidiga, men jag hoppas ju på ett fortsatt intresse om både ett och två år. Att läsa både på svenska och engelska (samma serie, men olika böcker) känns som en bra idé. Ska se om barnet vill läsa om, men jag tvivlar på det.
Tack igen och fyll gärna på med fler tips!
Roald Dahl. När jag jobbade som lärare älskade mellan- och högstadiebarnen att läsa honom. Om man inte vill läsa länge/mycket så finns ju hans short stories som är fantastiskt spännande och kluriga. Kanske mer lämpade för de äldre barnen, i a f på engelska.Jag skulle vilja ha tips på bra böcker på engelska för en 12-åring. Hen är bättre på engelska än jag var i samma ålder, men jätteavancerat språk blir för komplicerat.
Roald Dahl. När jag jobbade som lärare älskade mellan- och högstadiebarnen att läsa honom. Om man inte vill läsa länge/mycket så finns ju hans short stories som är fantastiskt spännande och kluriga. Kanske mer lämpade för de äldre barnen, i a f på engelska.
(extra info, en psykolog tankar om hans böcker: https://modernpsykologi.se/2018/01/18/roald-dahl-rebellen-pa-barnens-sida/)