Böcker om Islandshästar..

Tibra

Trådstartare
Vad tycker ni om böckerna Rida Islandshäst "med Reynir" och den "rätt nya" boken Islandshästar av Åse Ericson, Rebecka Frey och Lena Lennartsson..
är det några man ska lyssna och ta goda råd efter..
vill gärna höra era åsikter och vilka böcker ni rekommenderar:) !

Sv: Böcker om Islandshästar..

Jag tycker man ska läsa böckerna och ta till sig det som man själv är bra, plocka russinen ur kakan liksom.

Jag har läst båda böckerna och Reynir's bok är bra, men passar inte i alla avseenden (står också i förordet). Men visst finns det en del bra tips.

Åse Ericsons mfl. bok är mer en informativ samlingsbok om islandshästar, t.ex. vanliga sjukdomar, foder, rasbeskrivning. Jag tyckte den var helt ok att läsa.

Reynir's bok är mer "hands-on" och ger tips i ridningen dock.

jag har inte läst "rida islandshäst" men är oxå lite nyfiken på den... =) "islandshästar" boken har jag däremot och den tycker jag faktiskt är riktigt bra, den tar upp mycket olika saker fast kanske inte så jätte grundligt. Men lite insperation får man iaf! Sen finns det kapitel om varje gångart och problem man kan stöta på där, som jag tyckte va väldigt bra!
:banana: malin

jag skulle säga såhär:

- om du vill få en introduktion till islandshästar som ras, läs "Islandshästar".

- om du vill få mer information/inspiration om hur du "bäst" tränar din häst, läs Reynir's bok.

Jag brukar ta till mig det jag tycker är bra, man ska ju inte glömma att man själv känner sin egen häst och vad som funkar för den.

Tibra skrev:
Vad tycker ni om böckerna Rida Islandshäst "med Reynir" och den "rätt nya" boken Islandshästar av Åse Ericson, Rebecka Frey och Lena Lennartsson..
är det några man ska lyssna och ta goda råd efter..
vill gärna höra era åsikter och vilka böcker ni rekommenderar:) !
Jag har läst "Rida Islandshäst" och tyckte att den var riktigt bra.

Jag skulle också jättegärna vilja ha tips på fler islandshästböcker som är läsvärda!
//C

Jo dom är bra, särskilt boken "Islandshästar" det står mycket tips och råd i den, särskilt passande för nyblivna islandshästfantaster och blivande/ nyblivna islandshästägare. [skulle nog säja att sedan mama köpte den så har hon läst den hur många gånger som helst ]

Den andra är lite småseg tycker jag, visst det står en massa bra saker, men den är nog mer för dem som har "problem eller lite bekymmer" med sin islandshäst för jag tycker inte det står så mycket om hur man lär från början, mer hur man gör när det är saker som inte funkar...

Som nytt fan av islandshästar, nyss köpt mitt föl:) så tycker jag "islandshästar"- boken var toppen. En jättebra intrduktion, men sen är det inte så mkt mer. Nu söker jag efter en bok om träning av unghästar- nån som har nåt bra tips??

Jag har även hört att det ska finnas en bok "förstå din islandshäst" med vad menar dom med det? den har väl inte direkt ett annat språk än vad andra hästar har:) eller menar de självaste problem i ridning?

Tibra skrev:
Jag har även hört att det ska finnas en bok "förstå din islandshäst" med vad menar dom med det? den har väl inte direkt ett annat språk än vad andra hästar har:) eller menar de självaste problem i ridning?

Den boken har jag. Det står väl lite allmänt om islandshästen i den. Tycker att den är ganska bra, men man får ta den med en nypa salt för min häst är ju visst dödssjuk när jag läser i den:angel: Men det finns mycket bra att hämta i den också!

Jag har läst alla de här böckerna som Stina Helmersson? har skrivit.. Tror det är tre stycken varav de behandlar olika ämnen i varje bok. Sista boken tror jag det är handlar mer om träning och tävling, tror Einar Öder var med och skrev den??

Var länge sedan jag läste dem så jag kommer inte riktigt ihåg vad som stod i alla böcker eller vad allt handlade om men jag tyckte dom var bra och kan rekommendera dessa böcker. Men det är ju som andra säger som skrivit här, man får sålla lite och ta ut det man själv tycker är bra och som man kan ha nytta av..

mamma har typ många islandshästböcker bl.a Reynirs ridskola mfl. Har ej läst dem men har funderat på det nu faktist :idea:

Jag har lånat och läst mammas: "Reynirs Ridskola". Det är faktist jätte bra och intressant. Och även jag som "endast" är 14 förstår inehållet i boken, vilken är bra. Det beskrivs jätte bra i boken precis vilken problemet är och sedan hur man ska göra för att ställa det till rätta. Eller hur man kan träna på lång sikt. En super bra bok , tycker jag :)!

keilir skrev:
Jag har läst alla de här böckerna som Stina Helmersson? har skrivit.. Tror det är tre stycken varav de behandlar olika ämnen i varje bok. Sista boken tror jag det är handlar mer om träning och tävling, tror Einar Öder var med och skrev den??

Var länge sedan jag läste dem så jag kommer inte riktigt ihåg vad som stod i alla böcker eller vad allt handlade om men jag tyckte dom var bra och kan rekommendera dessa böcker. Men det är ju som andra säger som skrivit här, man får sålla lite och ta ut det man själv tycker är bra och som man kan ha nytta av..

jag har faktiskt också läst dom..hela 1:an halva 2:an och lite i 3:an.. står mycket om gårdars och privatägares åsikter och råd från Island..speciellt i 3:an..
men jag tyckte de var rätt bra.. speciellt 1:an :)! tror jag måste låna om dom:D

_moa_ skrev:
Den boken har jag. Det står väl lite allmänt om islandshästen i den. Tycker att den är ganska bra, men man får ta den med en nypa salt för min häst är ju visst dödssjuk när jag läser i den:angel: Men det finns mycket bra att hämta i den också!

Jasså..dödsjuk haha..kanske överdriven bok då:smirk: men skulle vara intressant att läsa.. något exempel på nått intressant i boken?

camillak skrev:
Som nytt fan av islandshästar, nyss köpt mitt föl:) så tycker jag "islandshästar"- boken var toppen. En jättebra intrduktion, men sen är det inte så mkt mer. Nu söker jag efter en bok om träning av unghästar- nån som har nåt bra tips??
det finns en film som heter unghästträning som har gott rykte. Har den hemma men lovat att se den tillsammans med en kompis så jag har faktiskt inte sett den än... :smirk:

köpte den på vm men kommer just nu inte ihåg vad tränaren heter, säkert någon annan som kan!!

Nej men raddade upp alla fel som hästen t ex kunde ha om den inte töltade:angel:

*knapplån*

Dessa islandshästböcker har jag:

Islandshästen I,II och III av Stina Helmersson
Förstå din Islandshäst
Rida Islandshäst - Reynirs Ridskola (signerad efter kurser för R.A.)
Dream Team, Riding in Harmony - Schooling of the Icelandic Horse av A. Schwörer-Haag o. T. Haag
Islandshästar av Åse, Rebecka och Lena
Islandshästen av Sigurður A. Magnússon
Einar Öders unghästbok (utlånad och kommer inte ihåg exakt vad den heter).

Jag bläddrar och läser ofta i böckerna lite härs om tvärs. Har jag ett problem eller funderar över nått försöker jag slå upp det. Ofta slutar det med att jag sitter och läser långa stycken om nått helt annat problem...
Förutöver dessa böcker läser jag rätt mycket i:
Håll häste frisk
Proffsryttarens ridlära
Hästhälsa med helhetssyn
Ett med hästen
Centrerad ridning

/(bok-)Malin

Jag brukar läsa Isländska hästnamn när jag inte kan sova. Den funkar jättebra! :angel:

Har även en bok av Erik.... (men vad heter människan i efternamn nu igen? Han är norsk...?). Den heter Islandshästridskolan eller nåt i den stilen. Fast jag minns inte vad jag tycker om den.

Det finns även videofilmer; t ex Inridning av Islandshästar och Träning av Islandshästar (av Benni).

marijaa, filmen du nämner är väl Benni Lindahls första om just "inridning". Det kom en andra film för ungefär ett år sedan som handlar om träning; igångsättning i början av året och sedan 6-8 månader framåt. Dessutom kom ju Eyolfurs film i höstas - även den grymt sevärt och tydligen del 1 i en serie.

Islandshästen av Åse Ericson, Rebecka Frey, Lena Lennartsson är bra för den tar upp många aspekter, och inte bara ridningen. Men visst finns en bantad version av Lenas "gångartsskola med".

Både den och Reynirs bok är bra men man kan inte lära sig rida från en bok. Har man funderingar om vad som passar en själv och ens häst bäst så är det säkraste kortet som vanligt att ta hjälp av en instruktör - då får man ju en personlig utvärderin om vad som behöver övas eller läras in.

ang skrev:
marijaa, filmen du nämner är väl Benni Lindahls första om just "inridning". Det kom en andra film för ungefär ett år sedan som handlar om träning; igångsättning i början av året och sedan 6-8 månader framåt. Dessutom kom ju Eyolfurs film i höstas - även den grymt sevärt och tydligen del 1 i en serie.
Tack, benni lindahl heter han ju.

Var det eyolfurs film som kostade typ 600 kronor på vm?
såg en snutt ur en film som jag tyckte verkade jättebra men jag tyckte att priset var för maffigt. Även om man kollar på den ett par gånger så.... Gav hälften för inridning och det tyckte jag väl var rätt ok. Det är ungefär som för en pivatlektion. :smirk:

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
705
Senast: Squie
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 758
Senast: Kajsalisa
·
Kultur Jag håller på att göra ett utkast till en bok inom ett av mina specialområden. Målgruppen (tänker jag mig) är både forskare inom ämnet...
Svar
9
· Visningar
689
Senast: Myrten
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 326
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka