Böcker efter Harry Potter

Madick

Trådstartare
Just nu håller jag och äldsta på att läsa Harry Potter. Jag läser högt ett kapitel per kväll. Otroligt roligt att läsa om dem måste jag säga, och ännu roligare att se barnets reaktioner (bäst just nu är Dobbys tokigheter).

Men jag har börjat klura på vad man kan ta när vi läst klart hela serien. Nu lär det ju ta ett tag, vi är halvvägs igenom 2an än så länge. Men jag vill gärna planera, och finns nåt att hitta på bokrean är det ju extra trevligt.

Vad har ni med lågstadiebarn för tips!?

Sv: Böcker efter Harry Potter

Bilbo! Jag var i lågstadieåldern när pappa läste den för mig och jag tyckte att den var så bra att han glatt fortsatte med hela Sagan om Ringen-trilogin! Bilbo är ju dock lite mer barnvänlig än vad de andra böckerna är, men jag älskade dem också.

Uäch... jag är av nån anledning helt anti Sagan om ringen. Vi får väl se, kanske, om några år.

Sagan om ringen böckerna är ju helt fantastiska! Mina föräldrar läste dem (med start med Bilbo) för mig och min bror när vi var 7 år gamla, sedan dess fick de läsa dem säkert minst en gång varje år! Vi älskade dem, och gör det fortfarande!

Narnia har du ju redan fått tips om, men annars finns det en serie av Maud Mangold som är helt underbar! Den första boken heter Glaspärleresan. Sen finns ju den där serien om Spiderwick också som brukar vara populär i den åldern.

//Julia

Spiderwick, är det den som finns som film? Hade hyrfilm en månad och fick hem den filmen men barnen vågade inte se den, reklamen hade varit så läskig.

Gud det finns hur mycket som helst, om du inte gillar sagan om ringen kanske David Eddings bäcker om Belgarion ligger närmare. Också fanstasy men barnvänligare.

Vill man ha mer verklighetsanknytning känns Fem-böckerna självklara, fast de är ju inte nya precis.

Nya spelar ju ingen roll, det är ju inte Narnia heller. Fem böckerna blir nog roliga om några år. Hmm, jag kanske tillochmed har ett gäng kvar hemma hos mamma!

Böckerna om Septimus Heap skrivna av Angie Sage är bra och uppskattade av dom flesta.
Fler tips på böcker i samma anda som brukar passa vid den åldern (eller kanske något äldre) Dianna Wynne Jones böcker (främst det levande slottet/trollkarlens slott), Eoin Colfers böcker om Artemis Fowl, Philip Pullmans triologi (guldkompassen, bärnstenskikaren och den skarpa eggen), Böckerna om Abarat av Clive Barker, Eva Ibbotsons Fantasyböcker, Bartimeus triologin av Jonathan Stroud och eventuellt böckerna om Redwall skriven av Brian Jacques.

Annars brukar ett bra sätt att få tips på böcker i samma anda vara att antingen fråga bibliotekspersonalen (eller kolla om dom har någon speciell fantasyhylla på barn/ungdomsvadelningen) eller att söka på typ Harry Potter på någon internetbokhandel och sen klicka sig vidare eftersom det brukar komma upp en länk där det står något i stil med "fler böcker inom samma område" "andra har också köpt". På så sätt kan man hitta en hel del bra :) Kanske har du redan gjort det, men det är lätt att glömma av sådana sökvägar ibland och det är därför jag tipsar om det.

Senast ändrad:

Tack så mycket! Den vägen har jag faktiskt inte tänkt på. Handlar ju på internetbutiker och nu när du säger det så minns jag att det kommer upp precis såna texter!

Liknande trådar

Övr. Barn Hur gammal har era barn varit när ni läst Harry Potter? Vet att dom rekommenderas från 9 år men tänker om dom kan vara lämplig för min...
2
Svar
29
· Visningar
2 163
Senast: Ninnurur
·
Kropp & Själ Lång text men jag behövde få ur mig det här och det är så många delar som spelar in att det inte gick att få det kortare, lämnar ut mig...
2
Svar
37
· Visningar
6 183
Senast: Qelina
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 363
Senast: cassiopeja
·
L
Övr. Barn Skriver under annat nick då jag inte vet om någon känner igen mig här. Vet inte heller om inlägget hammnar rätt eller fel. ligger...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 771
Senast: GotAsecret
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar