Bockelibock

Madick

Trådstartare
3 åringen jag rider in nu fungerar suveränt vad gäller i stort sett allt. Ett litet aber. Jag har inte börjat galoppera uppsuttet för när han galopperar med sadel utan ryttare så är det bockelibock HELA TIDEN! Han ser ut som en liten studsboll. Halsen och ryggen i båge, huvudet ner i marken och så studsar han runt jämfota.

Detta har pågått sen första början. Han ser inte störd ut på något sätt, utan bara studsar liksom. Driver jag på tillräckligt länge så ger han sig och galopperar vanligt till slut, men det tar ett bra tag.

Nån tanke om vad det kan vara? Vågar man prova uppsuttet, det kanske inte blir så när jag sitter på?

Sv: Bockelibock

driv inte bara, avbryt honom mer plötsligt, tex dra tag i linan riktigt ordenkligt, så han fattar att det är fel att göra så, antagligen så tycker han ju bara att det är så kul, därför gör han bockningar, men han måste lära sig att det är fel, hur han lär sig det är ju upp till dig, men jag skulle stanna, snabbt så det blir lite som en överaskning...

efter att han har stannat så ska han stå still och titta på dig, låt honom stå och fundera en stund på vad det igentligen var som hände, när du ser att han har funderat klart så börjar du om igen... ogta så börjar hästen slicka sig om munnen eller gäspa när det har hänt, kom ihåg att han inte får gå undertiden...

Stannar gör han mer än gärna, det är snarare bjudningen som brister.

Tugga och slicka gör han i övrigt, nånting stämmer inte i galoppen bara, men att avbryta känns inte som riktigt rätt lösning här.

Jag förstår din tanke, och på en häst med annat temperament kanske det skulle funka.

Jag tror inte hellerl du ska stanna honom, det är rätt att driva framåt i det läget. Hur länge har han hållt på så här?

Jag hade gjort så här tror jag: longera varannan dag i galopp och driva försiktigt framåt när han bockar, han får inte sakta av förrän han går ordentligt. Jag hade gett det ett par veckor, antingen hinner han vänja sig och slutar bocka, eller så fortsätter han bocka.

Jag hade då provat att galoppera uppsuttet, men jag hade nog gjort det på en uteritt i stället, där han först ridits ordentligt i trav. Ofta har de så mycket annat att titta på så de glömmer bort att bocka då. En draghjälp är viktigt.

Ett tips som kan vara bra är att galoppera i uppförsbacke första gången, gärna med en draghjälps-häst framför. Alltså ingen jättebacke, men så att det sluttar lite uppåt då blir det svårare att bocka och sen i slutet av backen brukar de bli lite trötta och bromsa upp av sig själv. Bra, omm man är rädd att de ska dra iväg för mycket första gången.

Sen är det bara att ladda med störtkruka, förbygel/halsring att hålla i, trampa ner hälarna (underskänkeln är ditt säkerhetsbälte!) vara beredd att hålla upp huvudet och driva framåt :rofl:
Det kommer säkert gå jätte bra, lycka till!

Jag funderar på om jag ska prova en annan sadel. Jag får nästan lite rodeo-känsla, att han tycker det är nåt han vill bli av med nästan.

Provar det och återkommer!

Det är nog ingen fara.
Treåringar är fortfarande ganska veka fysiskt, för det första är det inte säkert att den ens orkar bocka med dig på.
Sen är det ganska lätt för en ryttare att störa en treåring så den slutar.

Däremot så blir den starkare och starkare för var dag som går, så upp och iväg bara!

Som tidigare nämt, hitta en liten uppförbacke, tänk på att de inte orkar så mycke uppförslut, sen gasen i botten bara. Gärna nån före så den får lubba efter.

Börjar han bocka på linan så driv på framåt. Oftast är det på grund av att framåtbjudningen brister och då blir det så jobbigt att de tänker uppåt istället för framåt. Första galoppen är bäst att göra utomhus på rak väg med draghäst i riktigt fräscht tempo. När du sedan provar på banan så får du smacka på, se till att han inte kommer för lågt med huvudet så att han verkligen orkar galoppera framåt och inte uppåt. Det brukar lösa sig rätt fort.
Att kolla sadeln samt ha ett stigläder knutet runt halsen att ta tag i är att rekommendera. Lycka till!

Min erfarenhet är att unghästar gärna "bockar" sig in i galoppen i början, de orkar inte riktigt bära upp sig i galoppen under sadel, på lina eller under ryttare. Det går över om man väntar ut det och jobbar på att hästen ska muskla sig i de andra gångarterna.

Hade en annan sadel idag. STOR skillnad. Bockade en gång och sen var det vanlig galopp. Dock fick han en knöl nedanför manken av den (som av tidigare vi provat), så det blir till att leta sadel igen.

Precis som din har min treåring gjort, hon har lite sadeltvång. På henne gjorde det stor skillnad när vi fick en sadel som passade bättre. Hon måste alltid linas en stund innan ridningen under tiden gjorden spänns + att det inte får gå för länge mellan ridningarna. När hon sedan har ryttare på ryggen bockar hon inte riktigt utan skjuter snarare med ryggen samt kniper lite med rumpan, detta endast om man varit för snabb med att spänna gjorden. I övrigt har hon en betydligt mer ridbar galopp än någon annan häst jag suttit på, svårt att tro att hon bara är tre...

När jag skulle sadla idag var han rejält orolig, och det brukar han inte vara (vi red ju med annan sadel igår). Kände och tyckte nog han reagerade en aning. Så det blev tömkörning istället.

En ridfri vecka, sen tar jag ut sadelprovare.

Galoppen funkar suveränt på töm, ingen tendens alls till bockning eller spänning, bara rullar på. Så jag är helt övertygad om att det är sadeln som spökat.

Så är det med mitt sto också, på tömmen är hon helt avslappnad och bara jobbar på, det går både att länga och korta utan problem. Jag har lagt märke till att de sadlar hon ogillar mest är de där bakvalvet rör sig mycket upp och ned, alltså de som är för böjda i bommen för henne. Kan det kanske vara problemet för din häst också?

Så är det med mitt sto också, på tömmen är hon helt avslappnad och bara jobbar på, det går både att länga och korta utan problem. Jag har lagt märke till att de sadlar hon ogillar mest är de där bakvalvet rör sig mycket upp och ned, alltså de som är för böjda i bommen för henne. Kan det kanske vara problemet för din häst också?

Ah, jättebra! Det ska jag kolla när sadelprovaren kommer. Han är ju rätt rak i ryggen.

Hej
Testa en fårskinns vojlock + gjord med resår. Det känns inte så 'fast' för hästen då? Jag har haft en häst med sadelgjordstvång. Hon var väldigt bockig på lina. Sedan fick hon ett ryck när jag satt upp och blev helt tokig. Fick även ett spel i boxen vid spänning av gjorden. Så var försiktig, gå några varv efter att ha spänt sadelgjorden.

Men nu känns det som om vi hittat problemet, och att det är att sadeln är för smal. Men tack ändå!

Skönt att ditt problem var lättlöst

Ja, verkligen! Det hade varit hemskt om det var nåt annat, t.ex. att han hade ont eller börjat "jävlas".

Har sadel på prov nu så får vi se. Det blir ju inte så mycket testridning när man provar många sadlar. Så i morgon blir det testning av den som verkar funka. Låg bra på.

Att ha lite extra koll vid spänning av sadelgjord kan nog inte skada i alla fall, det är så tråkigt om man får ett bakslag. Jag är alltid försiktig när jag spänner även fast jag har en annan 3-åring nu. Använder även en mjukt underlägg.

Red ordentligt idag i den sadeln som låg bäst. Han travade MYCKET friare och var väldigt positiv. Det kändes så bra att vi tog en galopp på ett fält, och han kopplade direkt och galopperade på framåt. Efter kanske 50m kom det små krumlurer, men det kändes mer som "jäklar vad skoj det här var" än försök till bocksprång som han gjort tidigare.

Otroligt skönt! Och väldigt roligt att galoppera lite äntligen! :D

Just det. Släpper honom en stund på ridbanan innan jag sitter upp, just för att han ska ha en chans att reagera på sadel eller gjord INNAN jag sitter upp.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 092
Senast: Luff
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 379
Senast: pews1972
·
Träning Har hittat en urbra tränare som hjälper mig med lilla damen jag har som medryttarhäst. Hon har de senaste åren mest fått skrota i hagen...
Svar
8
· Visningar
1 459
Senast: Nepeta
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 147
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter