Sv: Bockbent?

*lånar knapp istället för att bygga ny tråd*
Det undrar jag med... Kan det finnas medfött, vad kan orsaka det, och hur påverkar det hästen (bortsett från hållbarhet, ökad risk för förslitningar etc som väl är rätt självklart..?)???

Det anses vara en kronisk förlöpande kontraktur i böjsenorna, men kan även uppkomma av skelettstörningar...vid skelettstörningar brukar bockhov utvecklas på båda framfötterna.

Hästen jag sett var en äldre herre, som av allt att döma inte hade haft detta som ung. Han hade inte heller (såvitt ett otränat öga kunde se) bockhov. Då handlar det alltså enbart om senor och muskulatur? Är det då inte längre möjligt att påverka tillståndet?

Liknande trådar

Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
480
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 114
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
930
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
524
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama