S

Scratch

Hejsan jag har ett vbl sto som bockar när man galopperar..:( Jag har trillat av några gånger och jag känner attt jag iunte kan lita på henne... :cry: Hon är jätte go i stallet o såå.. men det är när man rider som problema kommer... När man skrittar är hon lugn och avslappnad men så fort man tar i henne börjar hon att bli stel och taktar.. och förut stegrade hon sig flera gånger..

Hjälp mejj jag vet inte vad jag ska göra :cry:

Sv: Bockar!!

Jag tror inte att hon har rätt muskler för att bära sig i galoppen. det tar lång tid att ändra från "travarmuskler" till ridmuskler...

Ta hjälp av ngn kunnig och tömkör/longera henne någon månad så hon lär sig att jobba i rätt form. Du kan ju skritta ut långa rundor under tiden, så det inte bara blir arbete avsuttet.

Sedan, ett vanligt fel som många oerfarna gör, är att när hästar börja bocka, och skjuta rygg i galoppen så bromsar dom in hästen och försöker få den att lugna ner sig. istället tycker jag att man ska driva på den, höja sina händer så huvudet kommer upp lite och låta den galoppera i lite friskare tempo, det är inte alls lika jobbigt att bära sig för hästen då, mkt värre i kort galopp...

Precis, man ska inte sitta och "dra" i munnen. Krama tyglarna kort men ofta istället och tala lugnade med hästen, så att du får kontroll på den.

Det är bara det att när hon väl bockar så tar hon i allt vad hon orkar o då flyger man:smirk:

Men tack för tipsen... :bow: Jag ska försöka hitta någon som kan hjälpa mej med henne... Hon är inte precis lätt att longera:smirk: För att när hon ska fatta galopp brukar hon liksom dra iväv och stegra och hålla på:cry:

Håller med dig!
Hästen orkar antagligen inte bära upp sig själv + en ryttare i galoppen. En travare är ju från början tänkt till just trav och det tar tid att muskla om sig till ridhäst :)

Och precis som ancan säger så ska man inte bromsa upp det brukar bli 10 ggr värre. Lätta i stället på tygeln och driv framåt ordentligt. Gör det ett par gånger så ska du se att det blir bättre.
Försöka känna av lite hur din häst är och va lite beredd vid bockning och driv fram lite innan för att förklarar vad som gäller.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 680
Senast: Freazer
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 687
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 412
Senast: WSLPZF
·
Hundträning Hej! Här kommer ännu en tråd om ensamhetsträning :angel: Har en snart 6 månader gammal valp av vallhundsras som jag ensamhetstränar för...
Svar
14
· Visningar
3 393

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka