Bockar vid galoppfattning

Ponsse

Trådstartare
Min ponny har börjat bocka varje gång jag ska fatta galopp :eek: Tillråga på det blir bocksprången större och större vid varje galoppfattning.
Började väl för någon månad sen att han bockade vid någon galoppfattning i slutet när han var lite tröttare, men idag var det vid varje.

Han gör endast såhär med mig, kan man utesluta att han har ont då? Både medryttare och en kompis som rider rätt ofta har aldrig varit med om detta.

Har haft honom i två år, och han har alltid varit en liten ängel. Kan även tillägga att jag under de senaste månaderna börjat rida mer seriöst och hittat knapparna, vilket har lett till att han är superfin i skritt och trav, men i galoppen protesterar han.

Någon som varit med om samma? Vad ska jag göra nu?

Sv: Bockar vid galoppfattning

Om man förutsätter att han inte har ont eller något annat obehag (dålig passande sadel o dyl) och att han har formen för det så är nog det bästa du kan göra att träna för en bra tränare, om du inte redan gör det. Är h*n duktig kan h*n säkert ge förslag på hur du ska göra.

Jag hade kollat upp hästen så den inte har ont.

Plötsliga förändringar i hästens beteende (som dessutom blir värre) indikerar ofta skada. Kanske är nån gammal skada som gått upp nu när han är igång mer eller dylikt.

Håller med de andra, kan vara både rygg o bakknä. Min ponny gjorde likadant, men tyvärr hittade man orsaken för sent, så var noggrann!!! Lycka till!

Hej min förra häst gjorde med så och det visade sig att hon hadde en inf i en bak kota! slutade med det efter behandling och vila!

Hej min förra häst gjorde med så och det visade sig att hon hadde en inf i en bak kota! slutade med det efter behandling och vila!

Läste inte hela tråden:angel: Min nuvarande häst bockade med medryttaren men inte mig det tror jag berodde på att hon inte hadde så bra sitts(stolsitts) vilket han inte gillade då tyngden blev för mkt på bakvalvet!

Ja så kan det vara! Min medis börjar ju bocka i galoppen om man hamnar i stolsits. :p Då är det enklaste att länga stiglädrena lite så hamnar man automatiskt längre ner i sadeln.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 393
Senast: Roxy
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025