Bockar på ängen

PheeHee

Trådstartare
Behöver tips nu! Hur lär man en häst att inte bocka när man rider på öppna fällt? Hur gör ni? Jag vill inte slita i hennes huvud för att hålla det uppe under galoppen. :eek:

Sv: Bockar på ängen

jag skulle nog korta upp tyglarna innan galoppen och sedan hålla huvudet högt i början, gallopera på ett tag och sedan ge efter..

Försök att förekomma henne innan hon hunnit ta ner huvudet för att försöka bocka så slipper du slita henne i munnen. Annars är det bara att ta upp huvudet på henne och kanske göra övergångar eller tempoväxlingar så hon börjar koncentrera sig på dig och inte på hur kul det är att få galoppera på ett öppet fält. :D

Troligen bockar nog din häst för att han/hon tycker att det är så kul att få komma ut och galoppera, lite överskottsnergi kanske? Förutom att försöka att få upp huvudet och driva på så borde du nog rida ut lite oftare och galoppera så att "just galoppmomentet" inte blir lika laddat.

:D

trampa ner hälarna ordentligt, håll upp huvudet i fattningen och galoppera på sen och mjukna. I ett högre tempo är det svårare för dem att att bocka!:D

Lägg tyglarna i en brygga över hästens man. Lätta lite ur sadeln (ibland känner hästarna ett obehag av att ha sittbenen i sadeln i ett friskare tempo om ryttaren inte riktigt är med) och galoppera i ett bra tempo. Bockar hästen, då har du stöd i bryggan och slipper dra bakåt, det är absolut förbjudet. Sedan driver du bara fram för allt vad du är värd när den börjar studsa och hoppa. Du kan även ha ett spö som hjälper dig att få fram den när den börjar bocka. Tillslut brukar de ge sig. ¨

MVH Karoliina

Försök att förekomma henne innan hon hunnit ta ner huvudet för att försöka bocka så slipper du slita henne i munnen. Annars är det bara att ta upp huvudet på henne och kanske göra övergångar eller tempoväxlingar så hon börjar koncentrera sig på dig och inte på hur kul det är att få galoppera på ett öppet fält. :D

Tack :D Ska ut oc försöka idag ;) Men funderar på att ta med en longerlinan till fältet några meter bort och longera henne i galopp så att hon får bocka av sig ordentligt :devil:

Hahha, så gör min gamle lady också när man kommer på ett fält.
Men det är ju så på det flesta hästar.
- Åh så kul att komma ut på ett vidöppet fält!, tänker hästen och börjar bocka i glädjen.
Mitt tips är som alla andras ;)
Håll upp huvudet elr ställ dig upp i lätt sits och driv så in i helskotta när hon skuttar ;D

låter inte som du har suttit på en häst som verkligen rodeobockar...^^ det gör nog inte ts häst heller iofs för då skulle hon ligga i leran rätt snabbt.

metoderna som föreslås här funkar endast på hästar som kickar lite och gör småbock. en häst som verkligen bockar kan även bocka i full galopp. bockmaskiner måste man ryta till och stanna varje gång dom försöker sig! hästen måste lära sig att så fort man börjar bocka så tar det roliga slut och man får stanna. funkar tusen ggr bättre än att försöka hålla upp huvudet och att driva på (lycka till med det på en bockmaskin, ni har inte en chans i havet....), hästen lär sig att bockning är fel och slutar.

Tack för den:bow:

Min kan bli en riktig bockmaskin på ängar. Jag är helt chanslös! Har slagit mig så förb---at illa då jag farit av i full fart, så nu försöker vi faktiskt undvika galopper på öppna ytor ett tag. Någon gång så testar vi lite på små lägdor, som gärna lutar lite uppåt, men då är det relativt lugn galopp och minsta tendens att hon vill börja bocka så blir det stopp. Jag tappar balansen redan på första av dessa jättebockningar och har ingen chans att hitta den igen för att kunna få stopp, utan det blir en ofrivillig störtdykning till slut. Hästen bockar å lattjar vidare en bit men sedan kommer hon tillbaka och undrar varför jag inte hängde med på lite kul:crazy:

Rider jag på exempelvis en ridplan och hon småbockar så hjälper det att bara driva på, men ute i det fria -Nej, tack! Blir ännu värre...

De andra i stallet var helt mållösa första gången de såg henne bocka "-Att sådan stor och tung häst kan lyfta så mycket och så snabbt! Det enda man ser är ju magen?!?"

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 963
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 133
Senast: tuaphua
·
Trädgård & Växter Funderade först på att ställa frågan i trädgårds tråden men tänkte det blir smidigare med en egen liten tråd ☺️ Jag har ett litet...
2
Svar
26
· Visningar
1 205
Senast: tanten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har kontakt med arbetsterapeut på habiliteringen och vi har börjat nysta i hur jag skulle kunna få en bättre fungerande vardag. Så...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 996
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar