Bockar! Hur ska man göra?

M

Moja

Hejsan! :rofl:

Jag är 12 år och medryttare på ett gotlandsruss. När jag travar så bockar hon ibland och speciellt när jag ska skänkla till galopp så bockar hon. Också ibland när jag hoppar så bockar hon. Jag har börjat att ha längre tyglar så att jag inte ska ramla av när hon bockar men hon fortsätter ju att bocka ändå. Vad tycker ni att jag ska göra?
:confused:

/ Moa

Sv: Bockar! Hur ska man göra?

Om man rider en häst som bockar så är det lättare att sitta kvar om man rider i fältsits och håller sätet fritt.Då får man inga "knuffar" från hästens rygg.Men det viktigaste är att få hästen att bjuda framåt för skänklarna och vara beredd att höja upp huvudet med ena tygeln!
Jag tycker att det fungerar bra,det kan väl vara värt ett försök iallafall.Min häst brukar bocka i ren livsglädje!

legolaspiggelin skrev:
Om man rider en häst som bockar så är det lättare att sitta kvar om man rider i fältsits och håller sätet fritt.Då får man inga "knuffar" från hästens rygg.Men det viktigaste är att få hästen att bjuda framåt för skänklarna och vara beredd att höja upp huvudet med ena tygeln!
Jag tycker att det fungerar bra,det kan väl vara värt ett försök iallafall.Min häst brukar bocka i ren livsglädje!

Jag håller med, och skulle inte hästen bocka för att den var glad så kan man göra så här för att få stopp på den:
ta bestämt tag i tyglarna och lägg en volt, det brukar hjälpa.

Lycka till!

Tack så jättemcket!
Jag ska testa detta direkt! ;)

Alltså jag tycker att du FÖRST OCH FRÄMST skall kolla upp din ponny så den inte har ont någonstans tex ryggen. För är det så att din häst har ont så gör du det bara värre genom att försöka dra i tyglarna eller dyl, då håller din häst inte länge till.

Jag tippar iallafall på livsglädjen...det är vår och livet känns så mycket ljusare och roligare! Givetvis är det ju viktigt att se till att hästen inte har ont någonstans,men det brukar ju visa sig på andra sätt också.

Låter som en busig ponny som lärt sig få av sin ryttare genom bockning ;)

Ta upp huvudet och rid framåt!! Utan att länga tyglarna. .Då blir det svårare att få kontroll igen.
Samt stå i fältsits och luta dig lite lätt bakåt med tyngden i stigbyglarna.

Du kan även testa att skälla på ponnyn lite när den bockar, säg FY eller NEJ eller vad du brukar säga och beröm om den slutar bocka.

Använd spöt, dra UPP huvudet på honom! Ha inte långa tyglar! Då kan han bara fortsätta bocka och bocka...
Försök styyyra åt sidan typ en liten volt

Använd spöt, dra UPP huvudet på honom! Ha inte långa tyglar! Då kan han bara fortsätta bocka och bocka...
Försök styyyra åt sidan typ en liten volt

Använd spöt? Varför då???? Inridna hästar (och jag förutsätter att denna ponny i tråden är inriden) bockar sällan av andra orsaker än att de är glada för att våren är här eller att den första snön har fallit. Varför bestraffa livsglädje????

Att ta upp huvudet är visserligen en bra plan, men för att orka detta så behöver man oftast sätta sig ner i sadeln = att man skjuts iväg som en kanonkula vid nästa bocksprång.

Styra åt sidan = att minska tempot och en tempominskning i detta läget gör att hästen kan bocka ännu bättre!

Har man en bockande häst ska man alltid driva dem framåt, stå i lätt sits och inte hänga i tygeln. Framåtdrivningen gör att hästen får svårare att bocka. Den lätta sitsen och att inte hänga i tygeln underlättar för ryttaren att hålla balansen. En bockande häst är mycket lämplig att förse med en halsring alternativt en hederlig engelsk förbygel som man kan hålla sig fast i.

roslagen skrev:
Använd spöt? Varför då???? Inridna hästar (och jag förutsätter att denna ponny i tråden är inriden) bockar sällan av andra orsaker än att de är glada för att våren är här eller att den första snön har fallit. Varför bestraffa livsglädje????

Därför att oavsett hur glada de än är så FÅR de INTE bocka. Det är farligt, till och med mycket farligt om hästen bockar vid fel tillfälle. Tycker absolut att man ska tala om för hästen att det är fel att bocka oavsett orsak!

Mvh//LG

P.S. sen undrar jag hur många VÄL inridna ponnier du har sett. Är man så lite att man kan rida en liten ponny, brukar man ju inte ligga så högt i kunskaps- och utbildningsnivå heller (ganska naturligt). Detta resulterar ju ofta i att många ponnier får många olater dit bockningar hör.

P.S. sen undrar jag hur många VÄL inridna ponnier du har sett. Är man så lite att man kan rida en liten ponny, brukar man ju inte ligga så högt i kunskaps- och utbildningsnivå heller (ganska naturligt). Detta resulterar ju ofta i att många ponnier får många olater dit bockningar hör.
Frågar du mig detta?????? Jag är 30+ och har själv tävlat ponny på den tiden det begav sig, och min examen från Ridskolan Strömsholm inom ridläraryrket tog jag 1992 så du kan ju dra dina egna slutsatser av hur outbildad jag är. :devil: Jag har även utbildat mer än en häst stor häst som sedan gått SM-nivå (den ena tom en egen uppfödning) och lite till så jag är förhoppningsvis inte helt j-a rudis inom detta området som kallas hästar och ridning.

Oavsett om det kan bli farligt att ha en bockande häst så är användandet av pisk inte den rätta vägen att gå. Utan man vänjer dem av med detta beteende på andra sätt. Å andra sidan har jag för länge sedan bittert konstaterat att pisk och slag är bra mycket vanligare nuförtiden än för tio-femton år sedan.

Där konsten slutar, tar våldet vid, :devil: eller hur var det nu man brukar säga......

:confused: :confused: :confused: :confused: Var någon stans har jag ifrågasatt din kompetens vad gäller att rida in hästar/ponnier väl? :confused: :confused: :confused: Påpekandet gällde ju att många ryttare som rider ponnier är barn och de har inte kommit så långt i utbildningsnivån. Följaktligen lär sig ofta ponnierna många olater som potenielllt kan vara farliga. Jag sitter domare på klubbnivå då och då och jag har många horribla exempel.

Att man petar med pisken och ryter nej är väl inte detsamma som att piska hästen halvt ihjäl. Jösses!

För övrigt är jag också 30 + med en hel del meriter inom hästerit som jag inte behöver dra här. Har inget större behov av att hävda mig på det sättet.

Mvh//LG

Jag kanske läste ditt inlägg lite snett men tycker ändå att du var direkt nedlåtande angående ponnier, ponnyryttara och även mot mig.
Tycker du att jag sedan ville hävda mig är ju det mer ditt problem än något annat.
Fortfarande är det så att där konsten slutar tar våldet vid. Jag blir jätteimponerad av trådskaparen som är enbart tolv år och går ut och frågar vad hon ska göra och redan i sin förklaring om vad hon brukar göra är på väg åt helt rätt håll. Fler sådana små vetgiriga ryttare vill jag se istället för dessa ryck, spark, piska-varianter som finns i alla åldrar men som likförbaskat är överrepresenterade av den yngre generationen detta inkluderat de som idag kommer ut från de stora utbildningsanstalterna och kallas ridlärare/hästubildare :eek:

Nu tog du väl i lite...menar du att det inte finns vuxna som kan rida ponnyer? Jag är 30 år gammal,159 cm lång och väger 45 kg.Jag hjälper ofta dem mindre tjejerna i stallet med deras ponnyer och ponnyerna skuttar lika glatt och piggt med mig på ryggen som med dem yngre tjejerna.Det finns faktiskt vuxna som storleksmässigt passar bättre på C-D ponnyer än stora hästar och bara för det är vi inte sämre ryttare! :bump:

Jag skulle förmodligen passa bättre på en D-ponny egentligen än på¨min travare.

Till Lilla Geshia: Dessutom vet jag många stora hästar som oxå bockar av glädje. Till och med hopphästar på de högre nivåerna. Såg en på tv förra året som glatt sparkade bakut efter varannat hinder. :) Fast den var väl inte heller välriden då eller? Lägger man till spöet så kan det faktiskt bli precis motsattsen till vad man vill och det är inte roligt. Får nog hålla med Roslagen om att folk är lite pigga på att nyttja spöet nu för tiden.

Nu tog du väl i lite...menar du att det inte finns vuxna som kan rida ponnyer? Jag är 30 år gammal,159 cm lång och väger 45 kg
:bow: :bow: :bow:

Senast ändrad av en moderator:

Lägger man till spöet så kan det faktiskt bli precis motsattsen till vad man vill och det är inte roligt. Får nog hålla med Roslagen om att folk är lite pigga på att nyttja spöet nu för tiden.
:bow: :bow: :bow:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 681
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 744
Senast: mamman
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 670
Senast: AbCdE
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 408
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10