bockar å brallar =(

K

Kelly

hejsan!

Har ett snart 7-årigt halvblod hemma som jag haft sen i somras...
Hon har alltid varit lite busig av sig och är gasnka het... Hon har bockat lite då och då, men de har jag accepterat! Hon verkar ju iaf ha livsglädje ;)
Men den senaste tiden (typ 1-2 månader) tycker jag att dom här bockningarna å brallarna har blivit värre, hon har tom. öronen bakåt å är sur/arg. Hon går också ibland mycket kraftigt vänsterställt och stjuter in rumpan, detta mest i häger varv. :confused:
jag har ändå inte ridit henne mindra den senaste tiden jämnfört med innan, jag rider henne så ofta jag hiner, vilket innebär i princip nästan varje dag... :crazy:
Igår var jag på dressyrtävling, våran andra ihop å tro mig folket! Hon bockade och brallade sig igenom hela galoppen i både lc å lb :D Det var lite pinsamt men vad ska jag göra? :confused:

jag har börjat fundera på om det är jag som gör något fel? Eller om hon har ont någonstans? Jag var på klinik i slutet på förra året och exportröntgade henne och gjorde hältundersökning, men allt var bara bra! Visade ingenting på böjprov å inte heller på röntgen :d

Jag vet Inte Vad jag ska Göra!! :crazy: :confused: :cry:
Hjälp!

Sv: bockar å brallar =(

Rider du något för tränare? Om du gör det så är nog det bästa att prata med henne/honom.
Gör du inte det så tycker jag absolut att du ska börja med det... :banana:

Den häst jag har nu började bli tjurig och protestera för en dryg månad sen. Efter att ha bytt sadel (gått upp TVÅ bomvidder!) och fått hjälp av en Equiterapeut som lossat de låsningar som kommit sig av att hon gått med lite för trång sadel så har jag nu en glad och samarbetsvillig häst igen.

Ta din hästs protester på allvar!!

Tack för era svar!

jag tar definitivt detta på allvar, grät tom efter tävlingen igår för ja fick väl antagligen lite ångers å för att jag inte vet vad det är, eller om det är jag!? :crazy: :cry:
Tycker verkligen om denna hästen!

När jag köpte henne åkte jag iväg och provade ut en sadel, sen efter de hade jag ute en equiterapeut som kollade henne.. då hade hon 2 låsningar å öm och stel i bakre delen av ryggen, där sadlen ligger. Så då stoppades sadlen om och 3 veckor efter det kom hon ut igen.. då var hon mjuuk och fin och hade ingen låsning. Så jag tycker inte de borde va de, men jag ska verligen göra att för att kolla upp de.. Ska iaf boka tid till tandläkare nu med.. de e ju de minska jag kan göra iaf! :crazy:

Kolla upp det så som du tänkte, och om hästen är fysiskt frisk så får du helt enkelt bita ihop och rida framåt igenom dumheterna. Håll uppe hästens huvud och driv framåt bestämt, morra lite på hästen när den tramsar sig.

Det verkar som att din häst är stel i sidorna och inte vill böja sig. Prova med lösgörande övningar, tex. skänkelvikning och rakriktning. Att flytta hästen innåt och utåt på volter för dina skänklar. Försök att få lika mycket kontakt på båda tyglarna, driv fram hästen mot bettet och gör halvhalter. Om framdelen är utanför spåret får du leda in framdelen, yttre tygel och yttre skänkel är motverkande, du får hålla emot där så att hästen inte flyttar ut framdelen mera. Led sedan in framdelen.
Är bakdelen utanför spåret måste du få kontakt på yttre tygel, driva fram hästen där.

Att din häst bockar kan bero just på stelheten, hästen är stel och vill inte böja sig.
Att hästen bockar i galoppen, kan vara brist på framåtbjudning, att hästen inte tar förhållande hjäper på rätt sätt, då den förlorar framåtbjudningen. Hästen kan också vara känslig för hur du sitter i sadeln, känslig i ryggen.

Om du vill att hästen inte ska bocka, böj och ställ hästen i halsen, för då kan den inte bocka.

Kanske din häst har mycket energi och behöver longeras och springa av sig. :smirk:

Åter igen tack för era svar! :smirk:

Ja, jag tränar för tränare varje vecka... ska prata med henne påträningen imorgon tänkte jag!

Tack grace för dina tips, ska prova de du nämnt.. å hoppas på att de aknske kan börja hjälpa..

Jag tänkte också att jag skulle prova ett annat bett, just nu har jag ett tredelat tunt bridongbett med fasta ringar, kanske ska jag prova ett annat? Någotförslag eller ska jag fortsätta med detta? hon krullarväldigtlätt ihop sig ochör gasnka känslig i munnen...

Jag ska försöka få henne å sprnga av sig riktigt ordentligt, men jag vill INTE sitta på då, då åker jag nog i dikert innan jag ens hinner blinka :angel:
Ska släppa henne i padocken och longerra när snön är borta...

Tack för era svar!

Tycker att du verkar vettig som kollar upp att det inte beror på att din häst har ont när hon uppför sig som hon gör. Men det beror inte alltid på att hästen har ont när sånt här händer. Prova att rida ut stormen! När hon börjar bocka så sluta inte rida utan ta igenom det du ville! Låt inte henne få sista ordet. Men märker hon att hon kommer undan arbete när hon börjar bocka och lägga öronen så lär hon sig detta och börjar utnyttja situationen.

Lycka till!

Tack! Men jag vill verkligen ta reda på om de e nåt fel eller inte på henne! Jag kan ju inte bara ingonera det!
Jag har provat lyfta upp huvudet på henne och driva henne framåt där hon börjar! Men Weii! Då blev de ännu mer farrt på henne, hon började bocka å bralla ännu mera då! :smirk: Å lilla jag kunde knappt hålla mig kvar ju! :crazy:
Jag skulle igentligen på dressyrträning ikväll å så hade ja tänkt rådfråga min tränare, men de e typ snökaos här nere så jag vågade mig inte ut med transporten...

:banana:

Lite tycker jag att det låter som överskottsenergi...Man kan ju inte rida på samma sätt under vinterhalvåret om man inte har tillgång till ridhus. Vi har också en krutdurk hemmavid...

självklart har hon säkert överskottsenergi också... men jag tycker ändå att jag rider mycket för denna årstiden...

Som jag o morsan brukar säga... Ta hälp av en trännare... :p
De e kanske överskotts energi...?
LYCKA TILL! :)

jo, jag ska göra de! Jag tränar varje tisdag. men pga dåligt väder kunde jag inte träna igår :cry:
Jag väntar ett tag med att kolla upp henne! Men jag ska iaf kolla tänderna och vara vääldigt uppmärksam! Och kolla igenom henne nogrant!

Om man tänker tvärt om. Nu har du ridit varje dag och hästen blir sur och bocka. (Det är inte så att hon satt muskler så sadeln blivit för trång nu?)

Gör något annat istället. Låt henne få en vilodag!
Sedan kan du arbeta henne från marken på en promenad, kanske träna något trick,kolla böjning från marken. Känn igenom henne om hon inte är spänd någonstans.

Varför kan du inte löslongera i paddocken om det är snö? Har hon inte broddar? Ta 2-3-4 dagar och umgås med henne så ni kommer ner i varv bägge två.

Lycka till

Tack för ditt tips.. ska genast kolla de med sadlen!
Tror också att ja ska ta de lite lungt me´henne nu ett tag å se ifall de blir bättre...
Tack för ditt tips! Jag är väldigt tacksam! :smirk:

Liknande trådar

T
Träning Hej! Som ni ser är jag ny här på Bukefalos, så jag tänkte att jag skulle testa få lite hjälp här i stället för att ringa å terra min...
2
Svar
34
· Visningar
3 047
Senast: Tess_P
·
D
Träning Hejsan, Förra veckan fick min dotter (8 år) hem sin foderponny. Han är en snäll shettis som är underbar att pyssla med. Dottern har...
Svar
3
· Visningar
1 754
Senast: Gustava
·
Hästvård Hej! Tänkte höra era åsikter litegrann... Jag köpte en ny häst (hblsto f. -97) i november. Hon var då kontinuerligt riden i ett och...
Svar
8
· Visningar
1 520
Senast: Kalasbruden
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama