Bockande Shetlandsponny

ASKAPLASKA

Trådstartare
...låter ju inte helt ovanligt eller hur?

Hursomhelst. Ponnyn är fyra år och inriden för knappt ett år sen.
Hon är "vuxenhanterad" och jag är alltid med när min 10-åriga medryttare rider på henne. Vi rider ut tillsammans och det har gått jättebra i alla gångarter.
Nu när det blivit lite kallare ute så har helt plötsligt den lilla rackaren fått en hel massa energi och har börjat bocka. Hittills endast i galoppen tack och lov!

Jag är livrädd för detta beteende eftersom det alltid kommer att vara barn som rider på henne!
Jag har alltid varit skeptisk mot alla former av inspänningar och hjälptyglar och har aldrig använt mig av sånt, men inser nu att det faktiskt handlar om ponnyns framtid. Jag hoppas på att kunna stoppa detta beteende i tid, innan det blir ett problem för oss!

Alltså: tips och råd, tack!

Sv: Bockande Shetlandsponny

Det bästa sättet att komma ur bockserier brukar ju vara att driva framåt men det kan kanske vara svårt när det är barn som rider.
Mitt förslag är att ni tar ngt pass på lina varje vecka, gärna i ridhus så att underlaget är fast och halkfritt.

Träna på övergångar trav/galopp/trav och så står du som linförare för drivningen framåt när/om ponnyn börjar bocka. Använd både röst och långpisk som din förlängda arm/skänkel.

Jag tror många gånger att ponnyer beter sig som de gör för att man sällan rider till dem ordentligt, markarbetar så som man oftast gör med stor häst.

Hjälptyglar och annat tror jag inte mycket på däremot en koll så att sadeln sitter som den ska. Har ju själv ett antal shettisar hemma och vet hur vansinnigt svårt det är att hitta en sadel som sitter bra på dem!

Tror inte det handlar om att slänga på hjälptyglar utan mer om att aktivera ponnyn mer altenativt säga till henne på skarpen att hon inte får bocka.
Hur bra rider medryttaren? Klarar hon av att sitta kvar eller åker hon av direkt?
Hur mycket rids/motioneras ponnyn? Kan ju vara så enkelt att hon slutar om hon får bli ordentligt trött lite oftare. Menar nu inte att hon ska vara nära kollaps utan helt enkelt att man gör av med energin.

Hänger du på henne hjälptyglar så kommer du eller snarare medryttaren och ponnyn vara tvungna att alltid ha dem på och det är ju inte så roligt..

Gör nåt åt anledningen istället för symptomen eller hur man nu brukar säga.:)

Skönt att ni inte skriker hjälptyglar det första ni gör!:bow:

Medryttaren rider som ett barn gör i tioårsåldern på en skumpig shettis. Hon har dock ganska bra balans och har hittills hållt sig kvar, men det är nog bara en tidsfråga innan hon åker av tyvärr.

Ponnyn motioneras regelbundet, ca 4-5 dagar i veckan och får bli lite trött ibland. Kan ju inte köra för hårt heller med tanke på hennes låga ålder och att hon är rätt "nyutbildad".

Jag har jobbat en del från marken med henne, men det är ju inte med mig problemen uppstår, utan när medryttaren ska galoppera.
Ponnyn sköter sig exemplariskt när jag kör henne tex.

Tipset att longera med medryttaren på var riktigt bra! Det ska jag genast prova, tack!

Grästygel kanske kan funka som nödlösning?

Du tog orden ur mun på mig fin ;)
Min första tanke var också gräsätar-tygel, då kan hon ju inte sätta ner huvudet lika lätt

Min kompis hade en korsning mellan shettis och islandshäst som jämt bockade och ibland slog lite bakut med..
då satte hon på ett uppkäk, sånt man har på travhästar..
då när han märkte att han inte kunde ta ner huvudet så sluta han med sina hyss..:)

Kunda man sluta med "uppkäket" för gott sen? Eller blir man kvar i det där "hjälptygelträsket" för alltid?

Nu går han utan..och det funkar..:)
lycka till med vad du nu väljer att pröva..;)

Håller med om gräsätar tygel...en ponny på ridskolan gårmed det och det fungerar bra..

Nu har jag varit och köpt en sk grästygel. Jag har dessutom bokat ridlektioner åt medryttaren hos en lämplig tränare.

Grästygeln ämnar jag endast använda på våra turer i mörkret då jag har lite sämre koll på det lilla ekipaget. Jag hoppas att det går att använda den tillfälligt för att "mota Olle i grind".

...låter ju inte helt ovanligt eller hur?

Hursomhelst. Ponnyn är fyra år och inriden för knappt ett år sen.
Hon är "vuxenhanterad" och jag är alltid med när min 10-åriga medryttare rider på henne. Vi rider ut tillsammans och det har gått jättebra i alla gångarter.
Nu när det blivit lite kallare ute så har helt plötsligt den lilla rackaren fått en hel massa energi och har börjat bocka. Hittills endast i galoppen tack och lov!

Jag är livrädd för detta beteende eftersom det alltid kommer att vara barn som rider på henne!
Jag har alltid varit skeptisk mot alla former av inspänningar och hjälptyglar och har aldrig använt mig av sånt, men inser nu att det faktiskt handlar om ponnyns framtid. Jag hoppas på att kunna stoppa detta beteende i tid, innan det blir ett problem för oss!

Alltså: tips och råd, tack!

Hejsan jag rider en 24-årig shettisvalack som är som en 4-åring lite komiskt.Jag är den enda som klarar av att sitta kvar när han bockar somv ärst emn det jag gör är att slappnar av driver framåt och har korta tyglar och när han väl gör bocksprång så driver jag och kortar in tyglarna men emst driver och ah är främst farlig när han bockar för han slänger sig och skruvar sej in i träden.Så lycka till

Hur har den haft med viloperiod? Det är ju en ung häst som kan behöva en vilotid för att smälta vad den har varit med om. Jag vet att förr räknades Shettisar till de sena raserna. Ung. som islandshästar att de mognade sent men höll länge. Så att rida in dem runt 5 år ansågs lagom...

Du kan ju prova att köra in den så den får omväxling. Och det är skonsammare för en inte färdigvuxen ponny...

Har hört att det finns ett lim som är toppen att smeta i häcken på ungen innan den slår sig ner i sadeln...låt verka i cirka 10 minuter innan avfärd------FÄÄÄRDIGT...Problemet är bara att få av ungen sen:)

När jag red in min kallblodstravare fick han en period för sej att börja bocka o dra iväg, han var då 4 år gammal. Jag satte på honom ett travhuvudlag som har....hm ja vad heter det? två st järn ögglor typ uppe på nackstycket, kan tänka mej att det är där man fätser uppkäkningsremmen på travhästarna. Men jag satte iaf ett grimmskaft där i sen satte jag en aschenremm i sadeln framme vid framvalvet i fästena för martingalen, tog grimmskaftet genom ögglan som blir av aschenremmen och höll i det hela tiden när jag red, på så sett kunde jag ha ett slakt grimmskaft när han skötte sej o dra till i det o hålla i om han drog ner huvudet, men då kom han ju inte ner med huvudet vilket var vittsen så han lärde sej ganska snabbt att det var mest bekvämt att sköta sej.

Men det kanske är lite mycket för en 10-åring att hålla reda på ett grimmskaft och tyglar på en o samma gång.

Vad är en "gräsätartygel"??? Har ett litet busfrö på 7 år som jag själv satt upp på häromdan för att sätta honom på plats och han försökte bocka ofta...Helt OK för mig att stävja det men värre för min 4-årig som åkte av i somras och gick gipsad och sedan dess bara vill rida min gamle travare!

Att jag satt upp var en tillfällig grej. Men jag väger bara 50 kg och ponnyn är en ganska stabil korsning Shettis/Welsh.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 917
Senast: liiinnea
·
Gnägg Jag har en 3-åring (4 år efter nyår) som jag inser att jag inte har energi för. Ingen komplicerad häst alls, utan snarare tvärtom lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 128
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 709
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 202
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar