Sv: Bockande galning!
Om hästen bockar brukar jag oftast lyfta upp händerna och trycka i tyglarna samtidigt som jag skänklar, så huvudet inte kommer nedåt.
Annars, kan det vara att han "bara" har otroligt mycke energi nu?
Någon gång har jag gjort så med min häst att jag har "pressat" henne så hon verkligen får springa allt hon kan (vilket hon älskar
).
Jag har ett jättebra ställe nu (speciellt när det nu är snö) vägen är extremt lång, inga bilar, ingen risk för skidåkare eller andra störnings/riskmoment, och skulle jag nu ramla av så gör jag (förhoppningsvis) inte illa mig. Då det är mycket snö runt stigen. Så man landar mjukt, och hästen kan inte komma ut på någon bilväg eller dyl. och skada sig eller andra.
Upplever efter att poa har fått springa allt hon kan så arbetar hon väldigt bra dagarna/ veckorna (?) efter, då all "dumenergi" är borta och hon kan koncentera sig och jag sitter inte dumdrar henne i munnen och bråkar. Och det går att ta sig runt överallt utan att hon ska hitta en anledning själv till att springa.
Givetvis beror detta nu på hästens kondis och ryttaren om denne är osäker eller verkligen kan lita på hästen och känner hästen väl. Men detta är iaf mitt tips att låta hästen få springa av sig. Vilket jag ofta tycker att hästen inte får.
OBS! Jag uppmanar INTE till hetsridning där man -plågar- hästen utan att man själv ska kunna se att man har kontrollen och vet hästens begränsningar och även se vars det verkligen går att rida utan att överaskas av en joggare eller dyl. eller förosaka en olycka!