Bockande galning!

T

Tilly Tam

Min häst är så jäkla pigg nu och när vi är ute och rider på fälten så vill han hela tiden öka farten. Så fort han lyckas få in ett galoppsteg och jag försöker bromsa honom så börjar han bocka som en galning! Som en rodeotjur ungefär....:crazy: . Jag vet att en taktik är att skänkla på och öka takten men då sticker han iväg som en raket och det blir samma sak när jag ska sakta av igen..... Nu har jag ramlat av och vill verkligen få bukt med detta problemet! Tips?

Sv: Bockande galning!

Nu kommer jag med det klassiska svaret... lyft upp huvudet låt honom inte få ner det.... skit i att sakta av i form... se bara till att skallen är i det blå...:angel:

<i> *o va skit jag kommer få nu* </i>

volter kan hjälpa

"Bävar för igångridning av ett stycke het märr snart i vår :confused: "

( vid sidan av: hade en häst som skenades först för att själv göra halt och bocka eller så bockade han i skritten :confused: )

Varför skulle du få skit för det tipset?
Exakt samma tips fick jag när jag red en häst som var känd för att bocka på fält. Jag inte ridit den hästen förut.
Såg jag bara till att huvudet var högt kunde vi galoppera över fälten och det var en ren njutning.

Som FjantaZ sa, håll upp huvudet. Jag har ridit många bockhästar, och kommit på mig själv med att ibland sitta och tänka "åh nu kommer han bocka.." osv. Men försök att inte tänka på det, även om du låter din kropp vara beredd på att luta dig bakåt för kung och fosterland om han börjar bocka. För en del kan det funka med handtag på sadeln att hålla i men själv tycker jag bara att man lättare flyger av om man måste sänka handen för att hålla i sig.. voltar över liksom ;)
Kan du testa att sakta av på något annat sätt, ex styra in på volt så att det inte blir någon form av dragkamp mellan er utan snarare att han saktar av själv för att det är svårt att galoppera på små volter? Eller att du kanske inte rider på ytor där det finns så stora galopputrymmen?
Lycka till!

Min bockar också, pigg och stor och stark... Om man inte får upp huvudet då? Är det ok att byta bett då? Rider på tredelat och brukar aldrig behöva annat på honom men nu är det lite väl tätt mellan luftfärderna...
Vågar jag prova på ett pelham?

månFare skrev:
... ett hackamore kanske..?

.......... och minska (ta bort) kraftfodret kanske..?

Hackamore, hmmm själv upplever jag det som svårare att få upp huvudet med ett hackamore än på vanligt tränsbett.

Sätt på ett "fegsnöre"(ta två sporremmar eller en repstump), ett "handtag" som du knyter fast i de där två öglorna fram på sadeln. Sen använder du öglan till två saker, håll för allt du är värd så att du inte åker av. Sen innan du ska galoppera så trär du tyglarna genom öglan, då blir du mycket starkare.

Då kan du både orka dra upp huvudet och hålla i dig, samtidigt som du kan berätta för hästen vad du tycker om han rodeo-show.
Glöm inte, rejäla skänklar för att få in bakbenen under kroppen plus att du drar upp huvudet.

Varför är den så pigg? Oriden? Fel foderstat? Eller är det kanske helt enkelt en häst som är lite pigg och galen till sättet? :smirk:

Har du provat höja handen? Höjer man handen så ska ju (i praktiskens värld) huvudet oxå följa med :)

Håller helt med fjantaz (stavning :angel: )

Upp med huvudet kom ihåg att höja handen och volter kan funka bra det oxå om man har utrymme, funkar dock inte riktigt lika bra med volter om hästen jobbar på ordentligt med rumpan i galoppen eftersom den kommer runt lättare i volterna då.

det är ett bra tips som jag själv använde (liknande) på förra medryttarhästen, fast jag använde ett stigläder runt halsen istället. känns som om det håller bättre :p

jag red henne iofs i ridhus på volt men hon bockade ändå riktigt mycket (vilket berodde på smärta när vi kollade henne veckan därpå, men det hör ju inte hit) och när hon började bocka fick jag rådet av tränaren att hålla upp huvudet, böja henne inåt samt gå på med innerskänkeln så att hon inte fick stanna upp..

kan vara lite svårt att praktisera på ett fält, men gör som andra har sagt, upp med huvudet, och ha nåt att hålla dig i! låt honom galoppera på, och när du ska sakta av så kan du ju ev. använda tipset jag gav dig ovan, för det fungerar väldigt bra enl. mig. dom kan helt enkelt inte bocka, och så fort dom slutar så slutar självklart du också, låter skänkeln vara, lättar i handen och berömmer MASSOR!

Tack för tipsen! Får försöka dra upp huvudet på honom! Han är så jäkla stark bara :mad: Han är väldigt busig och att han inte rids regelbundet nu gör ju inte saken bättre :crazy: Men han ska lära sig att veta hut :devil: Jag tänker inte ge upp.....

på tal om att fåupp huvudet, du kanske skulle prova hööks "gräsätartygel"? :D fast den kanske bara finns i shettisstorlek iofs?? ;) :D

Den finns i ponny oxå om jag inte minns helt fel :p

Fast den borde ju gå att förlänga elelr något. Kanske räcker med att kolla konstruktion, borde ju ionte vara så svår att göra själv.

travhuvudlag och checkrem kan fungera oxå, det har jag använt på ett stycke galen bucking horse tills han lärde sig att hålla huvudet ovanför frambenen (han drog ner skallen mellan benen o sen bar det av åt alla håll o kanter, och han var alldeles för stark för nån att kunna hålla). Det räckte med ett par ridturer med den för att ha skulle lägga av med avkastarbeteendet, numera bockar han som en vanlig häst, och det är hanterbart :rofl:

(fäster checkremmen i sadelns framkant, i en "räddögla" man gör av en ex. nosrem i öglorna framtill på sadeln då)

Hej!

Jag skulle undvika att rida på fält med en sån häst. Varför utsätta sej för onödig fara om det går att undvika?

Är min tjej pigg får hon helt enkelt skritta över ängarna på väg hem, ibland hoppar jag av, för jag är hellre mesig och levande än "modig" och död (vi har en bilväg med lång raksträcka där folk oftast kör 110 eller mer som jag måste korsa för att komma hem).

Kan du inte få till att häst går mer då?/ lavinia

Om hästen bockar brukar jag oftast lyfta upp händerna och trycka i tyglarna samtidigt som jag skänklar, så huvudet inte kommer nedåt.

Annars, kan det vara att han "bara" har otroligt mycke energi nu?
Någon gång har jag gjort så med min häst att jag har "pressat" henne så hon verkligen får springa allt hon kan (vilket hon älskar :rofl: ).

Jag har ett jättebra ställe nu (speciellt när det nu är snö) vägen är extremt lång, inga bilar, ingen risk för skidåkare eller andra störnings/riskmoment, och skulle jag nu ramla av så gör jag (förhoppningsvis) inte illa mig. Då det är mycket snö runt stigen. Så man landar mjukt, och hästen kan inte komma ut på någon bilväg eller dyl. och skada sig eller andra.

Upplever efter att poa har fått springa allt hon kan så arbetar hon väldigt bra dagarna/ veckorna (?) efter, då all "dumenergi" är borta och hon kan koncentera sig och jag sitter inte dumdrar henne i munnen och bråkar. Och det går att ta sig runt överallt utan att hon ska hitta en anledning själv till att springa.

Givetvis beror detta nu på hästens kondis och ryttaren om denne är osäker eller verkligen kan lita på hästen och känner hästen väl. Men detta är iaf mitt tips att låta hästen få springa av sig. Vilket jag ofta tycker att hästen inte får.

OBS! Jag uppmanar INTE till hetsridning där man -plågar- hästen utan att man själv ska kunna se att man har kontrollen och vet hästens begränsningar och även se vars det verkligen går att rida utan att överaskas av en joggare eller dyl. eller förosaka en olycka!

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·
Ridning Hej,vi köpte en jättefin welshponny valack 14 år för snart 1 år sedan,han är superfin,väldigt pigg,känslig i munnen och sitsen, han har...
Svar
9
· Visningar
1 821
Senast: sorbifolia
·
Ridning Hej! Jag är medryttare på än äldre ridtravare som för det mesta är en helt underbar häst. Innan jag blev medryttare på henne hade hon...
Svar
15
· Visningar
1 195
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama