Bock och backut..

P

Pale Clamber

Jag har läst igenom en massa trådar här nu och hittat många bra tips och råd på hur jag ska lära min f.d. travare att fatta galopp för min skänkel och hur jag ska göra för att stärka honom i galoppen ;)
Men jag och min sötnos har ett annat litet problem, när jag ger honom skänkeln och kommandot gaaalopp (som han lyssnar jättebra på både vid tömkörning och longering) så flyger han 1 meter upp i luften och bockar och kickar och studsar på fram- och bakbenen..
Han kom till mig i oktober och hade då stått i flera månader, mycket mer fick jag inte reda på av den förre ägaren. Han var ganska utmärglad och hade inte särskilt mycket muskler så vi började långsamt, han fick lusern för att lägga på sig lite hull och så började vi (jag och min kompis som delar honom) tömköra honom mycket för att han skulle börja bygga upp sina muskler. Vi tömkörde både på bana och i skogen för att variera mycket, och han kom fort. De första gångerna vi tömkörde honom och gav kommandot galopp så gjorde han precis likadant som han nu gör med ryttare på ryggen, bock och backut, och sen fattade han några få galoppsprång innan han bröt av till trav igen.. Men stegvis gick det bättre och bättre och nu gör han ingenting utan fattar fin galopp i bägge varven (vid både tömkörning och longering) men i ridningen är det hopplöst.. Bara man för skänkeln mot galoppfattnings-läget börjar han studsa och protestera. Det är värst på bana, i skogen gör han någon liten grej innan han fattar (om man rider själv), men har man sällskap är det som på banan med 1-meters skutten och ibland håller han då även på i traven. Skritt och trav är annars inga problem, han travar i jättefint och lugnt tempo och går i fin form, både ute och på bana. När vi dock hoppar på bana så fattar han galopp emellan och efter hindrena utan några som helst problem, han fullkomligt älskar att hoppa;) Häromdagen löshoppade jag honom för första gången och då fattade han galopp av sig själv och flög högt över 1,15!:) Man både ser och känner hur hans ryggmuskler och rumpa har utvecklats otroligt och vi har haft utbildad massör som varit och masserat och "känt" igenom honom, men hon hittade ingenting. Vi har även haft en sadelmakare som varit och provat ut en ordentlig sadel åt honom som ligger rätt och inte skaver eller trycker någonstans. Så frågan är nu varför han gör såhär? Är det någon som har liknande erfarenheter eller bra tips och råd på hur man kan bli av med det? Jag är ytterst tacksam för svar! :bow:

Sv: Bock och backut..

han kanske tror att han inte kan! bit i det sura äpplet och få honom ta fattningen. spärren kan antagligen även sitta i dig. gör ingen grej av det utan beröm i massor när han slutar skutta och bocka. ge detta massor av tid, kanske 6 månader... det kan ta så lång tid. har han kommit undan flera gånger med detta kanske det tar ännu längre tid. rid för en bra (ridtravar )instruktör med jämna mellanrum ochså.
sen när det börjar fungera ska du rida honom noga in i övergången galopp-trav. hålla i och driva. ge eftergift direkt han får ordning på alla ben och kommer in i form igen. OBS! detta är jobbigt som tusan för honom. träna detta 3-4/v.

Sv: Bock och backut..

okej.. tack för tipsen! han har aldrig fått komma undan och han har fått massa beröm varje gång han fattat, så jag får nog bara fortsätta att öva :) jag har dock en liten idé om att longera honom (då han fattar galopp utan några konstigheter) och sen longera honom med sadeln.. och sedan sätta upp en ryttare (men fortf. under longering) för att se om han fortfarande håller på då.. vad tror ni om det?

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Ridning Har funderingar kring sitsen vid galopp. På ridskola lär man ut att det ska sättas tungt hela tiden, både vid fattning i galopp. Min...
2
Svar
33
· Visningar
3 520
Senast: Stekspaden
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama