boabootsen!

norpan

Trådstartare
ni som köpt/provat dessa, hur pass bra fungerar de? då menar jag längre turer i trav/galopp.. har de trillat av, skavt, har hästen börjat snubbla?? vilka boots föredrar ni och vilka kan ni jämföra med??

Sv: boabootsen!

De funkar bra, men känns lite 'tunga och klumpiga', hästen verkar inte bry sig, men kan släpa fötterna efter sig lite ibland om man inte påminner honom (bra med bootsen, man hör när de inte lyfter ordentligt för då låter det som nån pensionär som hasar runt i tofflor på långvårdsavdelningen :devil: )

Inga problem i varken trav eller galopp, varken samlad eller mer 'busgalopp'. Inget skav ens på skavkänsliga herren, har dock gaiters. Lite avskavd päls längst ner mot hoven på framsidan bara. Inga problem i vatten eller lera heller, i högt gräs trasslas det dock gräs kring dial-capen, men inget hästen tycks bry sig om. Inga problem 'offroad' heller, elle rpå stenigt underlag etc. Aniiingens hala på vått gräs i högre farter dock.

Hade en del slå i skoproblem i kort trav i början, han var för kvivk bak och för långsam fram, och detta fick utslag med boabootsen, problemet kom dock inte av bootsen, utan det bara blev tydligare iom dem.

Jag har bara EasyBoots att jämföra med, som är nättare men som ohjälpligt gav skav, och dessutom inte hästen gillade något vidare (fråga mig inte hur han kunde få skav, men på något vis lyckades han, antagligen för de inte satt riktigt bra hur jag än gjorde).

Trilla AV vet jag inte hur man skulle lyckas med att få dem att göra faktiskt ;)

det låter ju lovande! då är det nog värt att köpa ett par. tycker de är snygga på oxå, men hur pass snabbt slits dom om man rider på grus i trav/galopp tror du?

norpan skrev:
det låter ju lovande! då är det nog värt att köpa ett par. tycker de är snygga på oxå, men hur pass snabbt slits dom om man rider på grus i trav/galopp tror du?

Det är ju kuggfrågan och jag har haft mina för kort stund för att kunna svara på det. Dock, det jag ridit (enbart på grusväg eller asfalt) så har det inte synts något slitage alls på dem i princip, och jag köpte mina begagnade så de är använda redan innan. Men exakt hur länge d ehåller är en av de saker jag inte hunnit ta rätt på än.

Har också i princip bara gott att säga om boabootsen, men visst går de att få av vid ridning!! Rid genom riktigt sank mark, så suger marken fast skorna så hoven "lossnar" ur dem! Hehe, hade STOR tur att jag hittade skon 20 cm under vatten/markytan efteråt!

Min blir lite tilltufsad i pälsen precis vid kronranden mitt fram på hoven, annars inget skav. Använder också gaiters.

Den ena Capen tappade jag sist gång jag red genom lite ris å skog. Men de går ju att beställa extra till.

Slitage - verkar helt outslitliga! Håller man bara dem rena också så ser de som nya ut läänge!

Geisli skrev:
Har också i princip bara gott att säga om boabootsen, men visst går de att få av vid ridning!! Rid genom riktigt sank mark, så suger marken fast skorna så hoven "lossnar" ur dem! Hehe, hade STOR tur att jag hittade skon 20 cm under vatten/markytan efteråt!

Min blir lite tilltufsad i pälsen precis vid kronranden mitt fram på hoven, annars inget skav. Använder också gaiters.

Den ena Capen tappade jag sist gång jag red genom lite ris å skog. Men de går ju att beställa extra till.

Slitage - verkar helt outslitliga! Håller man bara dem rena också så ser de som nya ut läänge!

Åh fan, jag har ridit i djup lera/vattenblandning (dvs så det var över bootsen, och sugande), iofs bara en kort bit (sådant underlag ska triangelmärka herren INTE gå på om det kan undvikas liksom) men då satt de kvar. Men jag tror dig.

Intressant att din med blir tufsad vid kronranden mitt på, precis där får ju min pälsrugg/avbrutna hårstrån med.

Har inte provan någondera, men enligt vad jag hört ska de nya Easy-bootsen (Epic tror jag de heter) vara lite bättre och mindre klumpiga. Dessutom kostar de mindre vilket ju inte är fel :angel:

var inne o kikade på dom, verkade helt ok men jag väntar tills andra testat dom ett tag :smirk: beställde iaf ett par boa, så nu e det upp till bevis!

ooops, då vet jag vart jag inte ska rida med dom :smirk: vad är den där capen till för? är det nåt man borde beställt till :confused:

hehe, sicken tur jag hade då. Jag red i den värsta gjyttjan man kan tänka sig för några dagar sen, och visst satt pjuxen kvar.

Capen är till för att skydda låsningsmekanismen. Jag har också tappat en, en gång. Men då var det för att jag hade slarvat med påsättningen, dvs den satt inte ordentligt från början.

Liknande trådar

Utrustning Har haft tur och inte behövt boots i hagen på någon häst tidigare. Men min valack envisas med att trampa sig själv på framsidan av... 2
Svar
39
· Visningar
1 423
Senast: Kristall10
·
Utrustning Ni som har uppblåsbara säkerhetsvästar (med gaspatroner som fyller västen när man trillar av), hur tycker ni att de fungerar? Skyddar de...
Svar
7
· Visningar
862
Senast: iNHALE
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
861
Senast: Lisen82
·
Ridning Hej, jag har varit medryttare på en häst i snart fyra månader. Det finns dock ett ganska stort problem, hon blir väldigt pigg i...
Svar
17
· Visningar
1 187

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka