Bo utan vatten & el?

moster

Trådstartare
Sprang över en annons där man hyrde ut ett torp som saknade el och vatten men har öppen spis och började fundera.
Första tanken är "Gud vad mysigt!"
Nästa tanke: Hur gård vardagslivet ihop? - Mat, dusch, toabesök osv.
Ska väl tillägga att jag förstår att det går - men hur går det ihop med tex heltidsjobb?

Finns det någon här på buke som bor eller har bott så och kan berätta?! Sjukt nyfiken :D

Sprang över en annons där man hyrde ut ett torp som saknade el och vatten men har öppen spis och började fundera.

Finns det någon här på buke som bor eller har bott så och kan berätta?! Sjukt nyfiken :D
Utan vatten har jag bott. I köket är det inget större problem. Vi hinkade vatten och det fanns avlopp. Att tvätta sig i bastun var meckigt, men det gick. Men nu bor vi på sommaren utan vatten och utan avlopp och det är totalt omöjligt. Jag blir helt galen av att inte bara kunna tvätta händerna på ett enkelt sätt.

I en annan stuga saknar vi el. Det är roligt veckan vi är där, men det fungerar ju inte med värme och så om man ska jobba på dagarna..

Torrdass gäller och jag tycker det måste vara mycket fräscht, annars är det jobbigt alla de gånger under dagen man bara ska kissa om det luktar.

Jag borde inte svara, för jag har INGEN erfarenhet av att bo så. Men som permanentboende ser jag ingen som helst möjlighet att det skulle kunna fungera på ett vettigt vis.

Ska väl tillägga att jag förstår att det går - men hur går det ihop med tex heltidsjobb?

Sommarstugan mamma har, saknade el när jag växte upp. Vi använde levande ljus och lampor som går på nån sprit (minns inte korrekta namnet nu). Vatten fanns, fast man fick pumpa upp det själv från brunnen, dushade gjorde man i sjön och så fanns utedass. Fanns bara kallvatten i kranarna, så för att få varmvatten värmdes det på spisen, som drevs av gasol. Kylskåpet drevs också på gasol.

Bodde så i min uppväxt (kemtoa i ladugärden, hämta vatten i bäcken 50m från huset)
Hade dock el för ljuse och spis.

Man planerade dock sina bad i baljan och andra varmvattens behov såsom disk och tvätt nogrant utifrån vad som ansågs mest behövligt för stunden.

Dusch kan man oftast fixa på arbete/skola. Övrigt planerar man för efter behov.

Hur blir uppvärmning utan el? Elda i kakelugnen eller liknande?
På semestern på sommaren har jag hyrt sådana stugor i skärgården utan el, vatten etc.
Jättehärligt under sommaren under en vecka men skulle aldrig orka längre än så eller vintern.

Duscha på jobbet eller badhus, vedspis och kamin för matlagning och värme, tror det finns gasoldrivna kylskåp man kan köpa, tvätta i tvättomater om det finns eller hos vänner, utedass eller någon sorts torrdass/separett för toalettbestyren och dunkar med vatten man kan fylla på jobb/mackar.

Svårt att värma på vintern om man bor själv, men visst går det att leva så även idag. :)

Hur blir uppvärmning utan el? Elda i kakelugnen eller liknande?
På semestern på sommaren har jag hyrt sådana stugor i skärgården utan el, vatten etc.
Jättehärligt under sommaren under en vecka men skulle aldrig orka längre än så eller vintern.

Värme på vintern är inget problem om stugan är ordentligt isolerad, samt att man lär sig hantera ugnen/ugnerna så att det fortfarande finns glöd kvar när man stiger upp på morgonen och när man kommer hem på eftermiddagen efter jobbet.

Utan el är det mest jobbiga. (kylskåp, elelement som kan hålla över noll om du är borta)

Vatten är helt ok att inte ha indraget. Tvätta sig själv i balja och köksvatten är vanesak.
Med ett viktigt undantag, att man kan åka någonstans och låna tvättmaskin för det är astungt att göra för hand.
Men menar du helt utan brunn på gården eller kran hos grannen, så man ska frakta varje droppe från annan plats skulle jag säga nej.
Utedass är också helt ok med bra stö och om man separerar.

Öppen spis är en kass värmekälla då det blir för stort luftflöde och nästan ingen värme kvar i rummet då brasan är slut och drar mycket ved. Med bättre eldstäder och lagringskapacitet (helst kakelugn) är vedvärme helt ok bara man inte behöver vara borta för mycket.

Har den inte ens en brunn?
Utedass fungerar alltid, men helt utan vatten, det blir riktigt svårt.
Om man inte har el, då får man skaffa sig en solpanel som laddar mobil tex. Finns även lampor med solpanel,

Vår sommarstuga var så när jag var liten. Det var inte mycket konstigare än att tälta. Hade vatten i dunkar med kran på, gasolplatta att laga mat på och gasol- och fotogenlampor för belysning. Dom ger för övrig också värme.
Idag hade man ganska enkelt kunnat dra in 12 volt och använda saker som i en båt eller husvagn. Ladda batterierna med solceller. Det finns idag värme, kyl och spis som går på gasol.

Utan el är det mest jobbiga. (kylskåp, elelement som kan hålla över noll om du är borta)

Vatten är helt ok att inte ha indraget. Tvätta sig själv i balja och köksvatten är vanesak.
Med ett viktigt undantag, att man kan åka någonstans och låna tvättmaskin för det är astungt att göra för hand.
Men menar du helt utan brunn på gården eller kran hos grannen, så man ska frakta varje droppe från annan plats skulle jag säga nej.
Utedass är också helt ok med bra stö och om man separerar.

Öppen spis är en kass värmekälla då det blir för stort luftflöde och nästan ingen värme kvar i rummet då brasan är slut och drar mycket ved. Med bättre eldstäder och lagringskapacitet (helst kakelugn) är vedvärme helt ok bara man inte behöver vara borta för mycket.
Har man en bra tätad ugn så räcker det med att du eldar på kvällen och värmen kommer vara kvar hela natten. :) På landstället har vi brunn, hade inget draget vatten, och sen har vi jordkällare. Jordkällaren fungerar perfekt som kylskåp.

Jag hade sån stuga ett tag. Gasolvärme gasolkyl vedspis utedass vattentank och dusch på jobb eller badhus. Jag tycker det funkar att tvätta sig och även håret i en sjö också. Hade solpaneler så jag kunde ha några lampor och ladda tfn och dator och lyssna på radio. Det var faktiskt väldigt mysigt. Hade även campingdusch att pumpa upp. Grillade galet mycket. Skulle även funka att köra Micro sa exet som lever så permanent för att hålla boendekostnader på noll.q

• Gilla
Reactions: ptr

De här bor så, tror de flyttade i höstas, eller somras. De delar med sig av vardagen
https://www.facebook.com/Torpliv/

Jag tror att det beror en del på om det är en nybyggd stuga eller ett gammalt torp/stuga.

Är det ett gammalt hus så är det byggt för att fungera så. Det finns eldstad och det finns brunn på gården. Att laga sin mat på vedspis är inte speciellt krångligt. En bra vedspis blir varm på ett ögonblick. Finns kamin eller ännu bättre en kakelugn så håller man värme. Inte så det är varmt men inte rejält kallt i alla fall.

Varmvatten finns vid vedspisen för då har man ständigt en stor kittel på spisen, eller vattentank i vedspisen.

När jag var liten fanns en handpump i köket som pumpade vatten från brunnen. Och vi hade utedass fram tills jag var i början av tonåren. Hygien sköttes i bybastun - där det fanns varmvatten vid eldstaden.

Så ja, det funkar om det är byggt för att funka så.
Men en skapligt nybyggd barack skulel jag aldrig klara.

Har bott så periodvis. Men skulle inte vilja vara utan el en längre tid. Är alldeles för "beroende" av teknik. Det är skönt att kunna betala räkningar och ladda telefonen hemma. Och det är rätt lyxigt att kunna dra igång en film en regnig höstdag.
Det finns solceller som funkar ypperligt för detta men el är ändå skönt att ha (kylskåp och frys).

Vatten klarar man sig gott utan med lite planering. Finns det brunn är det de absolut bästa men det går att hämta vatten på tex en mack i närheten.

Någonting jag absolut inte hade velat vara utan är en ordentlig järnspis. Både för uppvärmning, matlagning och för uppvärmning av tex varmvatten till bad/disk. En öppen eld blir det meckigare med.

Familjens "sommarstuga" på Åland har varken el eller rinnande vatten. Har bott där i flera veckor i sträck utan problem. Även flera veckor på vintern när jag var liten.
Öppen spis där det grillas en hel del, men har också spis och kylskåp som går på gas. Ordentligt egenbyggt utedass. En egenbyggd bastu där man kan värma vatten för en "campingdusch". Grannen har skaffat rinnande vatten som vi får ta dunkar av så numera behöver vi inte förlita oss på brunnen eller åka längre bort för att hämta vatten men det gick ju bra även innan.
Har en "lillstuga" som verkligen bara är en trälåda med en säng och bord i också. Den värms upp av gasolvärmare. Används dock inte på vintern utan då knökar man ihop sig i minililla "storstugan".
När jag var liten hade vi ingen telefon med oss dit utan fick lita på grannarnas hjälp om nåt hände. Numera med powerbanks, mobiltelefoner och laptops och sådant går det utmärkt att ta med bärbara teknikprylar och ladda i bilen.

Nu kan jag ju inte svara hur det blir med heltidsjobb men spontant känns det ju som att det blir ganska enkelt? Kan man dessutom typ duscha på nåt gym eller nåt så blir det nog inte så stor skillnad mot en övernattningslägenhet. Förutom att allt tar lite mer tid och man måste tänka på lite fler saker ;)

Liknande trådar

Hemmet Hittade ingen bra rubrik men denna får duga... Jag är uppväxt i villa men har på min höjd bott i BR-radhus själv. Jag gillar inte...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
14 313
Senast: _Taggis_
·
Hemmet Mina föräldrar har ett litet torp på gårdens marker som de håller på att försöka få hyfs på. Torpet har indragen el men inget vatten...
Svar
7
· Visningar
1 224
Senast: NinisE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Banta/slimma ner shettis?